Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på trackday/banbil för en med noll bantid
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (6334 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Örjan Lindell skrev:
Måste slå ett slag för Italienska upplevelsen, kräver dock ett relativt stort mekintresse, och se upp för rost!!
Men, de är nästan gratis i vissa fall, du får loss en 156:a eller 147:a för 10k alla dar i veckan.

Mycket körglädje för pengarna, men kräver ett par timmar i garaget emellanåt.


Detta är nog ett bra exempel på just detta, kan bli väldigt trevlig men verka behöva en del initial kärlek:

https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=1&annid=10970

Finns mycket delar och kollektiv kunskap om lämpliga trackdaymods att tillgå till dessa. Just detta exemplar har ju dessutom en del trevliga mods redan så det är mer service och småfix för att få den på rull som behövs.

En liten reflektion dock med tanke på trådrubriken: Som nybörjare kan du ta i princip vilken bil som helst och ha kul på banan, se bara till så att bromsvätskan är fräsch / nybytt. Fördelen med att ta den bil du redan har och köra några trackdays med, är att du dels får ha kul på banan direkt, men även se hur en del andra bilar beter sig och kanske åka med i andra bilar för att på så sätt ringa in vad du föredrar för bil i ett senare skede.

Dvs krångla inte till det så du riskerar att köpa ytterligare en bil som du inte kommer ut på banan med - ut och kör istället!

med det sagt så är kanske mitt annonstips lite motsägelsefullt...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Tycker Knotans erbjudande om en nästan gratis bil med hyggliga prestanda låter oslagbart!
Lägg resten av budgeten på stol(ar), halvbur och bälten. Sen lär det väl gå åt en del däck och bromsar i den löpande budgeten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



matfo skrev:
...
En liten reflektion dock med tanke på trådrubriken: Som nybörjare kan du ta i princip vilken bil som helst och ha kul på banan, se bara till så att bromsvätskan är fräsch / nybytt. Fördelen med att ta den bil du redan har och köra några trackdays med, är att du dels får ha kul på banan direkt, men även se hur en del andra bilar beter sig och kanske åka med i andra bilar för att på så sätt ringa in vad du föredrar för bil i ett senare skede.

Dvs krångla inte till det så du riskerar att köpa ytterligare en bil som du inte kommer ut på banan med - ut och kör istället! ...



+1 thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



therealpinto skrev:
Det var mest att e-tretti som ställde frågan ville kunna utveckla bilen med hjälp av eftermarknadsdelar.

Behovet är inte så stort i sig, kanske, bilen funkar som du säger bra med små justeringar. Det jag saknar mest är enkel tillgång på bra bromsbelägg som passar utan för mycket slipande och bearbetning.

Men jag vill inte ha konkurrens på marknaden för köp av Primera GT :-D

Gustaf


En enkel bromsuppdatering är att montera skivor och ok ifrån en 300zx/200sx s14, Förutom att du måste borra om hålbilden i skivan är det bara att bulta på och bromsbelägg finns i massor med varianter till dom oken

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Har snöat in mig på två modeller, golf 4 gti och volvo s40/V40 2,0t. Någon som har erfarenheter av båda dessa från trackdays?

_________________
Joakim Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Finns en/några tidigare trådar om s40 för ungefär samma ändamål. Minns ej om det var en projekttråd eller en liknande fråga.
Minns det som att de fungerar relativt ok för hyffsad budget, men antagligen fel bil sen om det ska börja gå ännu lite fortare.
Finns väll inte mångder av uppgraderingar, men går att få bra fart i utan att behöva plöja pengar stora pengar i den.

Turbomodell är nog att föredra ur effektsynpunkt, om bränsleförbrukning inte är en viktig faktor (dvs kanske inte det bästa vid långlopp)
Skulle tro att även kylning blir viktogvatt se över på turbon.

Någon annan kanske vet vilken tråd jag tänker på.

Med dålig koll på golf, så gissar jag att det är ungefär samma med den. Med fördelen att billigs uppgraderingar finns fler att hotta från Tyskland, och antagligen bättre potential för mer omfattande uppgraderingar i ett senare skede , men för ditt ändamål är det nog snarlikt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



S/V40 har ju grundläggande nackdel att det är är en långsmal modell som behöver trix för att "bete sig".
De som gjort trixandet håller säkert inte med, men jag anser att det är bättre att lära sig med nåt som inte "måste" byggas om för att kunna ta en kurva vettigt.
TPR har ju erfarenhet om hur man får en S40 att fungera.

Golf2 är ju en underbar plattform (simpel och lätt och "pratsam" och enda "Golf" jag har erfarenhet av), men nyare är väl tyngre, större och därmed "resurstörstigare" (Men nyare finns att få tag på).
Jag minns inte vilken Golf det är som väger 1,5 ton i grunden (var det femman som väger det dubbla mot Golf1)?
Vikt som inte finns från början behöver inte plockas bort (eller accelereras, bromsas, och styras).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



e-tretti skrev:
Har snöat in mig på två modeller, golf 4 gti och volvo s40/V40 2,0t. Någon som har erfarenheter av båda dessa från trackdays?


Volvo S/V40 2,0t är ett riktigt sömnpiller. Körde en V40 2,0t i ett halvår och höll på att förgås. Motorn är aptrist och chassiet är inget att hoppa högt över.

Du har fått flera mycket bättre konkreta förslag här i tråden.

Jag kör emellanåt svärmors Alfa 147 2,0ts med 150 hästar sugmotor. Varvar villigt till rödmarkeringen på 7000rpm med ett gott ylande! Potent chassie redan från start, en riktigt underhållande gokart på kurviga vägar/banor. Hennes bil är helt standard och har precis passerat 22000 mil.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Golf mk3 och framåt är tunga bilar. Jag började med bankörning i en VR6 Syncro som jag hade fantastiskt kul med i tre år. De flesta bilar är skoj på bana, en del rätt ur kartong, en del efter lite fix. Golfen funkar okej rätt ur kartong tycker jag men den skulle inte vara mitt absoluta förstahandsval av hot hatches om man vill köra bana, jag hade satsat på en lättare hot hatch som är aningens mer agil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481




_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Golf 4 är ju en riktig gris på bana.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Varför inte en Ford Fiesta ST 150?
Går att hitta för 15-20k (2005-2006) och har ett kul chassi, 1100kg @ 150hk med Duratec-motor.
På med ett par coilover, (halvbur + bälten) bromsbelägg, r-däck och du kommer ha en massa kul på bana 🙂
Men Knotans bil är nog det bästa alternativet 👌🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124





Hade jag inte lagt vartenda överblivet öre och ledig minut, på formelbilen. så skulle jag nog bara låtit den vara påställd /försäkrad/skattad men obesiktad rivit ur allt onödigt såsom reservhjulet, verktyg, säten å bälten bort med abs-bromsarna och ACn osv.
Å sedan bara haft den kortaste väg till å från banträffarna, (eller ännu hellre släp såklart så man slipper oroa sig för att komma hem om något går sönder) , möjligen någon enstaka avkopplande kvällstur ut på lågt trafikerade landsvägar.

Skulle du ha tid över så kan du boka tid en öppen dag på sviesta tex å provköra den där. Den står fullt körduglig med vettiga däck bromsar fjädring och hjulvinklar , dock oskattad och obesiktad. Men finns bra småvägar till sveista hemifrån mig så det är ju bara ställa på den å ta en försäkring om man skulle vilja. Så kan du ju bestämma efter det om du ställer av den här igen efter eller tar med den hem.
En dag på sviesta klarar bilen garanterat trots några rosthål i tröskel

Förövrigt har jag tänkt att skrota/göra av med den renault clio jag har ställt undan till äldsta sonens 18årsdag, och ställa denna mazdan på den platsen istället , dvs om ingen vill köpa den i begintligt skick, blocket är ej aktuellt , så jävla trött på blocketmuppar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Blev en Golf mk1 idag 😊 dock utan motor och låda, kunde inte tacka nej 😁 Kommer en tråd i skruva banbil-delen om motorval

_________________
Joakim Johansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267



e-tretti skrev:
Blev en Golf mk1 idag 😊 dock utan motor och låda, kunde inte tacka nej 😁 Kommer en tråd i skruva banbil-delen om motorval


Koolt! Försöker att få tid att få ihop min etta med 1.8 turbo mm... Ska kolla efter din kommande tråd!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Lätt o agil hot hatch thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på trackday/banbil för en med noll bantid
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (6334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande