Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (18617 totalt)
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Nu har jag fått chansen att provköra lite till..

Igår kväll så kunde jag laborera lite med laddtrycks-styrningen.. jag har två parametrar att sätta.. en är mappen i sprutet som styr ms2-styrda magnet-ventilen (turbon) och sen en standalone-enhet som styr tryck-klockan på kompressorn (dvs. när den skall öppna och "lämna över" till turbon)..

Jag provade även att slå av "beastmode"-brytaren för att köra bara kompressor och då blev det tydligt hur mycket turbon ändå fyller på i övre halvan av registret!

Efter att jag testat boost-protection-funktionen (och verkligen bilen körde rätt in i en "vägg" av att soppa och tändning klipptes, så satte jag gränsen på 0.85bar och sen) så vågade jag testa lite mer med laddnivåerna för turbon.. jag tyckte det svarade lite dåligt så jag kikade på inställningarna och såg att ibland måste man ändra polaritet för magnetventilen och vips så svarade den direkt på boost-mapen.

Nu låter jag den ladda ca 11psi (0.75bar) och turbon börjar ladda vid 3300rpm.. och ger fullt ladd vid 4700rpm ungefär (det byggs långsamt men kontrollerat just nu.. jag tänkte köra closedloop på turbo-styrningen så fort jag pejlat in vad flödesgränserna ligger.

kompressor-enheten lämnar över nu kring 0.38bar (kompressorn laddar inte mer än 0.34bar standalone.. vilket har gett ungefär 160~whp)..

Idag hämtade jag ut en lite längre rem för jag tyckte den gamla verkade sliten och dessutom för kort eg. och sen kopparpasta som jag tänkte se om jag kunde täta avgasflänsarna med när jag justerar in avgaset..

Inga bilder just nu, men på nästa svkg-event så kanske man kan få kika på bilen om man har tur/är nyfiken

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Kul att läsa om allt du gör med bilen.
Vi kompletterade med en NB för ett tag sedan och ska justera den lite framöver.
Skulle vara kul att kika lite mer ingående på din bil, är också medlem i SVKG.

Ska du köra med SVKG på gymkhana-körningen?
Tänker mig att köra upp och kika om vädret är bra.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
jowe66 skrev:
Kul att läsa om allt du gör med bilen.
Vi kompletterade med en NB för ett tag sedan och ska justera den lite framöver.
Skulle vara kul att kika lite mer ingående på din bil, är också medlem i SVKG.

Ska du köra med SVKG på gymkhana-körningen?
Tänker mig att köra upp och kika om vädret är bra.


Tack!

Ja, jag hade tänkt åka dit, skall låta bilen rulla några mil till innan dess så att jag får se så allt håller sig statiskt..

Om jag kommer dit så är du välkommen att kika och klämma bäst du vill!

Jag var just ute på en kvällstur efter att ha skruvat dit 150mm remhjulet på veven och bytt till en fräschare rem. Fick justerat in avgaset med så det inte skramlar.. har fortf. nån läcka men inte som innan.. bilen går riktigt bra nu.. när man passerar 5k rpm så får man tunnelseende (men jag e gammel gobbeh också )

Nu har även raksträckorna blivit för små/korta.. men det är ändå ingen hästspark.. väldigt pogressiv kurva..

Nästa vecka hoppas jag komma iväg upp till vännerna i Uddevalla för lite bänkning och ev justering där.. jag skulle teoretiskt kunna ligga ovanför vridtaket jag tänkt mig men tror inte det.. vill bara vara säker..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Saxar in från min mx5-tråd:

Efter att ha granskat loggarna och bollat lite med Greg i Kanada, så övertygade han mig om att något var galet/tokigt.. spoolen var alldeles för seg och kom för sent..

Vi bollade lite olika saker att kika på för att kunna ringa in vad det kan vara och jag började med inspänningen av wg-klockan för turbon. Upptäckten var glädjande men också .. inspänningen var alldeles slapp.. så efter justering och sedan en provtur så blev det tydligt att kompressorn är inte begränsningen i laddtryck.. nu får jag lätt 0.8-0.9bar (12-13psi) och laddet bygger något snabbare. Det finns fortf. förbättringar på spool-delen av laddet men vilken skillnad!

Nu har jag lämnat den på ca 0.85bar och får ev. justera sedan i bromsbänk om det fortf. finns hållbarhets-utrymme för mer.. kollar jag mellanrörs-trycket så är det inte märkbart mer undertryck än vid tidigare 0.6-0.7 bar.. så änsålänge har vi inte bottnat kompressorns flöde riktigt..

Har sagt det förrut men herrejisses va bilen går av bara några fler hekto laddtryck

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Skitballt! Du bygger snabbt.

Ja, när man kikar i bänk märks det att bp gillar tryck, den svarar nästan för bra.

Closed loop i ms är ... Halvkul om man har tidig firmware. Har man senare versioner blir det vettigt, så kolla över firmware innan du labbar med det så lär du slippa en del frustration.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Skitballt! Du bygger snabbt.

Ja, när man kikar i bänk märks det att bp gillar tryck, den svarar nästan för bra.

Closed loop i ms är ... Halvkul om man har tidig firmware. Har man senare versioner blir det vettigt, så kolla över firmware innan du labbar med det så lär du slippa en del frustration.


Tack, det är tacksamt med utprövade komponenter, då blir det mer monteringsjobb än felsökning som det lätt kan bli annars när man "snickrar" saker..

Idag gick bilen bra nästan hela dagen.. tills på slutet.. den dog på kraftiga högersvängar.. många teorier i luften tills vi konstaterade att det var ett elfel och tog en kik på batteriet (tack Ola!), .. japp .. det hade slitit sig och la plus-polen mot karossen vid högersvängar..

I övrigt inga läckor eller till synes loss-vibrerande skruvar.. kopplingen verkar hålla också änsålänge.. (vilket indikerar på att det inte är sinnessjuka effekter iaf vilket är skönt).. bilen känns väldigt bra nu.. jag saknar en vettig upsättning stolar så jag kan komma upp lite och se över ratten.. .. men annars är den på väldigt trivsam nivå nu..

På tisdag tänkte jag åka upp och bänka.. så får vi se om vi behöver tona ner eller ska tona upp .. och hur register/kurvan ser ut..

var många nyfikna besökare som letade efter turbon.. och några som såg irriterade ut när jag svarade "ja" på frågan "har du turbo eller kompressor?".. hehe ..

det här var nog roligaste körningen jag varit på.. hoppas verkligen SVKG anordnar fler av den här typen snart!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543





Du borde, med ditt laddtryck på en 2871 ha "för mycket" effekt. Men det återstår att se, spännande!

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:


Du borde, med ditt laddtryck på en 2871 ha "för mycket" effekt. Men det återstår att se, spännande!


Yes, jag återkommer med ltie grafer/siffror när jag varit och mätt/mappat..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Kul att se den idag, bra tryck... thumbs up

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
jowe66 skrev:
Kul att se den idag, bra tryck... thumbs up


tack, det va väldigt roligt event!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Smutsig som f*n men bilen verkar svälja 17"arna helt ok iaf.. kände att jag ville byta till något med lite bättre mönsterdjup om det nu ska regna hela dagen imorn..

Köpte två uppsättningar fälgar med däck innan helgens event, i hopp om att ha lite att börna upp.. de här var rätt tunga så får se om de blir till något annat än att busa, men det va helt ok däck på iaf, så man slipper köra upp r-däcken på vanlig väg..





_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Lindkvist skrev:
Victor. skrev:
Grymt häftigt! Och kul att turbon är i princip osynlig när man tittar ner i motorrummet. "Njae, det är bara en liten M45:a, 160-170 hjulhästar typ"

Det hade varit kul att bygga en inverterad setup, d.v.s. en liten turbo som spoolar väldigt tidigt som laddar in i en Rotrex. Lär dock kräva lite eftertanke så att turbon inte övervarvar när Rotrexen har "tagit över".


Tänkte på en till grejj om turbo först och kompressor sen.. och det är att ju mer ladd man konsumerar tillsamman med mer soppa såklart, så ju mer avgaser behöver turbon kunna spola igenom för att inte bli som en kork.. så isf. gäller det att man har en liten turbo men inte för litet avgashus.. det blir lite att tänka på för att hålla "balansen"..

Lite sent svar och halv-OT i denna tråden, men: Som jag tänker med med Rotrexsetupen så är det mest ladd/vrid på låga varv som turbon ska användas till eftersom laddtrycket stiger linjärt med varvtalet på en Rotrex/centrifugalkompessor. Så en tillräckligt stor wastegate som kan ventilera förbi avgaserna på högre varv borde funka eftersom turbon ändå inte behöver/kan hjälpa till där (och inte övervarva heller eftersom den kommer jobba mot obefintligt motstånd när Rotrexen är igång på allvar). Kanske till och med laddtrycksstyrning som reglerar mot turbovarvtalet istället för trycket

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Victor. skrev:
Lindkvist skrev:
Victor. skrev:
Grymt häftigt! Och kul att turbon är i princip osynlig när man tittar ner i motorrummet. "Njae, det är bara en liten M45:a, 160-170 hjulhästar typ"

Det hade varit kul att bygga en inverterad setup, d.v.s. en liten turbo som spoolar väldigt tidigt som laddar in i en Rotrex. Lär dock kräva lite eftertanke så att turbon inte övervarvar när Rotrexen har "tagit över".


