Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 30, 31, 32 >> 37 besök idag (126495 totalt) |
Projekt ceylon , miniuppdatering. Bensintanken var rostig så jag delade den i skarven , skar bort det dåliga och svetsade dit botten på en ny plåt, det försvann förvisso några liter i mängd men det får jag leva med. Ville ha en "in-tank" pump då det blir 3,5 M30 med insprutning och det är skönt att slippa ljudet från en extern pump.
Volvo 240 (jaja, bilen överlever nog det..) hade en smidig tankarmatur med både nivågivare och pump i ett stycke, bytte ut pumpen mot en Walbro och knåpade ihop. Svarvade en stålring som svetsade i tanken och ett "lock" i aluminium . _________________ Calle Olsson |
||||
Snyggt jobbat
Jag gjorde samma på min mustang, fällde in en intank pump i en gammal tank, det jag ångrar är att jag inte gjorde några skvalpplåtar. Har jag en bit under ½ tank så suger pumpen luft i skarpa vänsterkurvor. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Hmm, tänkte lite på det men sen tänkte jag att det ändå skall vara en ren gatbil så man klarar sig, kanske var dumt men det går att lösa om så blir fallet. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Jag har hittills suttit stum av beundran när jag läst denna tråden.
Så det känns nästan lite korkat att börja med kritik Men det är av välmening. Jag tror heller inte tanken kommer funka bra. På min 635a har jag en pirat tank, och dessa ser troligen lite annorlunda ut än BMW original tanken. Trots att där sitter en "Katt mat skål" stor ring med små passager i underkanten funkar den riktigt dåligt. Och där kommer ändå ett rör ner i tanken, där även retur bränslet hamnar "inne i skålen" Den lösningen "tål" typ 250 hk, i e28an. (Original tanken kan vara bättre än pirat) (Senare modeller på e28 fick en förpump inne i tanken) Jag skulle varmt rekommendera att skära upp tanken nerifrån, och göra en 20mm lägre del där pumpen sitter, samt sätta ett skvalpskott runt denna som är gärna 10 cm högt. Och låta returbränslet från insprutningen sticka ända ner, i botten. Så man fyller tillbaka överskottet, så nära pumpen som möjligt. Gärna under bränsle nivån, så man slipper porlande ljud, och eventuella "bubblor och skum bildningar" i bränslet. Har själv dubbla externa pumpar och catchtank, funkar kanon, men 044 pumpen låter ILLA _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Ingen fara, det var en väldigt försiktigt kritik så det överlever jag. Jag är inte så sugen på att skära i botten av tanken, dels pga av skicket och vetskapen om att en ny tank kostar 13500:- , men också för att jag gärna ser att det åtminstone ser lite original ut på undersidan (jag har en tanke med att få ovansidan att se originallik igen) . På min gamla Alfa hade jag första säsongen stora problem med att den sög luft i långa kurvor (på bana) och det är verkligen sjukt irriterande . Denna bilen blir en ren gatbil. På Alfan och Motusen byggde jag därför en extern "tryckbart" catchtank med matarpump från huvudtanken och högtryckspumpen därefter. Fungerar klockrent. Skulle samma problem infinna sig med BMW n så gör jag nog en liknande lösning . /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Vilket hantverk!
Och vilken energi du har bra tempo i både bilprojekt och husbyggen. Går du och ErikJakan på samma steroider? :P Antar att du sett Larres E9 på Garaget? Riktigt skönt stuk på den https://www.garaget.org/?car=336745 _________________ Christoffer Persson |
||||
Ja, då har du ju sett problemet och kan lätt identifiera det om det händer. Från någon sida bakåt, spännande med karosseri limmet. Är limmet hårt som spackel, eller mer som ett karosseri kitt ? Innan härdning alltså, jag antar att det blir helt stumt / hård fog efter härdning. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack! Larres E9 har ett härligt stuk! _________________ Calle Olsson |
||||
Skulle säga att det är lite mer flexibelt än spackel, det är glaspärlor i det för att förhindra att allt lim trycks undan när man pressar ihop plåtarna , glaspärlorna agerar distanser. Efter härdning är det hårt men ändå segt, spricker inte om plåten flexar. Nackdelen är om något inte blir plant, går ju inte att riktiga plåten med hammare och mothåll på samma sett som en svets. Tror nästan jag skall TIG svetsa andra skärmkanten, där behöver jag nog inte byta lika stor plåt så det blir lättare att komma åt och rikta. Limmet kan vara klockrent i vissa applikationer men tveksamt i andra. Grym produkt till rätt ändamål _________________ Calle Olsson |
||||
Äntligen kommit igång lite försiktigt med E9 an igen efter en massa snickrande på huset.
Gjort nytt golv till bagaget där bensintanken skall ligga. Skall riktas och snyggas till lite och sen svetsas fast. Därefter blir det reservhjulsbaljans tur.. _________________ Calle Olsson |
||||
En ny liten sats med rostlagningsbilder, drygt ett år sedan jag började och drygt 50% kvar av karossfix. Nu har jag i allafall nästan alla nödvändiga plåtbitar för att få ihop vänstersidan också.
Var iväg och köpte en bättre beg motorhuv och en CSL spoiler till bagageluckan samt en CSL spoiler till fronten. Blev för några veckor sedan väldigt inspirerad av denna Inka orange E9, nu överväger jag lacka min bil i samma färg [youtube] https://m.youtube.com/watch?v=7bDLv8 Vänster hörn ovanför bakljuset, lite pilligt att få till: [/youtube] Reservhjulsbalja får en ny botten och lite lagningar . Framskärm i epoxi under inpassning, allting är svetsat på en E9 så jag vågar inte göra slutgiltig inpassning av skärmar, huv och front innan det står på hjul (Eller motsvarande belastning) . _________________ Calle Olsson |
||||
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 30, 31, 32 >> 37 besök idag (126495 totalt) |