Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Intressant läsning!
Jag har GTS Mjukvaror i min M4, i manuellt läge växlar den betydligt snabbare än med orig mjukvara, det uppskattas!
Styrningen kör jag alltid i comfortläget då jag tycker den har lagom motstånd, i Sport tycker jag den blir för trög.
Jag har aldrig kört på bana med orig mjukvara i diffen, men med GTS programmering tycker jag den blir för digital dvs av eller på...är inte helt komfortabel med det samt att gasresponsen är för aggresiv i sport och sport+ läget.
Ska ner till ringen nästa vecka och ska då prova köra motorn i comfortläget och se om jag gillar responsen bättre.
Både E46 och E92:an körde jag alltid utan sportläget för en mjukare körstil, på M4:an har jag fått för mig att det är fler parametrar än just gasresponsen som ändras så därför kör jag den i sport+ för att jag tror den ska lira bättre på bana.



Magnus Thomé skrev:
aerobat skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har "Bimmergeekkabel" till mobilen. Blir nog lite lek o test idag


Ska bli intressant att höra vad du tycker.


Mycket lite testat än så länge.

DCT:

- med GTS-mapp - långsammare växlingar än original i sportläget

- med CS-mapp - kört några km bara men verkar vettigare. Lattjo att autostart/stopp blev aktiverat i manuella växlingsläget, i original så är den bara aktiv i autoväxlingsläget.

Båda ovanstående verkar vara benägna att växla upp tidigare i automatläget+comfort. Osportigt men väl ok vid brukskörning. Men jag kör ju normalt aldrig automat så....


Styrning:

- med GTS-mapp i sportläge (och comfort också om jag inte minns fel nu) - lite mer tyngd i ratten kring mittenläget och en bit ut. Kändes inte som artificellt pålagd tyngd bara, utan som lite lite mer från hjulen genomsläppt kanske men som sagt, bara kört lite kort än så länge.

- med andra mappar - inte någon uppenbar markant skillnad som jag märkte iaf


Diffbroms / Antisladd:

Tyckte att diffbromsen jobbade annorlunda när det var på gränsen att däcken orkade hålla i. Baken ormar sig ju lite när diffen flyttar vridets fördelning mellan hjulen, och ormandet var annorlunda Men om det var bättre? Inte den blekaste aning än så länge




Blir spännande att testa (alla sjutton förändringar bilen fått sen senaste banåkat, ändra en sak i taget o testa var det väl sagt ) på Emmaboda på lördag

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har linjär gaspedal i alla körlägen tack vare Stertman thumbs up


Sen kan man ställa in i sportläget att det är det lätta styrmotståndet vilket jag alltid har också.


Så när jag körde de olika mapparna så var det den "lätta" styrningen. Jag kör sport på gatan och ibland traction. Bana all off. Om det är torrt. Sport+ har jag aldrig i.


Men växlandet med GTS var det nåt knas med, har mailat men inte fått svar än.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Linjär gaspedal hade ju varit guld!


Magnus Thomé skrev:
Jag har linjär gaspedal i alla körlägen tack vare Stertman thumbs up


Sen kan man ställa in i sportläget att det är det lätta styrmotståndet vilket jag alltid har också.


Så när jag körde de olika mapparna så var det den "lätta" styrningen. Jag kör sport på gatan och ibland traction. Bana all off. Om det är torrt. Sport+ har jag aldrig i.


Men växlandet med GTS var det nåt knas med, har mailat men inte fått svar än.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
Linjär gaspedal hade ju varit guld!



Sjukt trevligt är det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Peo.K skrev:
Intressant läsning!
Jag har aldrig kört på bana med orig mjukvara i diffen, men med GTS programmering tycker jag den blir för digital dvs av eller på...är inte helt komfortabel med det samt att gasresponsen är för aggresiv i sport och sport+ läget.

Jag hade en non-comp M4 med original-mjukvara. Jag tyckte den var likadan, väldigt av eller på. Det blev bättre på competition, så något uppgraderades.

M2 har väl samma diff bak, och den är mycket mer lättkörd tycker jag. Den släpper mycket snällare, diffen känns bättre programmerad.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Helt med på din input, stor skillnad mot M2:ans beteende! Känns mer trygg på något sätt.


dvorak skrev:
Peo.K skrev:
Intressant läsning!
Jag har aldrig kört på bana med orig mjukvara i diffen, men med GTS programmering tycker jag den blir för digital dvs av eller på...är inte helt komfortabel med det samt att gasresponsen är för aggresiv i sport och sport+ läget.

Jag hade en non-comp M4 med original-mjukvara. Jag tyckte den var likadan, väldigt av eller på. Det blev bättre på competition, så något uppgraderades.

M2 har väl samma diff bak, och den är mycket mer lättkörd tycker jag. Den släpper mycket snällare, diffen känns bättre programmerad.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Min initiala känsla på diffen med CS-mappen var att den uppdaterade justeringarna av hur kraften skulle fördelas mer sällan, med en lägre frekvens. Med originalmappen i M2an så fipplar den så man känner att det shiftar lite sidledes kanske fyra - fem gånger per sekund sisådär om man drar iväg på lite ojämn beläggning och greppet räcker bara precis precis på gränsen. Med CS-mappen så var shiftningarna mer sällan, kanske en eller två gånger per sekund. Vilket kändes skitlattjo och min reaktion var att så kan det ju inte vara, jag måste känna fel. Men återigen, mycket kort kort provat! Än så länge

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Idag på vägen ner till Emmaboda via Stegeborg med mera så körde jag växellådan med CS-mapp och styrning och diffbroms som GTS.

Jag gillar inte hur M2an är i original i sport+ med konstig tung ratt. Jag tycker inte tyngden ger mer feedback utan bara mer "död" tyngd i ratten. Men GTS-mappen med ratten i comfort (och även lättrattinställningen i sport) ger lite extra tyngd mot original comfort/sport men som jag uppfattar som med lite mer feedback från hjulen och inte bara död extra tyngd. Om ni nu hängde med på svamlet Kändes bra på både motorväg, landsväg och mindre Miatavägar thumbs up I stan... äh, jag vänjer mig där


Diffen i GTS-mapp då? Ja fortfarande bara prov rakt fram på tvåan för att se vad som händer. Hur det funkar i sväng i full fart får jag veta imorrn . Men som sagt, tvåan rakt fram så bilen får kämpa med bristande grepp, så betedde sig GTS-mappen annorlunda än original och CS-mapp. De gånger jag testade idag på lite olika kvalité på slät/ojämn asfalt så jiddrade/småsnackade bakvagnen ingenting sidledes Märkligt. Kan ju vara att jag testat de tre mapparna på alltför olika asfaltsställen så det inte har något att göra med diffens aktiva jobbande alls Men oberoende det så ger det ju i alla fall ingen info om vilken som är bäst. På bana. I slalom. Osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tjusigt hotellrum i Emmaboda


_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Borde K-märkas

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Amigo? Eller fins det fler hotell i byn?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Tjock-TV?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Marcus Gustafsson skrev:
Tjock-TV?
Är den i färg?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Magnus Thomé skrev:
Tjusigt hotellrum i Emmaboda






Lite högre klass i Kalmar

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
P.P. skrev:
Amigo? Eller fins det fler hotell i byn?


Rätt gissat thumbs up



Niklas Falk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Tjock-TV?
Är den i färg?


Tveksamt, fjärrrkontrolllös

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några fler reflektioner från turen ner.

Att fjädrarna byttes till hårdare har inte märkts mycket av i Stockholmstrafiken. Är det elaka potthål eller t.ex. såna där elaka fartdämparguppremsor som i Slussen osv så har bilen alltid varit ordentligt stum och oförlåtande, så det har liksom inte blivit uppenbart värre. Men nu på skitkassa mindre landsvägar i landsvägsfart istället för innerstadsfart så märks det skillnad. Alltså väg av karaktären nimåsteasfalteraomförhelvete! Bilen blir lite mer "upset" fram och man får jobba lite mer med styrningen för att hålla riktningen. Den var ju inte kolugn innan heller iof. En kul jämförelse är Alpine A110 som mjukt håller i greppet hela tiden utan att någonsin bli upprörd och hoppa ur spår det minsta. Nu blev bilen ytterligare ett snäpp längre från det upplägget Trots att jag innan kört tre öhlinsklick fram men efter fjäderuppgraderingen gått till aningens mjukare med fem klick. Får prova o pilla lite o se hur den svarar på ändringar med de här fjädrarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Jag tror fjädrarna är mer än okej, backa lite mera på dämparna helt enkelt...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Magnus Thomé skrev:
Men nu på skitkassa mindre landsvägar i landsvägsfart istället för innerstadsfart så märks det skillnad. Alltså väg av karaktären nimåsteasfalteraomförhelvete!


Välkommen till steniga Småland

Sådana vägar kör jag alltid på, och förvånas över hur hård en "standard M-Sport" fjädring är.
Och hur illa tunga RFT hjul fungerar.


Man ser även "youtubers" som testar i UK gnäller över deras "B-Roads"

Värst är ju klart tjälskott i kurvor.
Dessa kan slå hela balansen ur bilen, och hjulen studsar osnyggt på underlaget.

Men värsta tjälskotten slapp du ju, för nu är det sommar

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Men det låter som på tok för hårt ställda dämpare... Fjädern kan inte per definition uppföra så som ni beskriver det, men det gör en för hårt ställd dämpare.

Man måste också komma ihåg att däckets sida är en del i fjädringen och därmed lufttrycket också.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är ju inte så att den hoppar ur spår på riktigt, men lite stirrigare, om jag beskriver det som att man får jobba lite mer med ratten ungefär som när man har Direzza på bilen Fast inte att den spårar som med taskiga hjulvinklar utan bara när det var trasig guppig skitkass försummad väg. Och sen är det ju en högst subjektiv bedömning inte att förglömma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Emmaboda igår var.... kul men irriterande Dvs det gick inget bra tidsmässigt men det gick ju ganska fort ändå. Jag överkörde mest hela dan

Jag hade ju alla fyra tempkamerorna monterade för första gången och de har ju avståndsmätare också, så jag bifogar chassirörelser som det blir i Superstage, är ganska stora rörelser. Fram är grön/gul och bak blå/lila.




Återkommer med film o lite hur det gick.





Bak är mätt från bil till mark, dvs inklusive däckens flex. Fram är mätt från bil till däckets ovansida, dvs rörelserna är exklusive däckens flex mot backen. Är ju lite klurigt att hitta bra plats att montera grejerna på på en gatbil som man inte vill göra någon åverkan på eller plocka isär för mycket. Och fokus är ju först o främst på att tempkamerorna får optimal plats snarare än avståndsmätarna.

Sen är brusnivån lite hög, men jag har fått ner det till runt 4mm med den senaste uppdateringen av koden. Dvs även när man mäter mot något stillastående så pendlar mätvärdet något med några mm, men aldrig över 4mm.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande