Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp till att lägga upp info om olika rdäck!
4 besök senaste veckan (4978 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
....

Det luriga med däck är att det är ganska individuellt vad man gillar, vissa kan gilla ett däck med lite mjukare stommar som är snällare på gränsen medans andra vill ha en annan typ av däck.

Skulle man inte kunna göra en tabell med r-däckens huvudsakliga egenskaper mot andra r-däck av nån som har kört de flesta r-däcken. Nu tenderar det att bli mycket diskussioner om hur två olika däck står sig mot varandra.

Exempelvis en tabell som speglar hur de olika däcken är relativt varandra på samma bil. Den mesta informationen finns på rejsa men inte sammanställd.
Kallgrepp: Bra-Dåligt
Varmgrepp: Bra-Dåligt
Våtgrepp: Bra-Dåligt
Buller: Lågt-Högt
Styrkänsla/Respons: Mjuk-Hård
Varvtid: Snabbast-Långsammast
Livslängd: Kort-Lång



Alla ni som har kört på minst tre-fyra olika rdäck och vet hur de skiljer sig, hjälp gärna till och lägg in data i den här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1z6kRlCkntudKTHWLK-zRcppSMRqnCK . . . .

- Var beredd på att det du matar in kan ändras/uppdateras, dvs ta inte illa vid dig om vi landar på en något justerad bedömning i slutänden. Det händer att det finns olika åsikter, vi får försöka jämka ihop det isf.

- Det är inte så troligt men det kan vara flera inne och redigera exakt samtidigt. Om det händer konstiga saker när du redigerar så kan det vara orsaken, skriv jättegärna här i tråden om det är något thumbs up

- Om du inte har så stor erfarenhet av olika rdäck så finns det ändå att göra, det behövs matas in vilka storlekar olika däcksmodeller finns i (15", 16", 17" osv)


Hjälp gärna till och skriv gärna här i tråden att ni varit och filat till och fyllt på info thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up





_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jag splittade V70A i de tre vanligaste gummiblandningarna (nu skippar jag till-och-från körande, för vem skulle åka K22 på gatan?).
Den faktor jag saknar, (men den är väldigt prestandaorienterad) är prestanda över tid (både kalendertid och "mönstertid").
Just detta är ju drömmen med just Kumhos gummiblandningar (i mina och ett flertal andras händer). De är nog snabbast varv tre till fem från nya, men sen har man stabilt 1-2 tiondel långsammare hela vägen ner till stomgummit och det går lika bra på fem år gamla halvanvända.
Detta sett från bästa varvtid, från en förare som har svårt att få fem varv i rad inom samma halvsekund.

På grund av denna upplevda "nirvana" så är jag rädd att testa nåt annat och tycker att slicks är läskigt (inte bara för att det är ont om mjuka slicks i 580 diameter).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up thumbs up thumbs up


Prestanda över tid får vi kanske ha i kolumnen livslängd även om det är lite att jämföra äpplen med... andra sorters äpplen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Städade lite i tråden så att grundinfo med länk till där man kan lägga in info hamnar först i tråden.


Här är ett av Andreas inlägg som startade det hela thumbs up thumbs up

Andreas Millbro skrev:
Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Har precis köpt en laddning AR-1. Har dock inte provkört ännu. R888 led ganska hårt av att de är lätta att överhetta. R888R är väl lite bättre då de har offrat lite kall och våtgrepp för bättre temptålighet. Yokohama A048 och Kuhmo V70 är betydligt bättre.

Oklart vad jag kommer att tycka om styrkänslan i AR-1 dock. Älskade Bridgestone RE540 som r-däck, R888 känns betydligt såsigare i stommarna vilket jag inte gillar.

Det luriga med däck är att det är ganska individuellt vad man gillar, vissa kan gilla ett däck med lite mjukare stommar som är snällare på gränsen medans andra vill ha en annan typ av däck.

Skulle man inte kunna göra en tabell med r-däckens huvudsakliga egenskaper mot andra r-däck av nån som har kört de flesta r-däcken. Nu tenderar det att bli mycket diskussioner om hur två olika däck står sig mot varandra.

Exempelvis en tabell som speglar hur de olika däcken är relativt varandra på samma bil. Den mesta informationen finns på rejsa men inte sammanställd.

Kallgrepp: Bra-Dåligt
Varmgrepp: Bra-Dåligt
Våtgrepp: Bra-Dåligt
Buller: Lågt-Högt
Styrkänsla/Respons: Mjuk-Hård
Varvtid: Snabbast-Långsammast
Livslängd: Kort-Lång


Stomme: Styv-Mjuk
Spårar: Mycket-Lite
Släpper: Mjukt-Abrupt

??



Låter bra. Tror inte man behöver göra det så mycket mer komplicerat än så. Sen får man vara medveten om att betygen gäller inom kategorin r-däck. Tror tre nivåer kan vara vettigt

Om man tar nått exempel

Toyo R888
Kallgrepp: Bra
Varmgrepp: Dåligt
Våtgrepp: Bra
Buller: Högt
Styrkänsla/Respons: Mjuk
Varvtid: Långsam
Livslängd: Medium
Stomme: Mjuk
Spårar: Mycket
Släpper: Mjukt

Bridgestone RE540
Kallgrepp: Dåligt
Varmgrepp: Bra
Våtgrepp: Medium
Buller: Medium
Styrkänsla/Respons: Hård
Varvtid: Medium
Livslängd: Lång
Stomme: Styv
Spårar: Mycket
Släpper: Medium

Yokohama A048
Kallgrepp: Dåligt
Varmgrepp: Bra
Våtgrepp: Medium
Buller: Medium
Styrkänsla/Respons: Hård
Varvtid: Snabb
Livslängd: Medium
Stomme: Styv
Spårar: Medium
Släpper: Medium

Kuhmo V70A
Kallgrepp: Dåligt
Varmgrepp: Bra
Våtgrepp: Dåligt
Buller: Medium
Styrkänsla/Respons: Hård
Varvtid: Snabb
Livslängd: Lång
Stomme: Styv
Spårar: Mycket
Släpper: Medium

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har precis uppdaterat med en bunt info. Men fyll gärna i mer, även treadwear och storlekar olika modeller finns i thumbs up


Och ifrågasätt gärna redan inmatad info här i tråden, det är absolut öppet för diskussion!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har varit inne och fyllt i lite. Håller med om det mesta i arket men fyllde i några fält på däck som jag har kört och saknades.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Fyllde på Treadware på Michelin Pilot Sport Cup 2 då jag läste det på några igår, men funderar på om det finns olika varianter? Treadwear på 180 låter väldigt högt...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



Tord skrev:
Fyllde på Treadware på Michelin Pilot Sport Cup 2 då jag läste det på några igår, men funderar på om det finns olika varianter? Treadwear på 180 låter väldigt högt...


TW 180 på mina 225/45-17 med.

Enligt Tirerack.com så har alla TW 180

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
r4b13z
Bjurholm
Här sen Aug 2015
Inlägg: 7



Lade till TW på Toyo-däcken och på Yoko 052:orna.

TW180 på Yokisarna 052 oxå. Prestanda bättre än TW antyder. Gissar att det är en fint för att kunna sälja till tävlande där krav är under TW200.

_________________
Rickard Vännman - Mr2 gti16 -93
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
Fyllde på Treadware på Michelin Pilot Sport Cup 2 då jag läste det på några igår, men funderar på om det finns olika varianter? Treadwear på 180 låter väldigt högt...


Har bara hört 180 faktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Niklas Falk skrev:
Jag splittade V70A i de tre vanligaste gummiblandningarna (nu skippar jag till-och-från körande, för vem skulle åka K22 på gatan?).


vänta bara...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det någorlunda konsensus på detta?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Avon kanske läggs ner men här är lite info om däcken.
På vissa sidor står mjukaste som EU-märkta/R-däck men har för säkerhets skull dem inte som gatgodkända.
Vet att det finns andra har säkert en proffsigare bedömning än detta om A24 men de är mitt bidrag.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
@Nillett Funkar det att ändra nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Magnus Thomé skrev:
@Nillett Funkar det att ändra nu?

Japp, har fyllt på med Avon...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Däck för banåka
Hjälp till att lägga upp info om olika rdäck!
4 besök senaste veckan (4978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande