Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 110, 111, 112 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Vad är det för filter på en 700hk Scania?
Nu är väl det cylindriska filter och har väl yta för att fungera ok med 50% flöde eller nåt. Men det kan ju ge en vink om yta till effektnivåer som inte används så transient.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Röd och grön är körda identiskt, grönt med KN och rött är orginal papper, båda i orginal luftbox. Som nämnts ovan så hade KN rätt bred sarg runt filtret vilket gjorde filterarean mindre, och ganska grova "veck". Körde flera repor med samma resultat.

Men som sagt, få till bra filterarea och avskärmning är väl viktigast. Samt att pappersfilter inte är så kul om man har en sportigare luftbox som riskerar att dra in vatten.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ska inte luften in i airboxen bakom huvudet (stående panelfilter och airboxen som filtrerad volym)?
Då blir väl avskärmning och vatten inte så stora bekymmer?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cedric, vad är blått å turkost då, .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Niklas Falk skrev:
Vad är det för filter på en 700hk Scania?
Nu är väl det cylindriska filter och har väl yta för att fungera ok med 50% flöde eller nåt. Men det kan ju ge en vink om yta till effektnivåer som inte används så transient.


Väldigt Stora cylindriska pappersfilter, men det är noga att det är låga tryckfall när man kör turbon så hårt. Sitter en tryckmätare i nyare bilar som mäter exakt när det är dags för byte, för att inte det ska bli för mycket tryckfall,det är definitivt inga 50% skiljer mycket i tryckfall mellan olika leverantörer av filter också, och kan skilja rätt mycket i designstrategi, vilket påverkar prestandan åt olika håll.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Niklas falk, jag förstår hur du tänker, men jag kan inget om de motorernas namn osv. Dessutom har de säkert marginal för 10.000 mil i ökenklimat mellan byten.

Kollar man en modern bensinbil, tex m5 eller merca med liknande hästar.
Så verkar de flesta ha dubbla burkar. Men tillsammans runt 80-120cm2. Grovt uppskattat. Så det borde med andra ord funka.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Titta, både kunskap och mätmetod

Ett litet U-rör med färgat vatten och två slangar kan ju mäta tryckfall i mm vattenpelare. Det behöver ju inte mätas hela tiden, lite som har stumpar för Aero, loggas med video.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Niklas Falk skrev:
Vad är det för filter på en 700hk Scania?
Nu är väl det cylindriska filter och har väl yta för att fungera ok med 50% flöde eller nåt. Men det kan ju ge en vink om yta till effektnivåer som inte används så transient.


Cylindriska pappfilter som är ca 30 cm i diameter och 50 cm långa

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja tryckfall före turbon, är ju bra, om man vill få upp turbons varvtal fort. Men inte så bra för livslängd på turbin/kompressor-hjul och lager.
En lång uppförsbacke med fullastad lastbil som mosar på fullt tryck med igensatt luftfilter , så är väll turbon snabbt uppe i överljudshastighet

Jag bor 50 meter från en låååång jobbig uppförsbacke på rv55 låter rätt gött ibland när man hör en fullsatt v8 turbodiesel ångar på uppför backen,
Ibland har jag tänkt att den där turbon lever nog inte länge till , när det visslar sådär lite extra påfrestat som frugans dammsugare när påsen borde bytts för minst 6 månader sedan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Den här varianten "luftburk" har Olsberg MSE haft till salu på sina "christmas sales".
Tror jag har sett fler än just den, men det va den första bilden jag hittade.


_________________
Nicklas Törnros
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bilder på "prototypen" jag tillverkat unfer helgen. Den ser verkligen "knöligare" ut på bilden än den känns i handen, är nog ljuset som ställer till det på bild mest. Men den är inte tillverkad för att vara snygg heller
Lilla innerradien är ca r15, och lägsta höjd mellan filtret och burkens botten långst bak ca 30mm.

Det filtret jag beställt tror jag blir lite lägre höjd på, även om det får plats nu med. Sist är ju att tillverka en kåpa som sluter tätt runt filtret mot motorkåpan. Om den blir en lös del plan del, eller om jag plastar med kolfiber direkt på kåpan går jag se senare . Troligen en lös del.

Började med bit 90 graders stuprör som girades/tejpades till tillräckligt liten radie, och tejpades till rätt gorm mot kartongen filtret kom i.
Sen svestades en ram för filtret i 10x15x2 mm alu L-profil som passades in på plats på bilen och sedan monterades på den lösa underdelen.
Sist av allt kunde jag ta en näbbtång och dra ur bitarna av stupröret ,löste upp tapen i en hunk med vatten och pillade ur , sen slipade insidan jämn och la ett varv till kolfiberduk inneifrån för att få lite mer stabilitet,
Blev väldigt bra på ett enkelt sätt med rund slät fin insida, .
Vikt på paketet blev ca 850 gram, 420 väger filtret och 430 på burken.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ser väl förträffligt ut. Med tillräckligt stort filter så måste det inte bli perfekt flöde över hela ytan.
Skulle då få plats med ett större filter om du hade det stående/snett i luftboxen i bilens riktning (ena hörnet ner i motorrumet kanske)?
Det blir ju en enklare box men mer rör.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ah, den där luftboxen ser ju fin ut.

Min motorcykel har vad jag kallar luftfiltret "upp och ner" som du får där.
Nackdelen är att flugor och grus hamnar djupt ner i filtret när luften går in på ovansidan.

Kommer luften underifrån håller man i min mening bort mycket skräp, som blir kvar i botten på Luftburken istället.

Men jag förstår varför du vänder flödet på detta håll, då det matchar bättre med precis allt annat thumbs up
Dessutom har du ju kortare service intervaller

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Skulle behöva ett ovalt/5/6 kantigt filter som fyllde ytan bättre frammåt/ bakåt isåfall. Men det har jag infa förhoppningar om att hirta, och inte heller ändra nu

Original motorns insug, ligger nog minst en dm lägre och har då ett mycket större men ändå kantigt filter som täcks helt av den stora runda öppningen. (Hörnen hamnar liksom "under" motorkåpan) (Jag har öppnat hålet frammåt för min slangdragning/bränsleslangar osv. )

Detta får iallafall duga för i år. Får be Tony testa något pull sist av allt vid mappning utan filtret så ser man vilken skillnad det gör. Jag gissar några få hästar när man bara blåser med fläktar.
Sen på bana så ser man eftetåt i loggen hur mycket mer/mindre bränsle det går åt på resp växel/hastighet på banan för att hålla givet AFR, på det viset kan man sen uppskatta skillnaden vid bänk vs, vid +200km/h en av fördelana med ordentligt utvecklat snabbt styrsystem



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Daniel. Ja jag förstår vad du menar, men som du säger, inte värre än att skakar av filtret varje gång man fyller på bränsle tex, dvs ungefär var 20de minut
Tanken när jag byggde nu ör stt filtret ska kynna sitta på plats även om jag lyfter av/på motorkåpan, men då blir det ju även så att filtret går att ta bort/lägga dit lika enkelt när man lyfter av luftintaget för att tanka.

Kvar är bara att göra något "knäppe" eller ram som trycker fast filtret

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Såhör lätt kunde det ju ha vart att lösa annars

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och när ångan ändå var igång med kolfiber och kemikalierna, så fick jag ett ryck och började om med denna "nack-kudden" eller va den nu ska kallas.

Var ju flera här på forumet som sa i fjol när jag höll på att, "om man onte använder prepreg, vakumsug ,superepoxi osv, ,så finns Iiingen anledning att använda kolfiber, då går det preciiiis lika bra med vanlig glasfiberväv och polyester, det blir precis lika starkt, om inte starkare"

I call that bullshit. Denna som jag blev tvungen att dela på bredd och längd för att passa mot mitt nya säte, blev ungefär lika stabil som knäckebröd.
Så jag kunde bokstavligen bryta isär den nu, skrapa/slipa bort glasfibern och börja om.
Så nu är det ihoplappad igen i rätt mått/form med kolfiber istället.
Så sen är det bara börja spackla å slipa för lackering .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Citerar:

- " Denna som jag blev tvungen att dela på bredd och längd för att passa mot mitt nya säte, blev ungefär lika stabil som knäckebröd.
Så jag kunde bokstavligen bryta isär den nu, skrapa/slipa bort glasfibern och börja om."


Osäkert hur det blev gjort.... men du vet att epoxi på polyester fäster bra men åt andra hållet, dvs polyester på epoxi, så fäster det inge vidare?

Även handupplagd kolfiber m epoxi blir väldigt starkt men blir lite tyngre än vakuum-baggad som har högre halt armering vs resin.

Blir bra detdär!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Problemet var inte att det inte satt fast på den gamla delen. Utan att det blev för sprött. Visst ska man inte hålla på å bryta direkt på denna delwn. Men när man (om man är lite mer bredaxlad än mig) ta ur denna del nör man kliver i/ur, ich för att göra det knäpper man loss två vanliga tryckknappar, och klämmer ihop ändarna några cm å sen lyfter bort den. Delen liksom kläms ned och sitter i spänn utåt sidorna, och knapparna hindrar den från att "glida iväg" , bak vid nacken fixerad den med kardborre.
Och kände redan där vid första testmontering, att det sannolikt kommet gå av förr eller senare. Eller i vart fall spricka.

Men saksamma.

Här kommer film från första uppstart igår .


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Stort tack till tony som kom ut till mig en halvdag igår och gjorde sista kalibrering av alla givare på plats. Justerade in allt det sista från startmappen han gjort.

Motorn startade , håller tätt och framförallt låter inte konstigt.
Vattentryck vattentemp, vevhustryck, oljetryck etc såg helt perfekt ut,
Så att så långt so god.

De bitar jag upptäkte måste åtgärdas.
Gaspedalen, sensorn från volvo v70 som jag hittade, hade inte riktigt den funktion jag vill, denna (kanske alla?) har en analog 0-5v signal, samt en pwm signal , jag trodde att det var två analoga signaler. Syvecs kan såklart läsa även pwm signalen, men jag vill ha två analoga. Känns bara onödigt med ett kretskort i gaspedalen, som kan börja bråka när man allra minst vill
Så ska byta till en audi eller bmw pedal istället.

Generatorn som jag satt på utgången vid orginal servopump. Fungerade inte tillfredställande. Detta var en chansning med tanke på att det blir 1:1. men först vid 2000 kommer jag upp i 12v, och ytterligare 500-1000 innan den ladddar fullt.
Så med tanke på att jag vill ha litet batteri, lär jag nog flytta generatorn fram istället.

Sen det sista och kanske största. var att vi/jag gjort en liten misstolkning gällande styrsystemet. Den firmware som finns i den s6+/7i ecun jag byggt på. Är inte riktigt tänkt för att köra v10 helt sekventiellt. Vi har nu startat den som sekventiell på bränsle, men waste på tändning. Vilket hade gått utmärkt om det inte vore för att jag har 4 vvt, med feedback på varje, vilket jag defenetivt vill använda. Så tony har mailat och pratat med syvecs idag, och bekräftat att det blir inte helt perfekt så, så har bestämt att uppgradera direkt till v12, som då ska klara allt på min motor, plus att jag får en hel drös med fler funktioner och antal kanaler tillgängliga.

Så över lag väldigt skönt att veta att motorn är frisk, lite smått att bygga om hade jag räknat med. Kanske inte trott att jag skulle byta styrbox, men syvecs var väldigt tillmötesgående och det var såklart skönt att vi märkte detta redan nu på hemmaplan och inte när den redan stod i bänken.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Byter ut min 60a generator till en 100a generator.
Byter till orginal placering och ska ändra på drivhubben.
Orginal sitter en vattenkyld 190a generator med utväxling 1:2.5 ca.
Med min generator blir utväxlingen nära 1:3.8.
Vilket om motorn skylle varva bort mot 9 innebär det att generatorn skulle hamna på över 30.000 vilket minat sagt är i överkant.
Sammtidift vill jag få bort ett par kilo från den remskivan.

Ska försöka ta ned den från 205mm till runt 160mm, det ska gå utan att nämnvärt påverka balanseringen , det är ju även lite lättare i bakkant av motorn än orginal. Dessutim har denna motorn kontraroterande balansaxlar, hur det påverkar vet jag ej men, ska iallafall inte röra balanseringen.





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 110, 111, 112 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande