Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar VW Transporter 1966. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (19620 totalt) |
Jag tänkte starta en tråd för min VW Transporter 1966. Egentligen är väl inte Rejsa rätt forum för detta fordon med tanke på bilens prestanda! Tanken med bilen är ju att kunna finåka och besöka ett flertal bilarrangemang men någon race eller banåkarbil kommer den nog aldrig att bli... Men jag hoppas att soffchefen Magnus ger mig någon form av dispens.
Transportern, eller Pickuppen som den brukar kallas i min familj startade sitt liv hos Svenska Cellulosa AB (SCA) 1966. Från början hade bilen registreringsnummer Z 1013 vilket betyder att dess arbetsplats var i Jämtlands län. 1973 köpte min morfar (som då arbetade som lastbilschaufför åt SCA) Pickuppen och den har funnits i familjen sedan dess. Morfar körde Pickuppen fram till 1983 då den avregistrerades och parkerades i ett litet garage på gården. Dock togs den ut varje gång som det var dags att plocka upp potatisen, då var stora delar av släkten samlad och potatisen plockades och tömdes på pickuppflaket för att sedan köras till potatiskällaren. Jag var inte så gammal men minns tydligt potatisupptagningen med släkten och när man fick åka Pickupp med morfar! Jag tog över vårdnaden av Pickuppen i början av 2000-talet då mormor och morfars gård skulle säljas, bilen städas och spolades av och hamnade sedan i ett av mina garage och där har den varit parkerad fram till sommaren 2019. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Att den överlevde och du sparade den, måste väl vara värt ett litet firande varje månad.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Ja just dubbelhytten split pickup e ju ett bucketlist fordon.
Samlat några år nu grejer för att göra min variant på detta.. Jag hoppas du är medveten om boxerville.se ett vw forum där du gärna får ha en tråd om detta fordon.. alla dylika projekt trådar där uppskattas.. Lite trist bilduppladdning men du kan ju länka dom _________________ Michael Thulesius |
Ja, tillbaka till förra sommaren. Jag har ju som sagt haft bilen stående i ganska många år utan att göra något med den, men nu kände jag att det var dags. Bilen släpade ut ur sitt uppställningsgarage och fick åka biltrailer till mitt hem (och garage) i Söråker.
Eftersom bara ett hjul snurrade så lätt som det skulle så kändes det rimligt att börja med bromsarna. Det är ju ganska skönt att kunna rulla omkring bilen i garaget. Trummorna monterades bort med en del besvärjelser och ännu mera våld. Jag konstaterade snabbt att allt i bromsväg behöver renoveras... Robert Ajdén svarvade trummorna så nu är de runda igen och utan de förbannade kanterna. Observera de dubbla bromscylindrarna! Janne J: Ja, äntligen har jag kommit i gång! Nu behöver jag ju inte kladda ner din tråd med mina bilar längre! Magnus: Nä, det blir ingen boxersexa i den här! Jag har haft två 911:or och gillar verkligen de motorerna men man måste bygga om HELA bilen om man skall ha nytta av den effekten. Håkan: Jajjamen, det firar jag så ofta jag kan! Och om inte jag hade tagit hand om den hade den kunnat hamna på skroten... Jag har även haft en ganska fin buss från 1967 som jag sålde för 5000:- Men det är en annan historia. Michael Th: Jo, jag har fixat en inloggning på Boxerville efter tips från dig. Trevligt forum med mycket kunskap! Men eftersom jag trivs så bra med alla medlemmar här på Rejsa så kändes det mest naturligt att skriva här. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Så under sommaren 2019 hann jag göra det jag hade tänk med Pickuppen.
Gjorde en övergripande inventering av bussens skick, den visade ett flertal överraskningar, både positiva och negativa. Jag fixade så att alla hjulen snurrade lätt, allt blir så mycket enklare med en bil som går att rulla. Jag beställde delar som jag vet måste bytas, som stötdämpare, bromsbelägg, bromsslangar mm. Och slutligen så plockade jag ner motorn så att jag kan gå igenom den under vintern, vintern är ju lång i Norrland så jag kommer ju att ha massor av tid! Ja, tjena.... Och ska man arbeta under en sextiotalsbil så finns det inget underlag som är så bekvämt som handknutna, persiska mattor. Eller hur, Janne J... _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
|
Ja vintern är ju som sagt lång i Norrland men gick ändå väldigt fort! Jag som trodde att jag skulle ha så mycket tid konstaterade snart att vintern var slut och motorn var fortfarande oöppnad... Så i mitten av april var det dags att sätta igång. Motorn som stod på en rullplatta knuffades in i varmgaraget och demonteringen av alla plåtar kunde börja. I princip allt var täckt av damm, smuts, olja och rost. Vissa muttrar gick inte att urskilja så jag fick skrapa bort lager av skit innan jag hittade dem. Märkligt vad ett liv på grusvägar kan göra med en VW motor... Efter några timmar var i alla fall motorn fri från alla plåtkåpor och det roliga kunde börja!
_________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Jajustdetja! Jag glömde ju precis bort att bilden på min halvnakna VW motor i förra inlägget var ju en bildgåta!
När jag hade plockat bort alla plåtkåpor så upptäckte jag att något var väldigt fel. Det som är fel syns ganska tydligt på bilden men det underlättar ju om man har skruvat lite VW för att hitta det. Michael Th kanske.... Första rätta svaret vinner första pris! Och första priset är förutom äran även en provkörning av Pickuppen där följande tre moment ingår: test av 0-100km/h, toppfartstest samt ett flertal varv runt den lokala korvkiosken! Let the game begin! _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Fläkten sitter på generatorn som ligger i den grå plastlådan. Nix, det var inte den demonterade fläkten som var felet!
_________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
äre en plug-in hybrid? för man monterar väl inte motorvärmare på en luftkyld maskin
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
Det lilla blå plastlocket är till motorvärmaren, det finns ju inget kylvatten så motorvärmaren värmer istället motoroljenivån i tråget.
Men hursomhelst, det rätta svaret inkom 01:18 från Mats Berg!! Snyggt svarat, det krävs skaplig VW-kompetens (eller kompetens i att leta VW bilder på nätet) för att upptäcka att glömplåten på högra cylinderbanken sitter felmonterad. Äran och berömmelsen tilldelas du omedelbart och provkörningen inom ett par år. Jag har inte någon absolut deadline för renoveringen utan jag donar på när jag har tid och lust. Men tidsmässigt blir det någonstans mellan bröderna Ajden och Jeppsson... Dagens VW lektion: Glömplåtarna skall sitta monterade under cylinderbankarna för att sprida luftströmmen runt cylindrarna för maximal kylning. De kallas för glömplåtar för att de måste monteras efter cylindrarna men före stötstångsrören och topplocken, vilket är lätt att glömma bort när man skall sätta ihop motorn efter en renovering. När topplocken väl är på plats går det ej att sätta dit dem och då hamnar de nog oftast i soptunnan. Min motor har alltså varit öppnad någon gång och troligtvis har cylinder 1 och 2 varit demonterade. Personen som plockade isär motorn glömde kanske sätta dit plåten under cylindrarna och monterade den istället på cylindrarna (vilket nog gör mer skada än nytta...). Personen drällde också bort två topplocksmuttrar eftersom två muttrar hade en annan form. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Jag tänkte att det var något med "glömplåten" (minns denna benämning från ett gammalt Bilsportreportage om renovering av bubblamotor) men med mina begränsade VW-kunskaper gissade jag att den saknades på vänstra sidan snarare än att den var felmonterad på andra sidan
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
Andra projekttrådar VW Transporter 1966. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (19620 totalt) |