Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Informationsvägar?
1153 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Jag har tidigare suttit i KMorg och då har man haft bra kontroll på MSCC:s verksamhet.
Numera är jag "vanlig medlem", vilket innebär att jag måste söka/få information på annat sätt.
Det är inte allt för lätt har jag förstått nu, det finns 5 officiella vägar att få information?

Hemsidan
Där är det svårt att hitta information om evenemang även om jag har lärt mig att det är genom kalendern man skall leta.
Exempelvis är informationen om morgondagens aktivitet på Ljungbyhed både felaktig och tom på information.
Hemsidan är en bra informationsväg (även om det just nu inte är det) då alla med internet kan se vad det står.

Medlemstidningen
I bulletinen finns datum för tävlingarna men inte om andra evenemang. "Bullen" kommer dessutom inte ut jätteofta så exempelvis är uppdateringen om årets alla inställda evenemang inte med.
Bulletinen är en bra informationsväg men på grund av utgivningsfrekvensen inte bra för aktuell information.

Facebook
Där finns en del information (när man klickar på evenemang) men om morgondagens aktivitet på Ljungbyhed står det inget.
Om det finns mer information som är stäng för mig som inte har konto på facebook vet jag dock inte.
Är tveksam till att facebook är en bra informationsväg.

E-post
Här kommer det information men det krävs att man har fixat till spam-filter, har en e-post-adress som man kollar ofta och som är inlagd i registret.
Jag har företagets e-post-adress och de berättar inte för mig om de tar bort eller spärrar e-post som från MSCC.
E-post är en osäker men bra informationsväg.

Detta forum
Här kommer det ibland information och ställer man frågor här brukar det komma svar. Men vem läser här ofta och svarar?
Detta forum är kanske inte en informationsväg men ett bra komplement om man vill ställa frågor (svar på denna tråd kanske kan ge en indikation).

Är kanske bara jag som är för osocial och inte pratar med klubbkollegorna så frekvent och har informationsproblem men det är kanske någon som håller med.
Det kanske finns andra vägar att få information som jag inte vet om?

Om ni har någon åsikt om informationsvägar så skriv gärna här för jag tänkte ta upp frågan med MSCC för att vi skall bli bättre på att delge information...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag håller med!

Särskilt som inte har Facebook och missar det flödet. Sedan sorterar min Gmail saker lite... märkligt ibland.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Intressant ämne Niklas och väldigt svårt. Jag håller med om att det (vi i klubben) måste förbättras. Tyvärr ligger uppgifter inom klubben på ideell basis och blir då per automatik inte lika enkla att få till.

Om vi bortser från själva informationen utan börjar med att sätta upp riktlinjer för var den primära informationen ska kommuniceras, så ser jag att klubbens hemsida och email är de huvudsakliga kanalerna. Det är klubbens ansvar att se till att hemsidan har den information som behövs publicerad och det är klubbmedlemmens ansvar att ha en fungerande och till klubben anmäld emailadress. Nyheter och viktiga meddelande läggs upp på hemsidan och skickas ut med email.

Information av typen "skoj att veta" och sådan som inte är ett måste kan kommuniceras ut via forum, Facebook, etc. och ligga på hemsidan.

Lite snabba enkla funderingar från min sida som kan utmanas och/eller modifieras/finslipas.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ett beslut (om det inte redan finns) om vilket som är huvudplatsen för officiella meddelanden är ju en början.
Sen skadar det inte om hela styrelsen (åtminstone) kan posta/redigera på det officiella stället.
Om hemsidan är det officiella så är det under denna vår lite underligt med senaste nyheten från 4e april gällande Covid-19 och aktiviteter fram till 31e maj.
Har det inte fattats nåt verksamhetspåverkande beslut (eller hänt nåt annat) sen dess?

Fejan, forum, smskedjor kan ju vara behjälpligt att sprida information ut och in, men nånstans är det bra att samla "sanningen".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Det känns som att mina funderingar upplevs lika från andra håll.

Magnus verkar vara i fas med mina tankegångar.

Om klubben vill att medlemmarna skall närvara på evenemang så måste informationsflödet förbättras. Evenemangen är huvuddelen av verksamheten och om vi inte når ut är det kanske dags att fundera på vad vi håller på med.

Det kanske är svårt nu i covid-tider men tidsaspekten måste också funderas på. Att det inte finns information om träffen på onsdag (om 2 dagar) gör ju inte att jag är sugen på att hålla kvar bokningen på den tiden.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Nillet skrev:
Det känns som att mina funderingar upplevs lika från andra håll.

Magnus verkar vara i fas med mina tankegångar.

Om klubben vill att medlemmarna skall närvara på evenemang så måste informationsflödet förbättras. Evenemangen är huvuddelen av verksamheten och om vi inte når ut är det kanske dags att fundera på vad vi håller på med.

Det kanske är svårt nu i covid-tider men tidsaspekten måste också funderas på. Att det inte finns information om träffen på onsdag (om 2 dagar) gör ju inte att jag är sugen på att hålla kvar bokningen på den tiden.


Helt rätt Nillet, informationsflödet har varit dåligt. Pandemin är ingen ursäkt, men en del av förklaringen.
Vad jag vet har vi inget beslut om detta, men vi har styrelsemöte nästa måndag och tar upp denna fråga.

Min åsikt är att vi idag måste se e-post som den främsta kanalen för kommunikation, sedan hemsidan. (Hemsidan är publik och all information kan/ska inte finnas där) Kalendern måste dock vara uppdaterad.

Facebook, Rejsa, kompisar etc är icke officiella vägar vi använder för att nå ut till en bredare massa. Inte som kommunikation med medlemmar då vi vet att endast ett begränsat antal finns där.

Vårt mål är att all information skall finnas i alla kanaler (för att minska risken att folk missar det) men när arrangemang blir privata tillställningar (som KM2) och vi inte kan gå ut med en publik inbjudan är nog epost ett måste.

Finns det fler kanaler än epost, hemsida, Facebook, Rejsa vi bör/kan använda?

(Bulletinen räknar jag inte in, då den kommer så sällan att det är svårt med uppdateringar, självklart ska den innehålla den information som för tillfället är aktuell)

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
AndF skrev:
Vad jag vet har vi inget beslut om detta, men vi har styrelsemöte nästa måndag och tar upp denna fråga.

Då skickar jag ingen e-post i frågan utan förutsätter att du tar upp frågan på styrelsemötet.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



AndF skrev:
Min åsikt är att vi idag måste se e-post som den främsta kanalen för kommunikation, sedan hemsidan. (Hemsidan är publik och all information kan/ska inte finnas där) Kalendern måste dock vara uppdaterad.

Hej.

Ett tips från en som sitter i styrelsen i en IT förening.
Lita inte allt för mycket att e-posten kommer fram.... när våran e-post gjordes om här i våras
så har det funkat lite sisådär Så många mail har fastnat i cyberspacen så att säga...
Det går ju att ställa in så att avsändaren får ett mail tillbaka när motagaren läst mailet , då
vet man ju att det kommit fram men alla gör ju inte så.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MSCC
Informationsvägar?
1153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande