Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bästa videogenomgången någonsin av nästan alla rdäck!
3282 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En summarisk genomgång men ypperlig info om man vill orientera sig och ha koll!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Verkligen!, den var bra!. Intressant att Cup2 R är så snabba, mot vanliga Cup 2...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



intressant det med att AR-1 får upp temp så snabbt, frågan är bara blir det då även lättare överhettat och halkigt vid långa pass, någon som vet?

För som jag som mest kört på Cup2 så är det oftast halt första 1-2 varven och hade gärna kört på något som snabbare ger fullt grepp.
Sen enligt hans lista så är AR-1 snabbare än Cup2 vilket ju låter bra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag är också lite intresserad av AR1, CUP2 är ju rätt mjuka och jag tycker jag hade bättre känsla i bilen med original continental contisport 6 än med CUP2. Men går det att köra på gata med AR1?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Bra fråga om Nankang! Även jag är nyfiken på det.

I övrigt en suverän genomgång. Helt i enlighet med mina egna erfarenheter. Har kört fyra av sju däck i testet.
Saknar Kumho i testet. Men förstår att Apex inte kör sin tunga och motorstarka bilar på det snabba däcket. Det är oerhört mycket tryckkänsligare än Direzza som för övrigt också är ett superbra däck.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Hej,

Så här skrev en Norrman som testat Nankang på sin M2 både på Gata och bana som ni ser!

After running Nankang AR 1 almost 6000km on the road and 600km on the Nordschleife I will write a small review.

600km on the Nordschleife is the same as 30 laps (most of them sub 8min and with a 95kg passenger) and it is about the same as 190 laps on my local track Rudskogen and the tires still have some laps in them though not many on the front tires. If the weather allows I will do a trackday on my local track on Friday and I think the fronts will be done then. I will say this is as expected from a tire with a wear rate of 100 on the fronts and 80 on the rears. If I had not driven the almost 6000km on the road the tries would be able to do quite a few more laps on the track.

I the dry the tires work incredible well and warm up quite fast. I ran a hot pressure of around 2.4bar as this was the reccommneded pressure given from Nankang, this is for the Nordschleife, on Normal tracks they reccoment around 2.0bar. The grip from theese tires are just fenomenal and they are very predictive and it is easy to catch slides (not that I had many of them as they are so grippy), they also make a little noise when on the edge so you get a warning. In the dry on normal street driving they behave nicely and provide better grip in low temperatures than the Trofeo R. So in the dry theese tires are a very good choise, the only comparison I have is the Pirelli Trofeo R and I will not hesitate to buy Nankangs again.

In the wet as expected they dont work very well and I only did one lap in the wet to see. This is the norm for this kind og semislick tire so I was not surprised. On the road in the wet and at normal speeds I did not notice any special, but I was careful. There was almost no standing water so I drove like normal on the Autobahn.

So my conclusion is that this tire is a very good option and I will say it is quite close or on par with the Pirelli Trofeo R and I will confom this after a trackday at my local track as I have never driven Trofeo R on the Ring.

This rating is for a semislick tire and like I said I have only driven on Trofeo R earlier.

Tirelife: 8/10
Drygrip: 9/10
Wetgrip: 3/10

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



iqbad skrev:
Jag är också lite intresserad av AR1, CUP2 är ju rätt mjuka och jag tycker jag hade bättre känsla i bilen med original continental contisport 6 än med CUP2. Men går det att köra på gata med AR1?


Tjena Eric,
Jag tycker inte att AR1 är uthärdliga i längden på gata. Det är kanske annorlunda med standardchassi och original topplagringar men med Kw-chassi på Seaten känns det bokstavligt talat som att köra på kullersten till vardags. Å andra sidan, det kan vara subjektiv. En kompis tyckte inte de var så hemska som jag upplever dem. Vet inte om det faktum att han körde original dcc-chassi hade betydelse.

Jämfört med Cup2 som jag också kör kan jag konstatera följande med AR1:
+ kommer upp i värme minst lika snabbt, om inte snabbare än Cup2
+ styv däcksida och förtroendeingivande i snabba kurvpartier där Cup2 kan kännas lite svajiga och sliriga
+ bättre grepp ut ur svängarna. Går gasa mycket tidigare
+ förutsägbara
- sämre styrkänsla och precision och upplever att det är svårare att sätta apex
- upplever cup2 som lite "roligare" trots lägre greppnivå, kanske för att bilen känns mer neutral i uppträdandet. Det understyr mer med AR1, troligen pga högre initialt grepp i bakvagnen

Har kört med AR1 och Cup2 samma dag och samma dimensioner på Ring Knutstorp. Bästa tid var ca 0,8 sek snabbare med AR1. Cup2orna hade dock många bandagar i sig och var slitna + jag hade färre varv att sätta tid med Cup2. Så jag tror att med ett par fräscha Cup2 är skillnaden mindre.

På t.ex. Ljungbyhed har jag kört ungefär samma tid med däcken (+- 0,1s) men då körde jag olika dagar så det är kanske inte direkt jämförbara tider.

_________________
Mato Saric
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



iqbad skrev:
Jag är också lite intresserad av AR1, CUP2 är ju rätt mjuka och jag tycker jag hade bättre känsla i bilen med original continental contisport 6 än med CUP2. Men går det att köra på gata med AR1?


Det går bra att köra gata med AR1 i avseendet att de har bra grepp även utan uppvärmning, likt gamla Toyo R888. Men då de är r-däck så är de bullriga och spåriga mot mer renodlade gatdäck. Upplever Kuhmo V70 och Yokohama A048 betydligt halare när däcken är kalla, men dessa däck håller bättre när man pressar hårt på bana även om AR1 är klart bättre än gamla Toyo R888.

Går jag ut på kalla AR1 på Gelleråsen efter att ha stått i depån är de lite hala bak dvs den är mer överstyrd än normalt i Esset bort till Ejes dvs ungefär halva varvet. Sen blir ju greppet bättre ju fler varv man kör när den riktiga värmen kommer och däckstrycket blir rätt. För att sedan minska om man pressar förhårt flera varv. Men AR1 är inte hala på det sättet vissa r-däck är kalla dvs att de är helt utanför temperaturfönstret. Då känns det som att köra sommardäck på vintern första varvet för att sen greppa i högerkurvor men är hala i vänsterkurvor varv två. Varv tre kan man sen pressa på ordentligt.

Egentligen skulle nån ta fram en greppskurva som funktion av temperatur för olika däck som börjar på 5C.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Däck för banåka
Bästa videogenomgången någonsin av nästan alla rdäck!
3282 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande