Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 111, 112, 113 >> 713 besök senaste veckan (464087 totalt) |
Videon är ca 15 minuter och ordentligt utspritt i den så avhandlas speciellt Trösen och Hårnålen men även allt möjligt annat :-) Jag kör först och sen kör Thed, men det snackas lika mycket hela tiden hehe.
_________________ Magnus Thomé |
||
Nu har jag testat Thor-appen och de olika mapparna lite fram och tillbaka. Ärligt talat så är det få grejer som är tydligt annorlunda. Desto mer grejer som ligger i området "jag tror det är skillnad... kanske" eller kanske rent av placebo.
Styrning: Den enda riktigt klara tydliga skillnaden är med GTS-mappen som ger lite extra tyngd i det lättaste läget. Jag gillart. Andra skillnader... gu vet. DCT: - GTS-mappen betedde sig konstigt i sport, orimligt mjuka växlingar, kändes i princip som comfortläget. Måste vara något knas. - CS-mappen, växlar upp lite tidigare i autoläge, kändes klart vettig faktiskt. Växlar oftast med mindre fördröjning än originalmappen när man kör lugnt i manuellt läge utan något speciellt gaspådrag. Men när man gasar på så växlar originalmappen i princip lika direkt tycker jag. Men även när man softar så tar CS-mappen på sig tid ibland. Extra andra grejer med CS-mapp är att det står M och växel istället för bara växel vilket gör det tar lite lite längre tid att se/uppfatta vilken växel som är i. Dvs det står M4 istället för 4 som exempel (och man tycker det är lte extra kul varje gång det står M2 hahaha) . Å andra sidan så slipper man originalmjukvarans växlaupptips, dvs när den skriver 4->5 osv. En till skillnad är att motorns autostop är aktiverad även i manuella läget vilket original inte är. Diffbroms: - allvarligt talat så har jag inte upplevt någon klar och tydlig skillnad med någon mapp. Bara svag känsla hit o dit. Kanske skiljer det i någon speciell situation men utifrån det jag kört på gata och bana hitills så är det varit svaga grejer som likaväl kan vara placebo. Det jag skrev om diffmapparna på förra sidan kan likaväl bero på olika asfalt, däckstemp, ojämnheter i vägen. Eller skillnad i mapparna. Ingen aning. Krävs nog att jag kör en klart längre tid för att urskilja något. Körde både GTS-mapp och original på Gelleråsen. Båda fungerade utmärkt på, som jag upplevde det, samma sätt . _________________ Magnus Thomé |
||
Efter att med Thor ställt tillbaka allt till original och kört en 10-15 mil för att stämma av så landar jag tills vidare att jag gillar, och kör, med GTS-styrningen och CS-växlandet. Det senare såpass att jag kört lite automatväxlat
_________________ Magnus Thomé |
||
Det är väldigt intressant att lyssna på när ni två diskuterar spårval. Det blir väldigt uppenbart att det finns inte bara ett rätt spårval (ett facit), utan man måste hitta något som fungerar för bilen just under rådande förutsättningar (väder, däck, förare osv). Tror jag skulle kunna sitta en hel dag i baksätet när Thed kör och lyssna på honom _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Elektroniskt styrd. Så den öppnar och stänger lite som den vill Vet inte hur hårt den kan bestämma sig för att låsa som max faktiskt. _________________ Magnus Thomé |
||
Det är en riktig diffbroms
Inga eländiga bromsa-ena-hjulet-dumheter Men låsningen är helt justerbar och hur mycket den är låst styrs av bilens elektroniksystem. Därav att man kan byta mellan olika styrprogram för diffen där beteendet kan vara helt olika. _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
Skitbra video, tackar Det är lite cool att de fått till styrningen av diffverkan så bra, den stör aldrig med konstigheter tycker jag. Och de verkar också ha fått till konstruktionen att hålla bra. _________________ Magnus Thomé |
||
FILM! Tackar för att du och Thed bjuder på intressanta tankar. Just nu är ju min bil inte körbar men det skall den bli. Coachning är på min lista. Det hamnade högre upp efter denna film _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||
Nu kom pumpen. Smidig! Får se hur mycket den orkar pumpa upp på en laddning. Jag är optimistisk att den lätt räcker för behoven på en träff
Jag shoppade här för 433 + frakt (men den tog två veckor på sig att komma ) https://www.bikeinn.com/cykling/xiao Finns på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt. Och i Kina https://www.aliexpress.com/wholesale _________________ Magnus Thomé |
||
Gillar filmerna med ted björk, klart intressant att höra hur han tänker! Måste kännas bra att vara inom den bästa procenten
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Ja det kan man leva på länge Sen är det ju en hel del här på Rejsa som hållit på ett tag som är med i den procenten helt klart Jag kan räkna upp ett gäng som jag inte kan hänga på Men inte desto mindre sjukt nice att få höra av en världsmästare
_________________ Magnus Thomé |
||
Åh roliga bilar på omslaget! Lite OT: En Peugeot 405 MI16 var bilen jag övningskörde i. Riktigt varvvillig. Och Längst upp en Nissan 300zx som var brorsans första riktiga sportbil. Han hade en blå som var lite trimmad. Gick som ett skott _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
Provade idag, attans smidigt alltså
Fylla upp 1 hekto extra tog 40-50 sekunder. Att fylla 6-7 hekto i fyra hjul... blir nog tufft för batteriet. Men för småjusteringar under dagen, klockrent!
_________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 111, 112, 113 >> 713 besök senaste veckan (464087 totalt) |