Tänkte på en till grejj om turbo först och kompressor sen.. och det är att ju mer ladd man konsumerar tillsamman med mer soppa såklart, så ju mer avgaser behöver turbon kunna spola igenom för att inte bli som en kork.. så isf. gäller det att man har en liten turbo men inte för litet avgashus.. det blir lite att tänka på för att hålla "balansen"..

Lite sent svar och halv-OT i denna tråden, men: Som jag tänker med med Rotrexsetupen så är det mest ladd/vrid på låga varv som turbon ska användas till eftersom laddtrycket stiger linjärt med varvtalet på en Rotrex/centrifugalkompessor. Så en tillräckligt stor wastegate som kan ventilera förbi avgaserna på högre varv borde funka eftersom turbon ändå inte behöver/kan hjälpa till där (och inte övervarva heller eftersom den kommer jobba mot obefintligt motstånd när Rotrexen är igång på allvar). Kanske till och med laddtrycksstyrning som reglerar mot turbovarvtalet istället för trycket


Jag förstår.. oftast kör man kompressor och Turbo för att kompensera spegelvänt.. alltså från början så började man köra det (som jag förstod det, rätta mig om jag har fel!).. för att kompensera för långsam turbo-spool / turbo-lag.. vill man köra turbo som spoolar fort så ska man förmodligen köra typ borg warner (efr) eller motsvarande men de turbona behöver inte bottna så tidigt att man inte kan nyttja dem hela registret sen.. fördelen med en turbo är att den inte lastar motorn och stjäl effekt från veven.. nackdelen är ofta värme och att den ibland hindrar avgasflöde (men inte jämförbart i effektförlust mot vev-belastning av kompressor)..

alltså, har man en turbo som spoolar så tidigt att man kan kompensera för "segheten" i en rotrex, så behöver man inte rotrexen sen ändå för turbon (rätt sizead) gör det rotrexen ska göra på toppen bra själv..

Dock så skulle man kunna varva upp rotrexen ordentligt och sen strypa inflödet i den för att få mer skruvkompressor-liknande karaktär men då får man göra en bypass så som andra gör med separat öppningsbar inflödes-kanal till turbon när den väl sen ska ta vid..

i mitt fall så är kompressorn mer känslig för värme än vad turbon är, så att mata kompressorn med turbo-tryck skulle betyda att man kör antingen wmi-insprutning i den laddluften eller en intercooler mellan turbo coh kompressor.. det skulle kunna ge bättre förhållande när det kommer till kompressorns "begränsade" flöde.. för mig så har det här lirat ganska bra hittils.. om det går bra ikväll så kanske jag kan visa lite effektgrafer också så ni får se hur ladd / vrid / effekt är och blivit..

mitt recept på twincharge är gjort så att vem som helst ska kunna göra det.. med köpe-delar.. boltonkit i en viss kombo.. och änsålänge så kan jag verkligen rekomendera de som är nyfikna och har tid/pengar att testa.. bilen är fantastiskt rolig att köra med så brett effektregister! .. tiden får utvisa nu om jag gjort en bra bedömning om en hållbar nivå av saker och ting.

För de som vill så kan jag göra en recept/förteckning på delar.. jag kommer inte tjöta om vad det kostat, det kan ni räkna ut själva och styra med val av eftermarknads-produkter.. men jag kan skriva ner vad jag gjort hittils och i vilken ordning..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Igår fick jag möjlighet att kontrollmäta effekten / bänka..

Målet var att vi skulle mäta vad vi har i effekt vid ca. 0.8 bar.. och sedan justera kurvan så att maxvrid vidhålls så stor del av registret som möjligt.. det blev inte riktigt så.. efter bråkande med laddstyrningen och byte av magnetventil/ladd-solenoid och alla möjliga slags tester så gav vi upp.. men resultatet är ändå inte så pjåkigt..

Nu ska jag felsöka och trycktesta systemet.. se om jag kan få ordning på styrningen av turbon och isf så blir det en session till där sen.. laddet kommer lite sent och vi slår i taket på 0.92bar oavsett hur vi gör.. kanske är flödet begränsningen den här gången.. trots allt. (vi flödar ändå mer än dubbelt så mycket genom kompressorn än vad kompressorn klarar av på egen hand!)

Såhär ser grafen ut änsålänge.. (lite besviken över att vi inte kunde ändra kurvorna så mycket men effekten och allt är ändå inget att klaga på.. bilen spinner loss på 3an i 100knyck när den där vridpuckeln kommer.. på gatdäck och lite fuktigt ute förstås)..

Blåa är med turbotrycket avslaget (så kompressorn får jobba själv och bara blåser igenom turbon som har öppen wg).. lila är twincharged upp till 0.82bar

Max effekten twincharged verkade landa på 240hk på hjulen och 294Nm i vrid på hjulen.



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Ganska lagom effekt och en 6vxl bör överleva det ett tag

Du lär hitta mer botten när du pillar lite till, men har ju en restriktor i form av m45. Större bypass! (Ifall du vill explodera drivlina).

Kanske gtx2871r också? Spoolar betydligt snabbare.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Ganska lagom effekt och en 6vxl bör överleva det ett tag

Du lär hitta mer botten när du pillar lite till, men har ju en restriktor i form av m45. Större bypass! (Ifall du vill explodera drivlina).

Kanske gtx2871r också? Spoolar betydligt snabbare.


Jao.. jag tror att drivlinan tål mer botten om jag håller mig under 300Nm.. skulle vilja bredda den kurvan lite..

Nu ska jag börja jobba igenom lite tester för att se var jag bottnar men inte omöjligt att kompressorn har bottnat nu.. 0.95bar som mest när den normalt inte kan flöda mer än för typ 0.4bar på den här motorn..

en gtx kanske vore modellen.. annars tänker jag en större kompressor.. typ m62.. men jag behöver eg. inte mer pulver nu.. ska se till att det jag har lirar så bra som möjligt bara..

gt2871r-turbon jag har nu är flång ny.. så får nog köra den ett tag..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Man kan inte bara dela med sig av sina framgångar.. ibland behöver man dela med sig av sina motgångar med..

Det här bygget har gått fantastiskt trots att jag köpt och beställt fel delar under projektets gång (ja, jag kan inte skylla på nån annan där)..

Idag när jag var ute och körde lite med frugan upptäckte jag att jag inte fick mer än grundladd.. eller kanske t.o.m. lite under grundladdet/kompressor-laddet.. det va skumt..

Kom hem och kontrollmätte upp vad jag först trodde va ett elfel eller en felande laddtrycks-styrning. Inga problem och test-körningen i tunerstudio fick solenoiden att surra/smattra..

Det enda det kunde vara nu då är om impellern står still .. rev av kompressorn och slangarna och mycket riktigt impellern går inte att snurra.. aha!.. TURBO-RAS!.. nu ska jag börja felsöka oljematningen och se om jag kan hitta något tokigt i varför impellern stannat.. jag misstänker att den inte fått tillräckligt med olja, men vet inte än..

Nu blir det paus för idag.. jag återkommer med mer info så fort jag har.. imorgon ska jag ringa till GIK och fråga dem vad man kan göra.. de kanske kan ta sig en titt på turbon och se hur illa det är..

det kan ju inte gå bra hela tiden.. något måste ju hända.. så vafasen.. fick ju uppleva en riktigt fin setup innan turbon knasade så jag är ändå sjukt nöjd med setupen!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag har jag haft möjlighet att riva ner och gå igenom vad som gått tokigt..

Det verkar ha blivit såhär:

När jag satte ihop sandwhich-plattan för 1.5år sen så gängtejpade jag pluggarna som sattes i de portar som inte skulle användas (2x 1/8npt-portar för temp och tryck etc.)..

Nu när jag tog ur en plugg och satte min oljematnings-nippel där för turbon så visade det sig att det fanns gängtejp-rester kvar i hålet.. det va lite svårt att se eftersom man inte kunde titta rakt in i hålet när sandwhichen satt på bilen.. oturligt nog så hamnade de här resterna i oljematnings-slangen till turbon.. .. så 20 öre gängtejp vs. 12.000kr turbo, 1-0

Imorgon ska jag åka till GIK och se om det är något som kan räddas, annars så får jag beställa en ny turbo..

Här kan ni se hur mycket gängtejp som klockade igen min olje-matning.. det kom inte en droppe ur den när jag körde startmotorn en halv minut.. efter att jag tagit bort fördämningen och blåst igenom slangen med tryckluft så verkar det lite bättre.. nu kommer det olja som det ska..






_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1222



fasiken så surt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
En till lärdom, tips från RBD-Björn.. de portarna som sitter i sandwhichen ger ofiltrerad olja. Så där ska jag INTE ta min olje-matning mao.. det blir att sätta ett t-kors vid tryckgivaren i blocket istället som de flesta vanliga turbo-kiten gör.

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Hmmm, det där med sandwich har jag inte heller tänkt på. Dags att bygga om.

Trist med turboras

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (18617 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande