Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 49, 50, 51   >>
133 besök idag (307097 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
stilldouble skrev:
Varför så stor hatthylla i mellanväggen?

Har du inte större nytta av den volymen på motorrumssidan?

Dels för att den ser ut så original och dels för att intercoolern sitter där upp så den styr luften rätt.
Än så länge är det rätt gott om plats i motorutrymmet.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Måste skicka in mina heja-rop!

Rallybil på Rejsa går mot strömmen - men det är bara kul!
Grupp B ger ju automatiskt ståpäls.

Proffsig och hög nivå som vi blivit bortskämda med - och jösses vilket tempo!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Idag har det inte blivit nått ritande , dock så blev hörnen klarutskrivna igår kväll så nu ikväll har jag spacklat klart gjutpluggen, avslutade med ett lager penslat sprutspackel i hörn och radier. Imorgon blir det att fixa sista finishen sen ett lager filler och förhoppningsvis ett lager lack på onsdag.






Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ikväll kände jag mig rätt klar med underarbetet på gjutpluggen och la på ett lager lack, nu ska den få härda ett par dagar innan jag kan vaxa den.
Började rita gjutpluggen i lördags kväll och ikväll var den klar, är lagom tempo tycker jag.


Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jättekul bygge och känns som roligaste drivlinan på era byggen så här långt.

Tempot är grymt, det gör det extra kul att följa. thumbs up thumbs up

Vad använder du för lack på gjutpluggen?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Theo skrev:
Jättekul bygge och känns som roligaste drivlinan på era byggen så här långt.

Tempot är grymt, det gör det extra kul att följa. thumbs up thumbs up

Vad använder du för lack på gjutpluggen?


Vanlig billack, bas med klarlack uppepå. Basen är väl egentligen onödig men ser lite roligare ut.

Alltid 2 komponent, 1 komponent brukar inte klara styrenen i plasten utan reser sig.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



per_cooper skrev:
Theo skrev:
Jättekul bygge och känns som roligaste drivlinan på era byggen så här långt.

Tempot är grymt, det gör det extra kul att följa. thumbs up thumbs up

Vad använder du för lack på gjutpluggen?


Vanlig billack, bas med klarlack uppepå. Basen är väl egentligen onödig men ser lite roligare ut.


Tack thumbs up

Såg din updatering.. och ja det kan jag intyga! Jag får använda bättre 2 komp i fortsättningen

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ritar vidare, med lite flyt ska jag nog kunna få iväg en beställning på laserskurna rör inom nån vecka.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.




Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Fasen, när det har varit tyst så länge så trodde jag att bilen skulle vara klar nu

Ser snyggt ut thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Fasen, när det har varit tyst så länge så trodde jag att bilen skulle vara klar nu

Ser snyggt ut thumbs up


Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning

Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Det sämsta är att man kan inte ens bli avis för att ni har så förspänt för att bygga bilar nu, ni har ju trots allt jobbat er dit ni är idag #svenskavundsjuka

_________________
S Örnberg
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



per_cooper skrev:
J.Schuman skrev:
Fasen, när det har varit tyst så länge så trodde jag att bilen skulle vara klar nu

Ser snyggt ut thumbs up


Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning



Vilken kaross ska klä denna skapelse?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
2slow skrev:
Vilken kaross ska klä denna skapelse?


Måsvinge mercedes
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen.
Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring thumbs up

_________________
Christer Folkesson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
efzonracing skrev:
Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen.
Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring thumbs up


Just den biten är inte 100% spikad än men vill inte ha ett rör direkt ovanför huvudet, är lite dåligt med takhöjd. Får utvärdera när jag kan provsitta bilen, de rören kommer ändå inte skickas på laserskärning eftersom de är bockade.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



per_cooper skrev:
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.


Vackert!
Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla?
Är allting ritat i samma program? Fusion360?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
GustafB skrev:
per_cooper skrev:
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.


Vackert!
Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla?
Är allting ritat i samma program? Fusion360?


Ritat i Autodesk Inventor, har inte gjort några större beräkningar lite mindre för att välja mellan olika rör dimensioner bara. Valde tex att gå på 30*2 istället för 25x3 I bärarmarna eftersom de verkar ge mer styvhet med mindre vikt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Mats Karlsson skrev:
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.


Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag.

Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma

För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling"

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.


Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag.

Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma

För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling"


Som det mesta blir det lite av en kompromiss vad man väljer, kör man 30x2 minskar vikten och minskar spänning från böjning, tittar man ur bulcklingshänseende från yttre krafter så är ju 25x3 något bättre.

I euler buckling så är bucklingkraften 135% hos 30x2 jämfört 25x3, om man istället tänker sig nått fall där rören böjs likt en inspänd balk så har 25x3 betydligt mer nedböjning än 30x2. Normalt ska man väl dock inte ha så mycket böjning i a-armarna men yttre påverkan samt krafter från krängare och stötdämpare ger ju trots allt en del.
30x2 är 85% av vikten jämfört med 25x3
Det är väl i princip bara som Mats skriver att slag från stenar mm som skulle tala för 25x3 istället.

Men viktigaste anledningen är nog att hålla nere mängden olika dimensioner chassit är uppbyggt av med minskade ställkostnader mm.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 49, 50, 51   >>
133 besök idag (307097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande