Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |
Vanosen är väldigt enkel att ta bort, runt 15-20 min som skrivet innan.
Testa först att blåsa rent den och tvätta rent den. Ingen dum ide att köpa ett kit och gör i ordning den. Till s50n är det inte så stora pengar. Har du kollat så kammarna står rätt? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Tack!! Där var det! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Precis, är så mina tankar går. Jag är inte övertygad om att kammarna står rätt, nej. Du har inte verktyg som du har lust att låna ut? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Givetvis har jag verktygen Bara att höra av sig /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Börjar bli lite mer rymme under huven efter en del demontering
även om mer kvarstår. Har börjat förbereda för åtgärd av de två punkter som ligger högst på priolistan - värmeutveckling och Vanos. Renoveringskit till Vanos är beställt, leverans verkar ta tid - får se när det dimper ned. Vad gäller värmeutveckling hoppas jag nå en förbättring med en vattentermostat som öppnar tidigare och steloperation av oljetermostaten. När kyl mm nu är bortplockat är målet att slutföra luftstyrning till kylet också. Troligen tar jag också upp extra hål i frontplåten men bakom stötfångaren - jag vill INTE yxa till originalstuket på bilen. Lite saker har levererats och ligger och väntar: - Stelopererad oljetermostat från Per Bodin - Packning till oljefilterhuset - 71 gr vattentermostat från Meyle - Ersättningssolenoider inkl fräscha filterkragar till Vanos donerade från en ABS-pump läggs på reservdelshyllan _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jaha, då var Vanosen demonterad. Att motorn inte gett rätt
effekt ter sig som rätt uppenbart när man fått isär grejorna. Hade stora problem att retardera kammarna vilket krävs för att möjliggöra demonteringen av Vanos-huset. Orsaken till det visade sig vara problem med både insugs- och avgaskammarnas kolvstänger inuti huset. Första saken som upptäcktes var följande: En föregående klåpare har satt ihop Vanosen utan att montera tillbaka muttern på insugskammens kolvstång. Detta har fått till följd att kolvstångens lock har lossnat och lagt sig på tvären i loppet. Givetvis har all funktion för kamjustering varit obefintlig. När locket lagt sig på tvären har axeln till kammen slitit på locket också. Verkar som att loppet i huset dock klarat sig åtminstone. Nästa mindre trevliga upptäckt var detta: Avgaskolvstången är helt av. För att få ihop Vanosen igen så måste jag minst få fatt i en ersättnings- kolvstång för avgassidan. Locket till insugskolvstången kan troligen till nöds återanvändas om jag inte lyckas få fatt i ett annat. Vore MYCKET tacksam om någon har en kass Vanos eller delar till en sådan liggande och kan tänka sig att sälja! I övrigt verkar det finnas hopp om att Vanos-huset till resterande delar skall vara i OK skick. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Påminner lite om en strip i svenska Mad från början av sjuttiotalet. När kunden skall hämta ut sin bil från servicen får han en chock när han får höra priset. Mekanikern svarar då helt självklart att tändstiften var dåliga så vi fick byta motor...
Anders Karlsson här på forumet kanske kan svarva en ny till en rimlig peng. _________________ Johan B |
||||
Förhoppningsvis skall en donator-Vanos vara på g nu.
Håller tummarna. Kolvstången är vänstergängad invändigt, försedd med sexkantsgrepp, delvis hårdkromad och försedd med diverse hålrum i kolv-änden. Enklast och säkrast är ju att ersätta med en originalkolv, hoppas att det skall gå i lås. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Det är bara att bryta ihop och gå vidare, i väntan på donator till Vanos
så skiftas fokus till annat. Skiftade oljetermostaten mot den nya stelopererade. Tog även tag i kylets luftstyrning. Tillverkade lite aluplåtar för att avgränsa åt sidorna. Tillsammans med aluplåten som redan satt på plats sedan tidigare så styrs förhoppningsvis luften dit den skall nu. Tog även upp hål i frontplåten för att försöka förbättra inflödet av luft till kylet. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
En kompis ( som du träffade på rejsafikan hos mig ) tipsade om att det fanns en del reservdelar på bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BM
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack Janne! Eller är det Stig?
Tyvärr finns det för tillfället inget till S50 på Bildelsbasen. Jag har klickat hem en i princip komplett donator-Vanos på Ebay, hoppas den skall komma inom rimlig tid. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Nu är du på god väg, men många missar detta.
Om du har kylproblem, få motorutrymmet så absolut tätt det bara går framåt. Det höga lufttrycket framför grillen ska "vilja in" genom kylaren, inga andra hål ska vara öppna. Runt lampor, dimljus eller liknande. Smiter luften in på andra ställen, stiger trycket i motorutrymmet, och flödet genom kylaren minskar. Titta på hur en modern 2010+ bil ser ut, dom är väldigt täta. Och har ofta speciella "Snorklar" till luftfilter och generator, som tar luft framför kylaren. Vet inte hur tät e30 är men, e28an är väl ganska ok, men inte bra. Min 635a (e24) har jag fått både komplettera och ändra en del. då utgångsläget är sämre än e28an. Och dessutom pga. Bi-Turbo motorn. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack Daniel, bra input! Orginal har E30 plastkåpor bakom strålkastarna som stopp mot lufttrycket. Inte 100 tätt men bättre än inget. I samband med motorbytet så fimpades plasten av någon tidigare ägare, den får inte plats längre. Mer funderande och lite konstruerande krävs här! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Har inte fått alla delar ännu, väntar på Beisans "rassel-kit" till Vanosdreven
och även nya S62 diafragm-fjädrar till kamdreven. Mina vanosdrev verkar inte särskilt glappiga, men med tanke på skadorna på kolvstång så känns det bättre att gå hela vägen. Har konstaterat att insugskammen är felställd, så blir bra att få rätta till det nu. På bilden är båda kammarna retarderade till TDC + 1.5° och då skall insugsdrevet vara i sitt yttre läge så att Vanosen har full möjlighet att avancera kammarna. Så var det inte. Vanosen är i alla fall genomgången, renoverad o klar. Ligger på bänken och väntar. Fixat lite ytterligare med kylningen. Oljekylet har fått några pärlor av stensprut - sitter rätt utsatt och nära luftintaget. Beslöt mig för att göra ett skyddsnät framför kylet som förhoppningsvis skyddar mot de värsta stenarna i fortsättningen. Fäste nätet i luftstyrningsplåten ovanför oljekylet och ytterligare en aluplåt fick staga nätet nedtill. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack! Nätet är ett vanligt finmaskigt förzinkat nät från närmsta järnhandel, metervara. Jag köpte mitt på Verktygsboden. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |