Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Alla Michelin Cup2 däck är inte lika...
1227 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Intressant artikel: https://motoiq.com/not-all-michelin-cup-2-tires-are-created-the-same/

(artikeln är dock lite pro michelin)

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Det är likadant med ALLA däck.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Som jag uppfattade det så var det om "märkta" däck, dvs N-märkta osv för olika bilmärken?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ju min gamla teori om att det skiljer en hel del vad gäller uppförande (och också utförande) mellan olika dimensioner av samma typ av däck. Därmed omöjligt att kategoriskt jämföra alla storlekar av en däcktyp mot motsvarande alla dimensioner av annat fabrikat utifrån tyckandet gällande bara en dimension. Man måste i ekvationen ta med vilken dimension det rör sig om.
Exempel: Jag som bara åkt Cup2or i vad som nuförtiden betraktas som pytteliten frökendimension (225/45x17) tycker att de är mycket mer åt gatdäckshållet än många som åker Cup2or i fläskiga politiskt korrekta Porsche-dimensioner. Jag upplever stor skillnad mot ett "riktigt R-däck" i liknande dimensioner - 215-235/40-45x17.
De med fläskdimensionerna upplever vad jag förstår Cup2'orna som närmast helt R-däcksmässiga.

Jag har vid flera tillfällen frågat leverantörer om hur det ligger till - hur man ska tänka.
Pressade för ett tag sedan en Pirellitekniker om hans åsikt i frågan utan att kunna få något riktigt svar...

_________________

Rice and shine
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Det måste vara någon här som vet mer, för jag har för mig att jag läst något om detta tidigare här på rejsa.
Det var någon som skrev något om olika versioner av CUP2orna tex att det fanns verssioner upp till R24
och nu kanske ännu fler.

Med vänlig hälsning,
Per

_________________
Per Axblom
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Lars Falk skrev:
Jag har ju min gamla teori om att det skiljer en hel del vad gäller uppförande (och också utförande) mellan olika dimensioner av samma typ av däck. Därmed omöjligt att kategoriskt jämföra alla storlekar av en däcktyp mot motsvarande alla dimensioner av annat fabrikat utifrån tyckandet gällande bara en dimension. Man måste i ekvationen ta med vilken dimension det rör sig om.
Exempel: Jag som bara åkt Cup2or i vad som nuförtiden betraktas som pytteliten frökendimension (225/45x17) tycker att de är mycket mer åt gatdäckshållet än många som åker Cup2or i fläskiga politiskt korrekta Porsche-dimensioner. Jag upplever stor skillnad mot ett "riktigt R-däck" i liknande dimensioner - 215-235/40-45x17.
De med fläskdimensionerna upplever vad jag förstår Cup2'orna som närmast helt R-däcksmässiga.

Jag har vid flera tillfällen frågat leverantörer om hur det ligger till - hur man ska tänka.
Pressade för ett tag sedan en Pirellitekniker om hans åsikt i frågan utan att kunna få något riktigt svar...



Lars, jag har funderat lite på det där med. Borde de inte vara så att de blir extra speciellt med tex Cup2 som har olika gummiblandningar. Jag tänker att det blir mindra av den yttre sektionen som skall ge bättre grepp kontra något av dem andra r-däcken som har samma blandning över hela den "lilla" slitbana som finns på tex 215.

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Däck för banåka
Alla Michelin Cup2 däck är inte lika...
1227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande