Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (18622 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Snyggt jobbat! Jag följer detta lite i tysthet men med stort intresse!

Nyfiken fråga, hur tänker du med besiktning? Skall du registrera bilen som ombyggt och släppa avgascertet på motorn med hjälp av etanolkonverteringsklausul, eller hur tänker du?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Snyggt jobbat! Jag följer detta lite i tysthet men med stort intresse!

Nyfiken fråga, hur tänker du med besiktning? Skall du registrera bilen som ombyggt och släppa avgascertet på motorn med hjälp av etanolkonverteringsklausul, eller hur tänker du?


Det finns lite olika regler för det där, med förändrat fordon och sådär som sfro har för just etanolkonverteringen..

Just den här säsongen så har de skjutit på besiktningskraven så jag kommer väl kika mer på det i höst tänker jag. I vilket fall så måste den vara besiktad om man ska få köra på väg med den och vi får väl se om det blir en trailer queen eller hur man gör.. jag gör inget som inte går att återställa iaf, så lämnar man alla vägar öppna..

Skulle jag behöva riva av turbo/kompressor så är det inte mer än ett par timmars arbete iaf som mest och det är nog lämpligt att riva av säsongsvis för att gå över och servra saker som behöver servas..

Till veckan så kommer turbon, sen kanske det kan bli uppstart och läck-kontroll..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Väntar tålmodigt på turbo-leverans.. hoppas den skickas imorgon och kommer på fredag..

Sålänge preppar jag lite till.. har inte haft ork och tid att meka så mycket idag men iaf fixat iordning mer på själva verkstaden.. fick uppsatt skruvstycket och så förborrade jag vattenpumps-huset som saknade ingång för värmepakets-slangen.. blir en 1/2" NPT nippel med 19mm slanganslutning .. det är rätt gött att få värme i kupén när man är ute och kör..



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag kom turbon äntligen.. så här är bilder på vad jag gjort idag.. återstår att kapa rätt längd och ansluta oljereturen..sen hänga upp avgaset..






De här blev aldrig använda för pinnbultarna va i annan dimention (muttrarna var en storlek större och orka byta pinnbultar och borra om hålen på turbon.. blärgh!):














Det ska nog kunna gå, det här.. vi får väl se..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Några små framsteg idag.. efter en del svordomar och en o annan bula mitt i pannan.. så fick jag äntligen upp helsystemet på plats.. ser ut att funka fint! .. det är 3" inkl 3" downpipe.. (köptes tillsammans med det riktigt fina grenröret från Kraken)





Dagens tango-punkt är att anslutningen till oljereturen förmodligen blir bytt till en 90-graders istället så att slangen inte blir så deformerad/klämd av att den svänger av från turbon..
Hade nippar men inte rätt storlek och jag tror jag byter anslutningen på tråget direkt istället för att ha massa länkade slangar.. känns mer ordentligt så..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Lite clearance-bilder, oljeprepp för turbo (så att vi har oljepreppat den innan start) och en laddtrycks-styrning




_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Snyggt jobbat!

Med den turbon har du fler saker du vill göra nu. Bygga ett smitt block vid sidan av och byta till bmw-låda alt 6-växlad miatalåda med kylning.

Allt sådant går ju att plocka ihop vid sidan av medan du kör runt på wg-tryck för shakedown

Stage 8 var det enda som fungerade för mig för att få turbon att sitta kvar vid 20min+ stint på bana, jag har sidmonterat. På gatan kan man inte köra så hårt att sakerna rör sig (pinnbulten värmeexpanderar och lossar muttern).
Funkar det inte med kopparmuttrarna har du iaf lösningen.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Snyggt jobbat!


Med den turbon har du fler saker du vill göra nu. Bygga ett smitt block vid sidan av och byta till bmw-låda alt 6-växlad miatalåda med kylning.

Allt sådant går ju att plocka ihop vid sidan av medan du kör runt på wg-tryck för shakedown

Stage 8 var det enda som fungerade för mig för att få turbon att sitta kvar vid 20min+ stint på bana, jag har sidmonterat. På gatan kan man inte köra så hårt att sakerna rör sig (pinnbulten värmeexpanderar och lossar muttern).
Funkar det inte med kopparmuttrarna har du iaf lösningen.


Tack!

Ja, den turbon kommer gå på "tomgång" mestadels i den här uppsättningen.. men visst har jag börjat spåna på bmw-låda osv.. ska se när det kan finnas budget för det.. mycket möjligt att jag t.o.m. håller vridet nere vid 250Nm för att vara extra safe nu tills jag har en lösning på biffigare drivlina ..



för värme-kontrollen kring turbo så har jag planerat och på bänken delar för: avgasbandage för downpipe, en turbo-blöjja och en heatblanket från tdr för grenröret.. sen linda rör och slangar som skall skyddas vid behov..
Kompressorn skall även få lite go methanol/vatten-insprutning i insuget så att den tätas fint och får lite kylnings-hjälp..

bilen kändes riktigt grym med bara kompressor så får väl se hur den blir nu..

apropå låsbrickor så finns ju norlock och sen så visade kompisen nissan-brickor (platta med vik-flärpar som sätts över muttrarna två och två ) som kostade en bråkdel och verkar grymma..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag kom det en ny tryckklocka på posten..

Den här har två nipplar så att den kan öppna en bypassventil i kompressorn även på tryck! (den tidigare öppnade bara på vakuum)

Så nu är planen att vakuum-nippeln skall kopplas på en nippel mellan kompressor och turbo.. och sen skall tryck-nippeln kopplas på nippel efter turbon.. så, när turbon tar vid och börjar generera tryckskillnad på innan och efter turbon, så kommer kompressorn successivt att bypassas.. tills man växlar, så börjar det hela om igen..

sålänge man håller sig till lägre effekter så bör kompressor + bypass-flödet att räcka utan att det skulle bli undertryck på insugs-sidan av turbon..




_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Ett sånt här projekt på, för mig, okänd mark.. kan kännas något övervälmigande ibland.. så jag kör "trägen vinner"-metoden och försöker beta av åtminstone en punkt på den aslånga listan av saker att göra per mek-tillfälle..

Idag upptäckte jag att jag beställt massa fel grejjer från do88 så nu fick jag göra om, göra rätt.. men några av pryttlarna va rätt iaf.. så nu har jag gjort klart trycksidan från turbo till IC.. sedan har jag fått dit vinkeln till oljereturen.. jag lyckades kapa slangen lite kort men det gick bra tack vare en lång anslutningsnippel..

På posten kom avgas-temp-kitet jag beställde för några veckor sen (hade glömt att jag beställt).. och en gängtapp så jag kan göra klart vatten-anslutningarna på vattenpumps-huset.

Jag har spolat igenom motor ett par ggr med olja och bytt filter nu för att få ut ev. spån från trågborrningen..

Här är lite bilder.. smutsigt men börjar närma sig provkörning nu..



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Hur var nu setupen, är den luftfilter --> kompressor --> turbo --> ic --> motor? Vad händer när turbon vill ha mer luft än den som flödar genom kompressorn? Escort MK1:an här på rejsa (MRide?) med den setupen hade ett luftintag mellan kompressor och turbo med en lucka som "sögs" till öppet läge när turbon ville ha mer luft.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Victor. skrev:
Hur var nu setupen, är den luftfilter --> kompressor --> turbo --> ic --> motor? Vad händer när turbon vill ha mer luft än den som flödar genom kompressorn? Escort MK1:an här på rejsa (MRide?) med den setupen hade ett luftintag mellan kompressor och turbo med en lucka som "sögs" till öppet läge när turbon ville ha mer luft.


Yes, så är det tänkt.. vi får se om min teori fungerar, jag kommer mäta tryck före och efter turbon för att hålla koll så att jag inte får undertryck innan turbon.. det skulle indikera att kompressorn inte flödar tillräckligt och kan skada turbon så det kommer jag försöka hålla koll på!..


I min teori så har jag räknat såhär (jag har förenklat det ordentligt):

Grundtanken är att eftersom bränsle och luft förbränns optimalt / säkert vid en ganska smal AFR-range så kan man enkelt översätta att effekten / energin är en viss mängd luft + bränsle förbrännt.. så räcker luften till för ett visst energi-uttag så är det en god indikation på att flödet är tillräckligt.

Med den setupen jag kommer köra så flödar kompressorn tillräckligt för 195 hjulhästar, dvs. ca 220-230 på veven, när kompressorn är tryckneutral på trycksidan så flödar den ca 30% mer än vid maxtryck, det skulle betyda att den flödar tillräckligt med luft för ca 260hjulhästar, lägger man dessutom till att bypassventilen på att 1.5-2" utökar/kompletterar flödet förbi kompressorn så kommer det gott och väl räcka till min tänkta måleffekt..

Målet har från början varit att uppnå ca 220 lbft dvs. 298Nm så tidigt som möjligt i registret och sedan med hjälp av att manipulera laddtryck och tändning hålla det vridet ända till varvstopp. Varvstoppet har jag tänkt skall vara vid ca 6500rpm (för att jag kör ganska agressiv utväxling på kompressorn och vill inte köra den så tokmycket över hållbarhetsgränserna)..

220lbft / 298Nm vid 6500 rpm blir (220x6500 / 5252 = 272whp ca)..

Dock så är inte kopplingen rate'ad för så mycket vrid så vi får se när den ger upp.. kanske får hålla nere vridet något tills jag fått i en biffigare koppling eller sinter-lamell..

Det här är på en standard-motor, som jag gör mitt bästa nu för att inte spränga i tusen bitar.. men ändå försöker skräddarsy en vridkurva för att uppnå en viss karaktär ..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
sakteliga.. vill byta den lilla nippeln till en 90graders så att slangdragningen blir bättre.. men utöver det så är vattendragningen snart på plats nu då..

just nu är jag hemma och sjuk från jobbet och det är ironiskt att när man har tillfälle och tid så har man ingen ork.. det här är nog allt jag lyckas åstadkomma idag, om det inte blir energiboost, på nåt magiskt sätt ikväll..

Dagens trägen-bild..


_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Rätt tråkigt att hasa runt hemma när man är sjuk.. så jag har småpulat lite i garaget då och då..

Idag kunde jag ta en provtur med turbo-setupen.. wg-klockan laddar 5psi i grundladd.. så jag kopplade in laddtrycks-styrningen och kopplade till en brytare (så att jag kan stänga av och köra grundladd när jag vill med en brytare) .. tog en till provtur och vid 8-10% dutycycle på solenoiden så fick vi 0.7bar ladd istället för 0.4..

Vid nästa tillfälle ska jag hänga på kompressorn så får vi se vad om händer.. just nu blir den hyffsat ilsk mellan 4-6.5k när man har fullt ladd..

Jämför jag det här (senspolande hysterisk turbo) med kompressorn bara rätt av så vinner kompressor-setupen helt klart.. det användbara registret är i min smak oslagbart!




Senare fick jag till en ordentlig uppstart för att kolla läckor osv..

https://www.youtube.com/embed/ajc2URSuB7k

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Varit ute och provkört med bara turbo.. kopplade in laddstyrningen.. det lirade direkt (plötsligt händer det)..

Fått ihop resten nu, men körde fast i att remmen vandrade av.. började mäta lite och nya grenrörsflänsen verkar vara några milimeter tjockare vilket skjuver kompressorn lite i bak-kant och den hamnar på lite skevt relativt till de andra remskivorna. Det finns sätt att schimsa så nu ska jag mäta och fixa lite så att det blir rätt..

I mina frustrerade försök att schimsa med brickor idag så lyckades jag dra gängpaj på den bakre skruven för kompressorn så nu behöver jag fixa det innan jag kan fortsätta.

Här är bilder på den färdiga setupen så som den ser ut nu.. lirar det så blir det såhär bilen får vara nu ett tag.. ser nästan inte ut som om jag gjort något med den sen tidigare setup..





[youtube]Ema1HeviOvg[/youtube]

Kompressorn ska lyftas av igen och så ska vi se om vi kan fixa gängknaset.. sen behöver jag hitta min stålskala så jag kan rikta in saker rätt också..

tangon fortsätter.. trodde jag skulle få köra twincharged idag för första gången i mitt liv.. men inte den här gången.. får se om det kanske blir en tur till helgen..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Nu är kompressor och rem-grejjerna fixade.. ska se om jag kan hitta en nyare rem i rätt storlek..

Bilen har fått komma ut på ett par test-turer.. den börjar gå riktigt bra nu.. den ritar inga streck än men den mattas inte av över 5000rpm längre.. nu börjar den dra hårdare vid 4 och hela vägen till varvstopp..

Första turen var med tryck-klockorna för kompressorn kopplade före och efter turbon men det gav att den tappade kompressor-ladd lite för tidigt och öppnade bypassen för tidigt.. nu kör jag bara undertrycks-signal för det spjället och den öppnar då istället bara när turbon behöver mer luft än kompressorn kan flöda..

Det känns som att man kan laborera lite mer med styrningen för att finjustera men bilen börjar gå riktigt bra nu.. laddtrycket landar på ca 0.65-0.7 (10psi) bar änsålänge och det märks.. när jag läser om hur andra kör 0.8-1.2bar utan problem i sina miator så tänker jag skeptiska tankar kring hållbarhet och körbarhet

Det finns lite småpill att städa, avgasläckor och lite skav.. men annars verkar bilen och setupen fungera riktigt bra!



Har sagt det här förrut men, nu behöver jag bara lära mig köra också !

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Grymt häftigt! Och kul att turbon är i princip osynlig när man tittar ner i motorrummet. "Njae, det är bara en liten M45:a, 160-170 hjulhästar typ"

Det hade varit kul att bygga en inverterad setup, d.v.s. en liten turbo som spoolar väldigt tidigt som laddar in i en Rotrex. Lär dock kräva lite eftertanke så att turbon inte övervarvar när Rotrexen har "tagit över".

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Victor. skrev:
Grymt häftigt! Och kul att turbon är i princip osynlig när man tittar ner i motorrummet. "Njae, det är bara en liten M45:a, 160-170 hjulhästar typ"

Det hade varit kul att bygga en inverterad setup, d.v.s. en liten turbo som spoolar väldigt tidigt som laddar in i en Rotrex. Lär dock kräva lite eftertanke så att turbon inte övervarvar när Rotrexen har "tagit över".


Tack!

Ja, jag fick förslaget att köra turbo först och kompressor sen.. får se om jag kikar på det senare.. bilen går väldigt bra nu..

Skulle jag börja om från början med en pott pengar så skulle jag köpt en EFR-turbo (typ borg warner) och kört bara turbo med riktigt bra spool.. men nyfikenheten över det här konceptet tog över så nu fick det bli compound/twincharge-setupen istället..

det återstår rätt mycket mappning fortf. eftersom jag ändrat parametrarna innan spjället nu så har tip-in-känslan ändrat och jag har fått tillbaka den där digitala känslan i gasen som gör bilen svårkörd på låga varv.. den vill gärna hoppa iväg..

men att bygga twincharge med bolton-grejjer visade sig vara görbart!

Miata-plattformen är fantastisk på det sättet.. finns oändligt med eftermarknadspryttlar man bara kan skruva på och göra sin egen komposition med.. endast fantasin sätter gränserna!

Kan uppdatera med lite "pulls" sen när jag fått tillfälle att köra lite mer.. vågar inte fippla med filmning när jag kör.. den kräver lite mer fokus nu..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Victor. skrev:
Grymt häftigt! Och kul att turbon är i princip osynlig när man tittar ner i motorrummet. "Njae, det är bara en liten M45:a, 160-170 hjulhästar typ"

Det hade varit kul att bygga en inverterad setup, d.v.s. en liten turbo som spoolar väldigt tidigt som laddar in i en Rotrex. Lär dock kräva lite eftertanke så att turbon inte övervarvar när Rotrexen har "tagit över".


Tänkte på en till grejj om turbo först och kompressor sen.. och det är att ju mer ladd man konsumerar tillsamman med mer soppa såklart, så ju mer avgaser behöver turbon kunna spola igenom för att inte bli som en kork.. så isf. gäller det att man har en liten turbo men inte för litet avgashus.. det blir lite att tänka på för att hålla "balansen"..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Min bil är inte heller kul vid krypkörning och lättsvänghjul m.m
Jag funderar på medvedet ta bort tändning så den blir lättkörd/slö upp till nästan 2k bara för att slippa alla ryck och skutt
Jag har dock inte testat än så jag får återkomma när jag testat

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
cirs skrev:
Min bil är inte heller kul vid krypkörning och lättsvänghjul m.m
Jag funderar på medvedet ta bort tändning så den blir lättkörd/slö upp till nästan 2k bara för att slippa alla ryck och skutt
Jag har dock inte testat än så jag får återkomma när jag testat




Mmm.. när jag förbättrade min map sist så var det en kombination av ödmjukare låglast-tändning och se till att bränslemappen är så jämn det bara går där.. kör ingen overrun just nu, men kör man det så kan man sätta nån sekunds fördröjning så den inte paranoia-växlar av och på vid krypkörning..

lätt svänghjul lär vara största bidragande orsaken till snabba växlingarna (av och på, som ger ryck)..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (18622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande