Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 111, 112, 113 >> 464 besök senaste veckan (464124 totalt) |
Jag var förbi Danne på Bandhagens Däck igår.
Såhär ställer man toe: På höger sida kärvade det lite så induktionsvärmaren kom fram och när det skulle kylas av försiktigt bit för bit så blev det discodimma Hursomhelst, efter tipset från Öhlins att sänka lite bak så drog Danne ner den tre varv bak. Jag var lite orolig att det skulle ta i (ännu mer) när vi sänkte pga att jag just nu kör med lite för stor diameter på däcken. De där fyra billiga TrofeoR bakdäcken jag köpte ni vet. Men det blev ingen skillnad att tala om. Bra. Så receptet blev tre varv lägre bak. 0,1-0,2 mer camber både fram och bak. 2 grader bak och 3 grader fram. Jag har också för tillfället ändrat klick på dämparna. Bak från 6 klick till 9 klick. Och fram från 3 till 5 klick. Även det ett testa-det-tips från Emil på Öhlins som jag nämnt tidigare. De hårdare fjädrarna fram har jag skrivit om tidigare. Och sen de mjukare satta dämparna gör ingen revolutionerande skillnad på gatan, lite lite mindre distinkt bara. Men efter den senaste ändringen, dvs främst sänkningen (för vinklarna ändrades verkligen minimalt), upplever jag att det är lite mer squat. Om det är ren placebo eller inte kan jag inte säga men speciellt i sväng med redigt med gas så tycker jag yttersidan bak sätter sig ganska tydligt vilket den inte gjorde alls tidigare på samma sätt. Eller så är det inbillning Jag är extremt sugen på att få känna efter ordentligt hur den nu beter sig i alla möjliga typer av svängar på bana _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad tror ni, är det värt att prova annan "mappning" av hur diffbromsen jobbar? Jag har ju en tidig 2016 och det kan ju ändrats en del parametrar till Competition, M4 GTS och CS. Det sägs att det gör skillnad men det sägs så mycket...
Finns ju även för elservostyrningen, MDM antisladd ("halv offläget") och växellådan. Det senare verkar mest vara hur automatläget beter sig vilket är ointressant eftersom jag kör DCTn manuellt. Men å andra sidan är det växellådemappningar för bilar med högre effekt vilket det ju är nu. Gu vet.... https://www.thorflasher.com/ _________________ Magnus Thomé |
||||
Det är väl saker som hamnar på ratt/knapp i dashen så du kan testa olika varv för varv?
Eller är som den gamla onda tiden, skicka iväg chippet med post och hoppas att det blir bättre? Annars får du skaffa en M2 till så du kan hotswappa mellan inställningar i bandepån. |
||||
Den är definitivt värd att testa, du kommer att märka skillnad. GTS mappningen av lådan är trevlig också. Men styrningen kan jag bara märka marginell skillnad på. Jag kör GTS låda och övrigt CS mappning. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
Man mappar själv om med en app, det tar ett par minuter. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
Såg att ett såntdär plastclips man sätter genom hål var borta på en av plastpanelerna under bilen (jag monterar däckstermokamerorna för bakdäcken )
Tips var man shoppa en sats massa braoha blandade clips (det är ju sjukt massa olika sorter)? Behöver snäppalossverrkyg också. _________________ Magnus Thomé |
||||
Här är ett par alternativ med clips och verktyg:
https://www.amazon.de/kunststoffvers https://www.amazon.de/Fixget-Türverk _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Jag testade bara häromdagen hur det skulle gå att fästa en gopro under bilen som tittar på bakaxeln. Mycket intressant att verkligen se vad som händer när man kör.
Smidigt fäste du har fixat _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag hittade några gamla Automobiltidningar i källaren. Och en kändis dök upp
Dessutom var det nummer 8 från 2010 så det är exakt 10 år sen då. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Mycket lite testat än så länge. DCT: - med GTS-mapp - långsammare växlingar än original i sportläget - med CS-mapp - kört några km bara men verkar vettigare. Lattjo att autostart/stopp blev aktiverat i manuella växlingsläget, i original så är den bara aktiv i autoväxlingsläget. Båda ovanstående verkar vara benägna att växla upp tidigare i automatläget+comfort. Osportigt men väl ok vid brukskörning. Men jag kör ju normalt aldrig automat så.... Styrning: - med GTS-mapp i sportläge (och comfort också om jag inte minns fel nu) - lite mer tyngd i ratten kring mittenläget och en bit ut. Kändes inte som artificellt pålagd tyngd bara, utan som lite lite mer från hjulen genomsläppt kanske men som sagt, bara kört lite kort än så länge. - med andra mappar - inte någon uppenbar markant skillnad som jag märkte iaf Diffbroms / Antisladd: Tyckte att diffbromsen jobbade annorlunda när det var på gränsen att däcken orkade hålla i. Baken ormar sig ju lite när diffen flyttar vridets fördelning mellan hjulen, och ormandet var annorlunda Men om det var bättre? Inte den blekaste aning än så länge Blir spännande att testa (alla sjutton förändringar bilen fått sen senaste banåkat, ändra en sak i taget o testa var det väl sagt ) på Emmaboda på lördag _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 111, 112, 113 >> 464 besök senaste veckan (464124 totalt) |