Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var förbi Danne på Bandhagens Däck igår.



Såhär ställer man toe:







På höger sida kärvade det lite så induktionsvärmaren kom fram och när det skulle kylas av försiktigt bit för bit så blev det discodimma


Hursomhelst, efter tipset från Öhlins att sänka lite bak så drog Danne ner den tre varv bak. Jag var lite orolig att det skulle ta i (ännu mer) när vi sänkte pga att jag just nu kör med lite för stor diameter på däcken. De där fyra billiga TrofeoR bakdäcken jag köpte ni vet. Men det blev ingen skillnad att tala om. Bra.

Så receptet blev tre varv lägre bak. 0,1-0,2 mer camber både fram och bak. 2 grader bak och 3 grader fram. Jag har också för tillfället ändrat klick på dämparna. Bak från 6 klick till 9 klick. Och fram från 3 till 5 klick. Även det ett testa-det-tips från Emil på Öhlins som jag nämnt tidigare.

De hårdare fjädrarna fram har jag skrivit om tidigare. Och sen de mjukare satta dämparna gör ingen revolutionerande skillnad på gatan, lite lite mindre distinkt bara. Men efter den senaste ändringen, dvs främst sänkningen (för vinklarna ändrades verkligen minimalt), upplever jag att det är lite mer squat. Om det är ren placebo eller inte kan jag inte säga men speciellt i sväng med redigt med gas så tycker jag yttersidan bak sätter sig ganska tydligt vilket den inte gjorde alls tidigare på samma sätt. Eller så är det inbillning

Jag är extremt sugen på att få känna efter ordentligt hur den nu beter sig i alla möjliga typer av svängar på bana




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad tror ni, är det värt att prova annan "mappning" av hur diffbromsen jobbar? Jag har ju en tidig 2016 och det kan ju ändrats en del parametrar till Competition, M4 GTS och CS. Det sägs att det gör skillnad men det sägs så mycket...

Finns ju även för elservostyrningen, MDM antisladd ("halv offläget") och växellådan. Det senare verkar mest vara hur automatläget beter sig vilket är ointressant eftersom jag kör DCTn manuellt. Men å andra sidan är det växellådemappningar för bilar med högre effekt vilket det ju är nu. Gu vet....


https://www.thorflasher.com/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det är väl saker som hamnar på ratt/knapp i dashen så du kan testa olika varv för varv?
Eller är som den gamla onda tiden, skicka iväg chippet med post och hoppas att det blir bättre?

Annars får du skaffa en M2 till så du kan hotswappa mellan inställningar i bandepån.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Magnus Thomé skrev:
Vad tror ni, är det värt att prova annan "mappning" av hur diffbromsen jobbar? Jag har ju en tidig 2016 och det kan ju ändrats en del parametrar till Competition, M4 GTS och CS. Det sägs att det gör skillnad men det sägs så mycket...

Finns ju även för elservostyrningen, MDM antisladd ("halv offläget") och växellådan. Det senare verkar mest vara hur automatläget beter sig vilket är ointressant eftersom jag kör DCTn manuellt. Men å andra sidan är det växellådemappningar för bilar med högre effekt vilket det ju är nu. Gu vet....

https://www.thorflasher.com/


Den är definitivt värd att testa, du kommer att märka skillnad. GTS mappningen av lådan är trevlig också. Men styrningen kan jag bara märka marginell skillnad på.
Jag kör GTS låda och övrigt CS mappning.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Niklas Falk skrev:
Det är väl saker som hamnar på ratt/knapp i dashen så du kan testa olika varv för varv?
Eller är som den gamla onda tiden, skicka iväg chippet med post och hoppas att det blir bättre?

Annars får du skaffa en M2 till så du kan hotswappa mellan inställningar i bandepån.


Man mappar själv om med en app, det tar ett par minuter.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har "Bimmergeekkabel" till mobilen. Blir nog lite lek o test idag

_________________
Magnus Thomé
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Magnus Thomé skrev:
Jag har "Bimmergeekkabel" till mobilen. Blir nog lite lek o test idag


Ska bli intressant att höra vad du tycker.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag hade glömt OTG-adaptern

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såg att ett såntdär plastclips man sätter genom hål var borta på en av plastpanelerna under bilen (jag monterar däckstermokamerorna för bakdäcken )

Tips var man shoppa en sats massa braoha blandade clips (det är ju sjukt massa olika sorter)? Behöver snäppalossverrkyg också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797




_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack. Har kikat på såna universal. Sällan tex den här BMW-varianten finns med?




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man skjuter in kameran i fästet och den låser fast med ett litet snäpplås så den inte kan åka ut. Blir lite kul o se hur bakdäcken jobbar.








_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Jag testade bara häromdagen hur det skulle gå att fästa en gopro under bilen som tittar på bakaxeln. Mycket intressant att verkligen se vad som händer när man kör.
Smidigt fäste du har fixat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilket underbart härligt finlir du håller på med Magnus thumbs up Verkligen inspirerande

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Vilket snyggt fäste!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Emmaboda med MSCC på lördag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Från hjulinställningen förra onsdagen. Braohaarkivering här.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Jag hittade några gamla Automobiltidningar i källaren. Och en kändis dök upp
Dessutom var det nummer 8 från 2010 så det är exakt 10 år sen då.




_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Underbar Kranieltext som alltid thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Underbar Kranieltext som alltid thumbs up

Woow tiden går men oj vilken underbar dag det var!

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
aerobat skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har "Bimmergeekkabel" till mobilen. Blir nog lite lek o test idag


Ska bli intressant att höra vad du tycker.


Mycket lite testat än så länge.

DCT:

- med GTS-mapp - långsammare växlingar än original i sportläget

- med CS-mapp - kört några km bara men verkar vettigare. Lattjo att autostart/stopp blev aktiverat i manuella växlingsläget, i original så är den bara aktiv i autoväxlingsläget.

Båda ovanstående verkar vara benägna att växla upp tidigare i automatläget+comfort. Osportigt men väl ok vid brukskörning. Men jag kör ju normalt aldrig automat så....


Styrning:

- med GTS-mapp i sportläge (och comfort också om jag inte minns fel nu) - lite mer tyngd i ratten kring mittenläget och en bit ut. Kändes inte som artificellt pålagd tyngd bara, utan som lite lite mer från hjulen genomsläppt kanske men som sagt, bara kört lite kort än så länge.

- med andra mappar - inte någon uppenbar markant skillnad som jag märkte iaf


Diffbroms / Antisladd:

Tyckte att diffbromsen jobbade annorlunda när det var på gränsen att däcken orkade hålla i. Baken ormar sig ju lite när diffen flyttar vridets fördelning mellan hjulen, och ormandet var annorlunda Men om det var bättre? Inte den blekaste aning än så länge




Blir spännande att testa (alla sjutton förändringar bilen fått sen senaste banåkat, ändra en sak i taget o testa var det väl sagt ) på Emmaboda på lördag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande