Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |
Om någon undrar varför ventilkåpan ser lite tråkig ut så beror det på att jag kommer ta den polerade som sitter på min andra motor. Ingen mening att köpa en till fin. DSI var väldigt bra med sådana grejer, han frågade om vi skulle ta en fin eller en orenoverad. Så DSI-märket är inte limmat på den. Utan de lät den vara lös så jag kunde sätta den på den andra. Små detaljer...
Lite annat godis som låg i lådan: Drivaxlar från Z car garage. Kylare DSI/Jenvey 50mm ITB-kitt Koppling Spoiler fram och bak från BRE (Peter Brock racing var de som byggde och körde bilarna åt Nissan i SCCA, de tillverkar fortfarande delar till bilarna). Harmonic damper + trigger wheel. Det som saknas för att kunna få ihop det nu är ett fäste för tändspolarna och tändspolare. Båda är beställt. Det blev Ford DG508 av den enkla anledningen att det gick att köpa fäste till dem av en entusiast. Jag har ett ECUMaster classic som jag ska köra. Sedan måste ett avgassystem byggas. Så det känns som att det är nedförsbacke nu! Det enda som saknas egentligen på bilen nu är diffbroms. Tar det i vinter när jag ändå tänkt att riva bakvagnen och byta fästen för diff och nya länkarmar från T3. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
vad är din plan ang diffbromsen?
smidigast är att satsa på en R180 diff från subaru sti dom vanliga sti har nån typ av viskobroms, jag köpte från nån japans R modell med 4:44 utv och lamellbroms du behöver nya stubbaxlar ut ur diffen och flytta över medbringaren in i diffen sen är de bara köra _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Jag har en R200 i min bil. Så jag altingen stoppar jag in en Quaife eller en OS Giken i ben befintliga diffen. Hade jag haft en R180 så hade jag nog gjort som du _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
_________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||
Rensat massa och bytt lite bussningar här och där...
Den vill ut! Oläsbara gamla kopplingsscheman... ECU-härvan ute. Dags att göra en ny... Ny ratt och stol: Eftersom denna låst sig så fick jag borra loss den. Ny på plats Planering pågår: _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
Men vad fasen, ny stol också! Nu kommer du ju att bli ännu snabbare i konbanan, jag måste tjuvträna, Figgz var är du?
Kommer att bli bra det här _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Var det någon som hade beställt en uppsättning galenskap i konbana? Jag är tillgänglig den 12e för träning, fusk och fula knep Peter : det blir grymt det där! Vi hörs om detaljer nån kväll nu _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kunde inte sluta skruva igår...
Först, ta av och montera kardanen i växellådan. Trångt att komma åt skruvarna. Sedan montering av grenrör: Och ITB, då händer detta: Vice grip to the rescue: Så av med allt igen... Bytte flera av dem och på med allt igen: Sedan gjorde jag ECU-härvan framför TVn _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
Tack Janne! Nu börjar det tradiga... Det som tar tid men inte syns _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
Va det rostfria pinnbultar eller vad hände
By the way. Någon här på rejsa tipsade mig för flera år sedan, så skickar vidare samma tips. Jag brukar köpa hem ett par hundra nån gång då och då sedan dess. Även om man säkert kan få bättre å sämmre batch. Så har det vart bra kvalitet jag fått, skulle säga att det är bättre styrka i dem än vanliga 8.8 blankförzinkat och sitter fast bättre, (tänkte på ditt grenrör där) Det är stålmutter som finns med olika ytbeläggning , för det första är min uppfattning att det ser mer genomtänkt ut, å så himla skönt att slippa både nylock, rost, brickor, å framförallt så mycket smidigare till till det ändamålet att köra med liten smidig 10mm hylsa än en klumpig 13 Vad kör man för tändsystem på en sådan motor, och vart ska du mappa den?? Vad för bränsle? Sitter det knacksensorer på motorn?? 400 hk ur en 3 liters motor med 2v(?) Topplock, låter som den lätt kan bli lite knackkänslig om man plötsligt får en dålig sats med bränsle. Även om inte emu master har den bästa knackregleringen på marknaden, så är det mycket bättre än ingen. Skitballt förövrigt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
what he said!! /C _________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||
Tack Knotan! Många bra frågor. Tar till mig länken om muttrarna, ska beställa! Det var inte rostfria, problemet var att de var aningen för korta. Vissa pinnbultar sätter man en 3mm tjock konvex bricka och klämmer fast både insug och grenrör. Dessa pinnbultar skall vara 2 mm längre än de andra, de var det inte (visste inte detta i detta läget). Med andra ord så var inte muttern på tillräckligt. Jag trodde att brickan skulle komprimeras och muttern då komma på tillräckligt, nope... Bytte alla dessa pinnbultar då jag hade nya i garaget. Nu sitter allt bra. Tändsystem blir coil on plug. Har köpt Ford DG508 för jag har hittat ett fäste för dem till min motor. EMUt kontrollerar detta, kör ett trigger wheel på min crank. JMB Optimering i Halmstad kommer mappa. Köpte ECUt genom dem på rekommondation av flera som kört ECU Master. Bränsle blir 98, ska räcka utan problem enligt motorbyggaren. Även utan knacksensor. Lustigt att du frågade om det, tanken slog mig när jag håll på att stifta kontakterna till ECUn, då de kablarna fanns med. Enligt en vän som racear dessa motoren så är det svart att få till knacksensor bra på denna motorer. Det skall inte vara något problem att köra utan. Hade jag haft en turbomaskin hade jag tänkt annorlunda. Stämmer att det är 2v. Kompression hamnar strax över 12 om jag förstår det rätt. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |