Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Liten analys av Nankang AR-1 på Gotland ring
1458 besök totalt
MagnusG
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 117


Trådstartare
Jag tänkte skriva ett par rader och dela med mig av erfarenheter kring däcken.

Jag körde på Gotland Ring med min 991 gt3 Clubsport 2014 (helt original bil). Hjulvinklar från Manthey. Det var en fin dag med ca 15 grader i luften. Fantastisk dag på Gotland ring med lite trafik och perfekt bana. Förra gången jag var här körde jag på Pirelli. Nu kör jag på Nankang AR-1... grymma däck visade det sig!

Förra året:
2 grader camber runtom. Pirelli Trofeo R. Bästa tid 1:29:15. Loggat med Racelogic VBOX. Ytterkanten på däcken tog stryk pga klena vinklar... Länk: https://www.youtube.com/watch?v=qd4kDxL3B2E

I år :
Blev bästa tid 1:28:08 (egentligen var det en 1:27-tid pga att jag släppte av gasen innan mållinjen visade det sig). Däcken var Nankang AR-1 305/30/20 bak, 245/35/20 fram. Camber 3.0 fram 2.7 bak. Loggat med Racelogic VBOX. Däckstryck: 2.1 fram / 2.2 bak.

Jag fick också den supergrymma möjligheten att köra med min kompis EXAKT likadana bil fast med Pirelli Trofeo R monterat (315 bak och 265 fram). Med en bilen satte jag 1:28:60. Säkert kunde jag köra snabbare om jag hade kört fler varv och satsat på det... men det intressanta är skillnaden i känsla. (Vi har båda Mantheys hjulvinklar.) Fantastiskt att få chansen att jämföra på detta sätt!!

Analys: Nankangs stomme känns mer direkt och kanske kraftigare... Pirellis gummi känns nog kanske lite mjukare, och verkar ta slut snabbare. Nankang låter kanske högre, lite vinande ljud. Båda två däcken (och även Michelin Cup2) går att åka snabbt med... Men jag tror nästan att Nankang tål hård körning bäst av de tre däcken?

Youtube-länk till lite körning:
https://youtu.be/FXiHHScDZoc

Tack Christoffer på r-däck.se för förstklassig vägledning kring däcken!!

Tack också till Alec och Lina som fixar så att vi Stockholmare kan ha denna fantastiska "hemmabana"!! Jag är numera happy medlem i Gotland Ring Motorklubb btw ;-)

_________________
//Magnus Gens
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Kul läsning!! Tack! thumbs up


MagnusG skrev:
... Men jag tror nästan att Nankang tål hård körning bäst av de tre däcken?


Det håller jag absolut med om, jag uppfattar det också att de klarar lite hårdare tag tack vare stabilare stommar. Man kan ladda på och de verkar palla lite rallyaktig aningens överkörning bättre än TrofeoR och CUP2.


Däremot för egen del så är TrofeoR snabbare än AR-1 och CUP2. Men det kan ju bero på allt möjligt från körstil, biltyp, vilken feedback och körkänsla man känner sig tryggast med och därmed laddar hårdare med, hur vinklarna är optimerade för ena eller andra däcket osv.


Hur skulle du beskriva feedback och styrkänsla jämförelsevis mellan AR-1 och TrofeoR nu när du hade trevliga förmånen att köra dem back to back?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MagnusG
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 117


Trådstartare
Håller med om allt du skriver Magnus.

Känslan är att Trofeo har ett mjukare gummi och mjukare stomme, och samtidigt lite bättre fäste. Ratten går lite "trögare" och man får lite mindre direkt feedback. Men, Trofeo är ett fantastiskt däck. Dock, jag kör nästan slut på ett set på en dag. Vilket blir dyrt!

Nankang: Tillräckligt snabbt. Underhållande. Stryktåligt. Och billigare... Jag får känslan att det är mindre av en kompromiss än Cup2. Vad jag menar är att trots att de är lite små i dimensionerna så får man mycket gummi mot asfalten. Medan många andra däck har större spår och mer luft liksom i mönstret.

Christopher på r-däck.se hjälpte mig också en del med vilka tryck jag ska gå ut på etc så nu får jag upp tempen blixtsnabbt och behöver inte slita på däcken medan de är fisljumna... Förra setet gick jag ut med för högt tryck på ganska kalla dagar.

_________________
//Magnus Gens
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Liten analys av Nankang AR-1 på Gotland ring
1458 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande