Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (21723 totalt) |
Ikväll blev det leverans av Telefonisar
Finns lite att pyssla med, när det gäller finish. Är målade i någon typ av underreds färg, som förhoppningsvis inte sitter så hårt. Är alltså 16" x 7" och 8" _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Nu har det mesta bytts i service syfte. Kvar är att byta alla remmar och packboxar fram på motorn.
Även om bilen ser fin ut så känns det bättre att ha 100 % koll innan den får komma ut på bana. Man kan ju aldrig veta vad och när saker är utförda på gamla bilar... -Valet av det gamla oljefiltret får mig att börja undra _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Hej Niklas!
Grymt jobbat med bilen, skall verkligen bli kul att se den i verkligheten. Ta upp fälgarna till Fälgfixarna och be dom sänka dom i tanken så kommer dom upp rena och avfärgade. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Idag så var jag och Ali 2 på Knutan och gasade.
Första gången på bana med denna bilen och kan konstatera följande - Bromsar - inte bra. Fjädring i bak - inte bra. Avsaknad av diff - inte bra. Nya belägg för banåka, är ett måste. Dessutom så låser den upp bakbromsarna vid hårdare bromsning! Blev några spännande moment. Att diff saknas vid utgångarna, var ganska tydligt. Blev en hel del hjulspinn. Finns en del att fixa om man vill göra denna till en trackday bil. Men steg 1 blir beläggen. Var inte heller helt nöjd med greppet i R däcken. Hamnade på 2.2 fram och 2.0 bak i tryck vid varma däck. Vid kontroll av däcken, så verkade trycket ok bak och i fram kan jag nog öka till 2.4. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Diff är helt säkert en bra investering. Har du Torsionstavarna kvar? Lite läbbigt att bromsa utan ABS. Förr var det inga konstigheter, men nu sitter man bara och tänker på att tjoffa pedalen i botten tills det stoppar och så upptäcker man rökmolnet i backspegeln. En cornerweight är extra viktigt utan ABS.
Hur gick bilen i övrigt, motorkarraktär, balans och så. För det var väl lite kul i alla fall _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tja, du, Anders! Jag trodde att motorn skulle vara det svåra i sammanhanget, med turbo trycket. Men det var ok. Gäller att inte hamna under 3-3500 rpm, så funkar det rätt bra. Bromsarna var den klart största besvikelsen. Tyckte att jag inte kunde utnyttja all kraft i motorn. Bromsade säkert 100 m tidigare än alla andra på slutet av rakan, för att få stopp. Detta utan att låsa upp, trots rejält tramp på bromsen! Fick lite bättre flyt i sista passet men det kan också vara att jag körde långsammare. Eller att jag kände bilen bättre och bättre under dagen. Jag jämnför ju med 964:an och det är ganska stor skillnad i hur man kunde attackera. Nu hade jag ju fixat en del med den ifs och 951:an är i stort sett original, förutom motorn. Men för att det ska bli riktigt intressant att köra, så finns det att göra, även om jag också behöver mer tid bakom ratten. -Det kom många positiva kommentarer om bilen och det är ju trevligt. Var faktiskt någon som tyckte att körningen såg bra ut! Troligen från de blindas riksförbund _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
PFC 08 och bra bromskylning funkar kanon på min 944S2. Förstår att du vill ha diffbroms, det var en av de avgörande detaljerna när jag köpte min S2:a.
Kompisen kör 944 turbo och när vi diskuterar växlingspunkter på Knutstorp skiljer det på många ställen av samma anledning som du skriver, varvtalet får inte falla under 3500 på turbon, jag som åker sugis har ett mycket bredare område. Kul att se att du kör bana med den förresten _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fantastiskt fin bil!
Jag kan också rekommendera PFC belägg, de gör underverk med orginalbromsarna. Om du sedan justerar lite mer negativ camber så kommer du kunna åka fortare i kurvorna. Sedan såg jag att David i Skövde sålde en nyrenoverad turbolåda med diffbroms, finns på 944sverige.com Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Tack för tips på belägg. Det var nog samma belägg som jag hade på 964 :an. Så det får bli en omgång av dessa. Är väl tom samma bromsar!
-Har sett den lådan också men vi får se hur det blir med uppdateringar fram över. Har ju en gammal BMW också som behöver lite medel. Men byte av belägg blir det. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Janne, har du ABS på 944:an? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Ja det har jag, men det räcker med att klippa lite curbs så tappar den humöret och man är utan abs
Har inte satt dit någon knapp för att göra den strömlös och återstarta den under tiden jag kör, ännu... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Visst bli det skillnad med eller utan ABS. Jag saknade ABS på min första 944 turbo-86 men har ABS på min nuvarande 944 turbo -86. Men det är svårt att jämföra bilarna eftersom min första bil var en orginalbil och min nuvarande är en ganska ombyggd trackdaybil. Men trots att ABS systemet är nästan 35år gammalt så gör det ju nytta. När jag skall bromsa in i slutet på en raka så trycker jag till snabbt och hårt, då stabiliserar sig bilen och jag kan släppa lite på trycket och styra in i kurvan. Med den förra bilen så var risken stor att framhjulen släpper och bilen understyr ELLER att bilen tappade greppet med bakhjulen och bilen överstyrde... Men då bör jag även tillägga att den förra bilen hade originaldimensioner på däck och att hjulvinklarna nog var tveksamma, vilket säkert påverkade lynnigheten.
Vad vill jag komma fram till?? Jo, att en väl justerad bil med schyssta belägg, däck, hjulvinklar, fjädring osv. är viktigare än om den har ABS. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Jag har 997(???) GT3 som passar på mina plåtbärarmar utan skruvar och annat, bara att snäppa dit. Edit: Jag satte nog iofs dit någon plaststripe som säkerhet, bara utifall att. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Mina kostade runt 150:- st, nu har de blivit lite dyrare:
https://utzon.se/diagram/015040100 del 18 på bärarmen https://utzon.se/diagram/015040200 del 22 på fjäderbenet Går säkert att fästa på plåtbärarm, senare alubärarm har färdiga fästen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (21723 totalt) |