Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Göran tycker det är kul att läsa dina utvärderingar och teorier. Tycker det verkar stämma bra men i min värld är det oftast en std. bil som man försöker få att fungera bättre och då blandar sig så mycket annat in sig som mer eller mindre bra bussningar, mindre vridstyva karosser kompromisser i hjulupphängninga mm. Känner att oftast är det bara att ut och gasa för och kolla däck och hur bilen beter sig och justera därifrån. Bygger man en räser från början eller bygger om rejält blir dina kunskaper du delar med dig av guld värda.
Om jag skulle bygga en bil för maximal prestandard runt en bana skulle hjulen vara extremt breda och ganska höga sidor för att få största möjliga fotprint utan att däcken överhettar med mjukt gummi och anpassa resten efter däcken. Sen hur låga däcksidor och styv fjädring som behövs avgörs om det är massa airodynamik och toppfartsegenskaper man ska ha.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Björn skrev:
Göran tycker det är kul att läsa dina utvärderingar och teorier. Tycker det verkar stämma bra men i min värld är det oftast en std. bil som man försöker få att fungera bättre och då blandar sig så mycket annat in sig som mer eller mindre bra bussningar, mindre vridstyva karosser kompromisser i hjulupphängninga mm. Känner att oftast är det bara att ut och gasa för och kolla däck och hur bilen beter sig och justera därifrån.

Björn. Så är det, och jag har alltid poängterat att det handlar om anpassade lösningar och utgår därför från min egen "nollbil" när man startar ett bygge för att få en neutral utgångspunkt att börja ifrån. Dock är det så att i det stora flertalet frågeställningar så letar man efter "vad som är bäst" och då finns inga förutsättningar som "mindre bra bussningar" "vägbil eller banbil" med i tankegångarna, eller i vart fall inte i frågeställningen. För att hamna på rätt spår så kommer jag ned till att det handlar om ett filosofiskt spörsmål, hur man tacklar ett problem. Man löser inte ett hjulupphängningsproblem (eller något annat) för sig, man löser det i ett sammanhang.
Det här komplicerar att ge ett svar i ett forum. Var skall jag börja? Det finns fler som läser svaret, alla med olika bilar och olika kunskapsnivåer. Det är förvisso EN som ställer frågan, men flera hundra som läser vilket pockar på någon form av allmängiltighet i svaret. Jag kan naturligtvis ge ett enkelt svar som jag tror är passande för den som frågar, men då händer det att någon pekar på att jag inte vet vad jag håller på med.
Ett uttömande svar å andra sidan är inte till någon hjälp eftersom det blir för komplicerat.

Med andra ord, om det förefaller mig som att jag kan ge ett passande svar så kommer jag fortsätta svara på en del frågor men inte i samma utsträckning som för många år sedan. Jag är dessutom lite till åren och det finns så mycket jag har ogjort som jag vill utveckla vidare vilket kräver sin tid av dygnet.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



Dags för en riktig rookie att sticka ut hakan lite.
Är det inte så betydelsen av vikten minskar inte på ofjädrad massa med styvare kaross, hårdare fjädrar, stötdämpare osv... en mindre massa får väl större negativ påföljd av dåligt chassi, eller är jag ute och cyklar nu... tycker iallafall det klingar rätt i mina öron. och är det inte också så att ju längre ut från chassit den ofjädrade vikten är, desto större effekt får den, dvs vikten av ett däck påverkar mer än vikten av ett bromsok... tittade tex på honda civic som har bärarmar bak och inget bakaxel som på min gamla saab, och den är ju pga ett bra utgångspunkt när man vill bygga banbil pga just det kan jag tycka.
nu drar jag in hakan igen.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22



Hej

Vad räknas till fjädrad vikt?
Bromsok -skivor, spindel, däck o fälg, drivknut, Hela drivaxeln(?)

Ja, vad räknar man som fjädrad vikt?
det kanske finns olika sätt att räkna på beroende på vad man ska ta fram?

Mvh Samuel

_________________
Samuel Wirzen
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



elsamuelo skrev:
...Vad räknas till fjädrad vikt?...


Allt som rör sig med samma vertikala hastighet som vindskyddet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det blir väl ca halva drivaxeln och annat som sitter monterat i hub och chassi (bärarmar och diverse stag). Eller är det roten ur en halv pga några kvadrater nånstans?

Nja, det beror väl på vart tyngdpunkten ligger på stagen/axlarna...
Mindre ofjädrad är bra men det är ju så mycket "beror på" och justering på känsla att det absoluta grammet inte spelar så stor roll.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22



Mm precis.
Någon kanske kan flika in med vad som gäller.

_________________
Samuel Wirzen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande