Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31, 32, 33   >>
299 besök senaste veckan (92257 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Janne J skrev:
Bra tempo, redan nere på hjul thumbs up

Jag gillar dessa stolarna: https://www.corbeau-seats.com/product/classic-bucket-seat/#15005428325 . . . .


Kan tipsa om några kopior av dessa som jag köpte och tänker ha i min hundkoja, liknar väldigt mycket cobeau stolarna men halva priset.
https://www.ebay.co.uk/itm/152412643701




Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Aaah, bra tips. Tackar.
Har du möjlighet att kolla hur bred sits delen är utvändigt?
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Det där stolarna ser ut att vara samma jag har i MGn. Med tanke på priset har jag inget att anmärka på egentligen men den vita kanten på mina stolar har gulnat och ser lite skabbig ut.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Mats Karlsson skrev:
Aaah, bra tips. Tackar.
Har du möjlighet att kolla hur bred sits delen är utvändigt?


Ca 520mm såg nu att de väl är för breda för dig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Bygget har stannat till lite i jakt på lämpliga stolar. Stolar hittades och beställdes innan jul och jag fick dom den 23:de. Perfekt! Eller nej....tyvärr var dom inte 46 cm breda som i annonsen utan 48,5 vilket blev väl tight. Så dom skickades tillbaka och jag var tillbaka på ruta 0.



Men å andra sidan uppnåddes målet med rullande chassi innan jul.

Tillbaka till stolsproblemet dock. Jag hade ju orginalstolarna från min 914. Hmmm, iofs var dom trasigt och fula i klädseln så dom måste kläs om men det är ett mindre problem.



Japp då får det bli ! Ny klädsel får lösas vid ett senare tillfälle.
Citera
martinrox
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 31



Hej! Jag har ett par stolar som är oanvända. Du kan få dom för 1900:-
Finns i Göteborg.
0703-100257
Mvh Martin

_________________
Martin Roxström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Tack men jag kör vidare på dom jag har nu.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Nu när 914'en är klar för säsongen så kan lite tid spenderas här igen. Hade ett kort trevligt garagebesök förra veckan som ledde till att jag fick tag i Bilsport #21 2006 där orginalbilen var med. En bra energiboost !

Det ledde till att jag och sonen fick tummen ur att dela på motor och växellåda igen för att montera den begagnade lamellen jag köpt. Tyvärr visade den sig vara till en turbo och därmed 10 mm för stor på diametern
för att passa mot tryckplattan.

inköpslista
* 228 mm lamell
* utrampningslager modell 940 turbo eller 960

Motor och låda monterades ihop igen. Den nya lågprofils lyftkroken i garage fungerar utmärkt att hänga motor och låda i btw. Motor och låda träddes därefter på plats i ramen, det är inte mycket plats över men det går relativt smidigt. Vi har börjat kika lite på hur högt motorn ska sitta i ramen. Jag tror att tråget ev får kapas av en cm eller två i botten.

Pedalstället från boken passar inte riktigt då M90 lådan är lite bredare och slavcylinder och kopplingsarm vill dela utrymme med gaspedalen så det får anpassas till den plats som finns.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Lite sammanfattning av saker som gjorts sen sist.
Motorfästen är klara
Växellådsfäste är klart
Pedalpositioner är klart.
Kopplingshuvudcylinder är köpt, Tilton 075 19 mm.




Bensintanken började byggas ihop. 1,5 mm rostfritt 1.4301



Pumpmontering, returledning samt plus och minuspoler till pumpen samt tankventilation i samma enhet.



Tanken ihopnäst och klar för svetsning.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt thumbs up

Tittar lite extra på hur du löste skvalpskydd och liten catchtank, bra lösningar inför kommande modifiering av min tank!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mats Karlsson skrev:

Hade ett kort trevligt garagebesök förra veckan som ledde till att jag fick tag i Bilsport #21 2006 där orginalbilen var med. En bra energiboost !

Jag har sufflet samt dörrar från den bilen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Janne J skrev:
Snyggt thumbs up

Tittar lite extra på hur du löste skvalpskydd och liten catchtank, bra lösningar inför kommande modifiering av min tank!


Jag hade gjort en mindre burk med samma diameter som försänkningen som pumpen skulle sitta i. Den blev dock lite för trång när jag behövde vinkla pumpen för att få ner filtersockan i försänkningen så den skippades och jag satte den extra halvhöga väggen istället för att få en lite mindre volym runt pumpen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Lite bromsledningar börjar hitta på plats. Gjorde så att jag plockade ur ventilen ur orginal reduceringen som går bakåt och kör den via en ställbar ventil. Den andra bakre utgången pluggas.



Båda främre rören är klara.



I det silvriga T-korset kommer givare till bromsljus att sitta och från det andra ska det dras rör ut till vardera bakhjul.



Nån som vet vad det kan vara för anslutning på orginal bränslerör till en Volvo 850? Fick svar att det var motsvarande AN4 på fb men det stämde ju inte alls.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Svarar mig själv med att det är M12x1,25

Smart Mats hade ju faktiskt klippt av bränsleledningarna i donatorn så jag har ändarna som passar i honorna på bilden men glömt bort det. Orginal så är det dock plastledningar som är krympta på hanarna så det får bli nån annan lösning när vi kommer så långt.

Senaste dagarna har ägnats åt att svetsa klart alla svetsar på ramen runt kardantunneln, pilligt och bökigt, speciellt på undersidan av de undre röret där både åtkomst och sikt är sådär.

Bit för bit dock så betas att göra listorna av så att framsteg görs.

Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag vet inte hur du planerar sätta tryckgivaren, men jag hade den i övre utgången (som jag gissar att du planerar också) från början och det blir en luft ficka där som är svår att lufta bort. Nu har jag snurrat mitt t-kors och har givaren neråt.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Jag vet inte hur du planerar sätta tryckgivaren, men jag hade den i övre utgången (som jag gissar att du planerar också) från början och det blir en luft ficka där som är svår att lufta bort. Nu har jag snurrat mitt t-kors och har givaren neråt.


Hmmm, om jag vänder mitt kors så kommer givaren hänga ner nedanför ramen och det går bort. Får hitta en annan lösning isåfall som att dra om det korta länkröret så det går ut i toppen och givaren sitter i sidan.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Dags att uppdatera tråden lite med de framstegen som gjorts under semestern. Växellådsfästena på ramen har helsvetsats samt alla kardantunnelrör som bara varit punktade har helsvetsats.



Jag kommer klä in tunneln med plåtar som svetsas på plats för att öka styvheten på ramen men när det ändå står en sickmaskin i garaget så får man ju öva på att använda den.



Tanken är att göra ett antal hål i varje plåt och pluggsvetsa dit dom och sen låna en migsvets och dra ett varv runt kanterna.



Bensintanken har helsvetsats!



ett litet hål hittades vid läckagekollen och det har åtgärdats. Om ett par veckor ska tanken sen iväg på betning och elpolering sen är den 100% klar.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trycktesta gärna tanken med några bar
Bensin är tunnare än vatten.......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Några bar är mycket på den volymen, rekomenderar nog att trycka med vattten isåfall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Den är provtryckt med vatten och 0,2 bar. Blev lite rundare men inget läckage. thumbs up
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
Den är provtryckt med vatten och 0,2 bar. Blev lite rundare men inget läckage. thumbs up

thumbs up

Finns roligare grejer än när det sipprar ut soppa genom en liten por nånstans på skarvarna....
Jobbigt att svetsa då............

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31, 32, 33   >>
299 besök senaste veckan (92257 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande