Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp fjäder eller ej?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4039 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Hjälp fjäder eller ej?

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Inte helt omöjligt att som Magnus är inne på att fjädrarna är för hårda, står ju att kittet är för 6 cylindiga bilar. 318IS är ju bara 4 cylinders....


Jag kollade innan jag beställde och enligt Raidopower så var det samma till 4 cylindriga.

Jag mätte en gång till nu och 12 mm sjunker dem ihop, det är ju lite mer iaf.

13-160* står det på fjädrarna
Tråddiameter och totalt höjd anger det måttet enligt Ksport.
4 aktiva varv enligt mina ögon.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

12 mm

Ca 190kg per framhjul.

Det kan ju inte stämma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Nej det är det inte. Jag reagerade på bakfjädrarna som det stod O-16-135 på. Tänkte att nu har jag fått fel.
Raidopower kollade upp det med Ksport som svarade att dem märker fjädrarna annorlunda än de flesta andra.
Dem är 180N/mm

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

ButterflyRacing skrev:
Eller så är det 13 kg 160 mm lång


Och då blir det ännu märkligare med bara 12mm ihoptryck.


Edit. Var lite långsam, ignorera

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
12 mm

Ca 190kg per framhjul.

Det kan ju inte stämma.


Lätt bil
Kollar med Ksport usa som bad mig fota fjädern. Dem har ett kit med framfjäder på 180N/mm också. Kanske fått en sådan.

Någon som kan räkna på siffrorna jag angav innan?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20315



Re:

-oskar- skrev:
Magnus Thomé skrev:
12 mm

Ca 190kg per framhjul.

Det kan ju inte stämma.


Lätt bil
Kollar med Ksport usa som bad mig fota fjädern. Dem har ett kit med framfjäder på 180N/mm också. Kanske fått en sådan.

Någon som kan räkna på siffrorna jag angav innan?
Tex https://www.thespringstore.com/spring-calculator.html

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare



Känns ännu konstigare

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

500 N/mm och 12mm blir 600kg per hjul vilket är lite högre än rimligt. Men med lite felmätning och aningens utväxling I hjulupphängningen (blir väl iof mikroskopisk utväxling med McPherson) men med lite god vilja så kan det ju stämma att du har en 500 N/mm.

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re: Hjälp fjäder eller ej?

ButterflyRacing skrev:
-oskar- skrev:

........ K-Sport Circuit med separat fjäder bak.
16kg/mm fram och 18kg/mm bak........


Jag tycker det låter bra.
Dock lite hårt mot vad dom flesta åker.

Jag har för mej att e30 Grop N har ca 100 fram och 120 bak.... och det skulle bli lite mjukt på en e36. (nm)

Jag skulle prova och se hur det känns.

FULING.... Vad har vi fram på min bil nu ?... 400 eller nått ?
Och den går fint på landsvägen.... 😃


Tyckte också det lät bra. Har ju lite aero numera.
Dock inte i närheten av din bil.
Lite skillnad i vikt på det under huven med

Vill ju utveckla bilen utan att behöva göra samma investering flera gånger.
Mer motor får det bli när jag kan köra bilen så snabbt det går med mina 150? hästar

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
500 N/mm och 12mm blir 600kg per hjul vilket är lite högre än rimligt. Men med lite felmätning och aningens utväxling I hjulupphängningen (blir väl iof mikroskopisk utväxling med McPherson) men med lite god vilja så kan det ju stämma att du har en 500 N/mm.


Får ta och mäta fjädern vid tillfälle, känns inte så troligt att den är så hård.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Re: Hjälp fjäder eller ej?

ButterflyRacing
Du har ca 200N/mm (1150lbs/in) fram.

-oskar-
Däck: R-däck e slicks?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

-oskar- skrev:
Magnus Thomé skrev:
500 N/mm och 12mm blir 600kg per hjul vilket är lite högre än rimligt. Men med lite felmätning och aningens utväxling I hjulupphängningen (blir väl iof mikroskopisk utväxling med McPherson) men med lite god vilja så kan det ju stämma att du har en 500 N/mm.


Får ta och mäta fjädern vid tillfälle, känns inte så troligt att den är så hård.


Men din screenshot, vad är det? Där står 493 N/mm

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re: Hjälp fjäder eller ej?

fuling skrev:
ButterflyRacing
Du har ca 200N/mm (1150lbs/in) fram.

-oskar-
Däck: R-däck e slicks?


R-däck, eller just nu är det regummerade rallyslicks som får nötas ut innan jag köper nytt.

Jag har fått svar från K-sport att det är i sin ordning med fjädrarna. Jag får testa och se hur allt beter sig.

Screenshoten från när jag själv testade att räkna ut fjäderkonstanten.
Det var baserat på att tråddia 13 längd 160 ytterdia 65 och 4 aktiva varv.
Menade att att jag måste mäta direkt på fjädern vilken tråddiameter det faktiskt är.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Hjälp fjäder eller ej?

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vikt 1120kg
Vikt fram 0,5
MR fram 0,94
MR bak 0,67
k fram 160N/mm
k bak 180N/mm
Ofjädrad vikt ca ca ca ca 50kg per hörn
Vikt per hörn 1120/4 ->280kg
Fjädrad vikt 280-50->230

Egen frekvensen fram
f=(160*0,94^2/230)^0,5/2/pi() ->3,95Hz
Bak:
f=(180*0,67^2/230)^0,5/2/pi() ->2,98Hz
Spontant för hårt enligt mig
Jag skulle säga 100-120N/mm fram
120-140 bak
100/120 (fram/bak) ger ca ca ca 3,2/2,4Hz (R-däck)

citat:
"tråddia 13 längd 160 ytterdia 65 och 4"
493N/mm kan vi glömma, fet fel.
Är verkligen 65 ytterdiamtern??
Verksamma är cirka totalt minus 1 till 1,5 varv
Total antal vara skall även de planslipde med.
Man måste vara noga när man mäter.
Fjäderkonstanten åker hit och dit med
Trådiameter åker med upphöjt till 4
Medeldiamtern upphäjt till 3
Antal verksamma varv är linjärt

12mm infjädring på hjulet ger.
2300/12 ->191,7N/mm
Fjäder är då 191,7/0,94^2 ->216,9N/mm (21,7kg/mm)
180N/mm ->18kg/mm
På hjulet 18*0,94^2->15,9
230/15,9->14,45mm
12 kontra 14,45mm känns i bollplanket rätt.
MR och fjädrad vikt är osäkra kort.

Åsikter/frågor?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Missade att bilen var så sjukt lätt Min E36 vägde ett halvt ton mer

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Vikt 1120kg
Vikt fram 0,5
MR fram 0,94
MR bak 0,67
k fram 160N/mm
k bak 180N/mm
Ofjädrad vikt ca ca ca ca 50kg per hörn
Vikt per hörn 1120/4 ->280kg
Fjädrad vikt 280-50->230

Egen frekvensen fram
f=(160*0,94^2/230)^0,5/2/pi() ->3,95Hz
Bak:
f=(180*0,67^2/230)^0,5/2/pi() ->2,98Hz
Spontant för hårt enligt mig
Jag skulle säga 100-120N/mm fram
120-140 bak
100/120 (fram/bak) ger ca ca ca 3,2/2,4Hz (R-däck)

citat:
"tråddia 13 längd 160 ytterdia 65 och 4"
493N/mm kan vi glömma, fet fel.
Är verkligen 65 ytterdiamtern??
Verksamma är cirka totalt minus 1 till 1,5 varv
Total antal vara skall även de planslipde med.
Man måste vara noga när man mäter.
Fjäderkonstanten åker hit och dit med
Trådiameter åker med upphöjt till 4
Medeldiamtern upphäjt till 3
Antal verksamma varv är linjärt

12mm infjädring på hjulet ger.
2300/12 ->191,7N/mm
Fjäder är då 191,7/0,94^2 ->216,9N/mm (21,7kg/mm)
180N/mm ->18kg/mm
På hjulet 18*0,94^2->15,9
230/15,9->14,45mm
12 kontra 14,45mm känns i bollplanket rätt.
MR och fjädrad vikt är osäkra kort.

Åsikter/frågor?


K-Sport säger att fjädrarna är enligt spec.

Jag har mätt nu.
Totalt antal varv 6
verksamma varv 4
tråddiameter 13,20 mm ca, Förmodligen är dem 13
ytterdiameter 89-90mm
längd/höjd 160mm

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp fjäder eller ej?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande