Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 30, 31, 32   >>
37 besök idag (126495 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Snacka om inspiration

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Feta bilar, fit jobb, snygg utbyggnad! Bra jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Några timmars rostlagning till..











_________________
Calle Olsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Snyggt jobb!

_________________
Johan B
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Ny bakljusplåt tillverkad , en massa jobb.







_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Ett nöje att se hur du räddar E9:an, riktigt snyggt jobb thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Tjusigt!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Projekt ceylon , miniuppdatering. Bensintanken var rostig så jag delade den i skarven , skar bort det dåliga och svetsade dit botten på en ny plåt, det försvann förvisso några liter i mängd men det får jag leva med. Ville ha en "in-tank" pump då det blir 3,5 M30 med insprutning och det är skönt att slippa ljudet från en extern pump.

Volvo 240 (jaja, bilen överlever nog det..) hade en smidig tankarmatur med både nivågivare och pump i ett stycke, bytte ut pumpen mot en Walbro och knåpade ihop.

Svarvade en stålring som svetsade i tanken och ett "lock" i aluminium .









_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Snyggt jobbat thumbs up

Jag gjorde samma på min mustang, fällde in en intank pump i en gammal tank, det jag ångrar är att jag inte gjorde några skvalpplåtar. Har jag en bit under ½ tank så suger pumpen luft i skarpa vänsterkurvor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Janne J skrev:
Snyggt jobbat thumbs up

Jag gjorde samma på min mustang, fällde in en intank pump i en gammal tank, det jag ångrar är att jag inte gjorde några skvalpplåtar. Har jag en bit under ½ tank så suger pumpen luft i skarpa vänsterkurvor.


Hmm, tänkte lite på det men sen tänkte jag att det ändå skall vara en ren gatbil så man klarar sig, kanske var dumt men det går att lösa om så blir fallet.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Jag har hittills suttit stum av beundran när jag läst denna tråden.
Så det känns nästan lite korkat att börja med kritik
Men det är av välmening.

Jag tror heller inte tanken kommer funka bra.

På min 635a har jag en pirat tank, och dessa ser troligen lite annorlunda ut än BMW original tanken.
Trots att där sitter en "Katt mat skål" stor ring med små passager i underkanten funkar den riktigt dåligt.
Och där kommer ändå ett rör ner i tanken, där även retur bränslet hamnar "inne i skålen"

Den lösningen "tål" typ 250 hk, i e28an. (Original tanken kan vara bättre än pirat)
(Senare modeller på e28 fick en förpump inne i tanken)

Jag skulle varmt rekommendera att skära upp tanken nerifrån, och göra en 20mm lägre del där pumpen sitter, samt sätta ett skvalpskott runt denna som är gärna 10 cm högt.
Och låta returbränslet från insprutningen sticka ända ner, i botten.
Så man fyller tillbaka överskottet, så nära pumpen som möjligt.
Gärna under bränsle nivån, så man slipper porlande ljud, och eventuella "bubblor och skum bildningar" i bränslet.


Har själv dubbla externa pumpar och catchtank, funkar kanon, men 044 pumpen låter ILLA

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Jag har hittills suttit stum av beundran när jag läst denna tråden.
Så det känns nästan lite korkat att börja med kritik
Men det är av välmening.

Jag tror heller inte tanken kommer funka bra.

På min 635a har jag en pirat tank, och dessa ser troligen lite annorlunda ut än BMW original tanken.
Trots att där sitter en "Katt mat skål" stor ring med små passager i underkanten funkar den riktigt dåligt.
Och där kommer ändå ett rör ner i tanken, där även retur bränslet hamnar "inne i skålen"

Den lösningen "tål" typ 250 hk, i e28an. (Original tanken kan vara bättre än pirat)
(Senare modeller på e28 fick en förpump inne i tanken)

Jag skulle varmt rekommendera att skära upp tanken nerifrån, och göra en 20mm lägre del där pumpen sitter, samt sätta ett skvalpskott runt denna som är gärna 10 cm högt.
Och låta returbränslet från insprutningen sticka ända ner, i botten.
Så man fyller tillbaka överskottet, så nära pumpen som möjligt.
Gärna under bränsle nivån, så man slipper porlande ljud, och eventuella "bubblor och skum bildningar" i bränslet.


Har själv dubbla externa pumpar och catchtank, funkar kanon, men 044 pumpen låter ILLA



Ingen fara, det var en väldigt försiktigt kritik så det överlever jag. Jag är inte så sugen på att skära i botten av tanken, dels pga av skicket och vetskapen om att en ny tank kostar 13500:- , men också för att jag gärna ser att det åtminstone ser lite original ut på undersidan (jag har en tanke med att få ovansidan att se originallik igen) .

På min gamla Alfa hade jag första säsongen stora problem med att den sög luft i långa kurvor (på bana) och det är verkligen sjukt irriterande . Denna bilen blir en ren gatbil. På Alfan och Motusen byggde jag därför en extern "tryckbart" catchtank med matarpump från huvudtanken och högtryckspumpen därefter. Fungerar klockrent. Skulle samma problem infinna sig med BMW n så gör jag nog en liknande lösning .

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Vilket hantverk!
Och vilken energi du har bra tempo i både bilprojekt och husbyggen. Går du och ErikJakan på samma steroider? :P

Antar att du sett Larres E9 på Garaget? Riktigt skönt stuk på den
https://www.garaget.org/?car=336745

_________________
Christoffer Persson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Ellac skrev:


På min gamla Alfa hade jag första säsongen stora problem med att den sög luft i långa kurvor (på bana) och det är verkligen sjukt irriterande . Denna bilen blir en ren gatbil. På Alfan och Motusen byggde jag därför en extern "tryckbart" catchtank med matarpump från huvudtanken och högtryckspumpen därefter. Fungerar klockrent. Skulle samma problem infinna sig med BMW n så gör jag nog en liknande lösning .

/Calle


Ja, då har du ju sett problemet och kan lätt identifiera det om det händer.

Från någon sida bakåt, spännande med karosseri limmet.
Är limmet hårt som spackel, eller mer som ett karosseri kitt ?
Innan härdning alltså, jag antar att det blir helt stumt / hård fog efter härdning.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
stuff skrev:
Vilket hantverk!
Och vilken energi du har bra tempo i både bilprojekt och husbyggen. Går du och ErikJakan på samma steroider? :P

Antar att du sett Larres E9 på Garaget? Riktigt skönt stuk på den
https://www.garaget.org/?car=336745


Tack! Larres E9 har ett härligt stuk!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Ellac skrev:


På min gamla Alfa hade jag första säsongen stora problem med att den sög luft i långa kurvor (på bana) och det är verkligen sjukt irriterande . Denna bilen blir en ren gatbil. På Alfan och Motusen byggde jag därför en extern "tryckbart" catchtank med matarpump från huvudtanken och högtryckspumpen därefter. Fungerar klockrent. Skulle samma problem infinna sig med BMW n så gör jag nog en liknande lösning .

/Calle


Ja, då har du ju sett problemet och kan lätt identifiera det om det händer.

Från någon sida bakåt, spännande med karosseri limmet.
Är limmet hårt som spackel, eller mer som ett karosseri kitt ?
Innan härdning alltså, jag antar att det blir helt stumt / hård fog efter härdning.


Skulle säga att det är lite mer flexibelt än spackel, det är glaspärlor i det för att förhindra att allt lim trycks undan när man pressar ihop plåtarna , glaspärlorna agerar distanser.

Efter härdning är det hårt men ändå segt, spricker inte om plåten flexar.

Nackdelen är om något inte blir plant, går ju inte att riktiga plåten med hammare och mothåll på samma sett som en svets.

Tror nästan jag skall TIG svetsa andra skärmkanten, där behöver jag nog inte byta lika stor plåt så det blir lättare att komma åt och rikta.

Limmet kan vara klockrent i vissa applikationer men tveksamt i andra. Grym produkt till rätt ändamål

_________________
Calle Olsson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Vilket jobb du gör!! Hatten av thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Äntligen kommit igång lite försiktigt med E9 an igen efter en massa snickrande på huset.

Gjort nytt golv till bagaget där bensintanken skall ligga. Skall riktas och snyggas till lite och sen svetsas fast. Därefter blir det reservhjulsbaljans tur..




_________________
Calle Olsson
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Imponerande plåtjobb, väntar spänt på det färdiga resultatet..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Mer plåtjobb !







_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
En ny liten sats med rostlagningsbilder, drygt ett år sedan jag började och drygt 50% kvar av karossfix. Nu har jag i allafall nästan alla nödvändiga plåtbitar för att få ihop vänstersidan också.

Var iväg och köpte en bättre beg motorhuv och en CSL spoiler till bagageluckan samt en CSL spoiler till fronten.

Blev för några veckor sedan väldigt inspirerad av denna Inka orange E9, nu överväger jag lacka min bil i samma färg

[youtube] https://m.youtube.com/watch?v=7bDLv89pOUU

Vänster hörn ovanför bakljuset, lite pilligt att få till:









[/youtube]

Reservhjulsbalja får en ny botten och lite lagningar .





Framskärm i epoxi under inpassning, allting är svetsat på en E9 så jag vågar inte göra slutgiltig inpassning av skärmar, huv och front innan det står på hjul (Eller motsvarande belastning) .





_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 30, 31, 32   >>
37 besök idag (126495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande