Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med fyrhjulsstyrning? | 1, 2 >> 2623 besök totalt |
Jag har nyss bytt bil till en AMG GT C som styr på alla fyra. Första intrycket är att den känns väldigt svår-tolkad bak.
När den beter sig "udda" så blir tankegången: "släppte det?" "ah, nej - det var nog fyrhjulsstyrningen" "...eller släppte det?" "eller både och?" Är det något man lär sig tolka/vänjer sig med eller är det mest en frän grej att ratta runt som i en radiobil på parkeringar och inte så hjälpsamt på räserbanan? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Tror AMG gjort så på black series, eller var det GT R Pro? Är det vikten eller funktionen man vill åt? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Hade en skyline r33 med 4ws. En gång vred jag på ratten när batteriet var frånkopplat. Detta lurade styrenheten till att tro att ratten stod rakt när batteriet kopplades på igen.
Blev krabbgång på motorvägen sedan 😄 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||
Renault har det på sin "normala" värsting Megane R.S. Trophy men tog bort det på club race superspecialaren Megane R.S. Trophy-R med den officiella förklaringen "vikt" (de jagade vikt som fan på R). Men jag har sett recension (minst en, ev flera, osäker) där man tyckte R var betydligt vettigare på bana utan finessen.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Styr den med eller emot? Eller båda? Edit: alla dagens kanske är "styr med". När det var poppis för typ tretti år sen så fanns det de som styrde med i låg fart och mot i hög fart. _________________ Magnus Thomé |
||||||
AMG'n styr mot i låg fart och med i högre. Parkeringar och rondeller är riktigt smidiga. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
https://www.porsche.com/internationa
Olika håll beroende på hastighet. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||
haha om bakdäcken vrider sig i motsatt riktning mot framdäcken så skulle jag påstå att det är "mot". om bakdäcken vrider sig åt samma håll som framdäcken så skulle jag påstå att dom vrider sig med. ...men jag förstår hur du tänkte. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
På cykeln så finns det nåt som heter motstyrning.
Dvs om man lägger ner hojen och styr mot vänster i en högersväng (nu är det inte fullt styrutslag naturligtvis) så blir styrresponsen snabbare. Så mitt tycke i en högersväng: Medstyrning: fram och bakhjul följer kurvradien: / / \ Motstyrning: fram följer kurvradien och bak styr åt andra hållet: / / / / _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Jag har gammal helmekanisk 4WS på Preluden.
Styr som i videon jag länkar nedan. https://youtu.be/DSo6ZALWa9g Den styr hjulen i samma riktning vid lite rattutslag och byter sen till motsatt riktning vid mer rattutslag. Funkar klockrent på FWD-bil men inte helt övertygad om att det skulle funka på bana med RWD. Nu baserat jag givetvis detta på mitt 30 år gamla system men en helt ny bil med AWD och 4WS borde funka prima den med. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Intressant ämne, de jag vet som haft det är på "gamla" skylines, (r33) och där "brukar" man ta bort det, oklart varför men troligen för att det KAN ställa till problem om det strular , snarare än att det inte fungerar (till japaner finns ju ombyggnader färdigt till för allt, lite som att moped-trimmare kopplar bort 2t oljepump, bara för att alla pratar om att det har slutat fungera för någon någon gång)
Personligen tror jag att det kan fungera som en ganska "bekväm" option för gatbilar vid gatkörning/landsväg, men har svårt att tro att det hjälper till positivt i våra sammanhang med lite snabbare tempo på bana. Om det nu inte är ett betydligt mer avancerat system med mycket baktanke/sofistikerad programering, som det antagligen är på tex porshen som nämns . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Med mappning efter syfte och erfarenhet av föraren (en väldig massa "OM") så skulle ju individuell "extra styrnign" på alla fyra hjulen kunna göra ett och annat (se det som +- en grad toe som styrs datormässigt).
Det skulle ju kunna bli variabel Ackerman, olika toe efter GPS mm mm. Helt elektrisk styrning utan mekanisk backup tar nog ett tag, men om styrarm/toestag kunde variera lite i längd så skulle det kunna hända saker. Men det är naturligtvis ingen biltillverkare som skulle våga vara först med att släppa ut en sån lösning på vägen. Men det borde ju inte behövas så snabb justering (det känns inte som toevinklar behöver justeras så många gånger per sekund) så en bra mekanisk känsla borde kunna finnas. Men det är säkert nån som försökt förr, men idag är ju styrsystemen så mycket kraftfullare. Att krångliga system plockas bort när man modifierar bilar har ju mera med enkelhet att göra. Det blir lättare att få till med den kunskap/erfarenhet som finns tillgänglig. Det var ju ganska länge som det var en sanning att Vanos mm måste låsas på en trimmad motor... (eftersom trimmaren inte fattade hur man kan använda den, alternativt att kunden bara var intresserad av en maxsiffra och inte ville betala 3-4ggr mer för att fixa resten). |
||||||
Jag uppfattar min som helt elektrisk. Tror inte jag har någon styrstång till bakaxeln. https://www.mercedes-benz.com.my/pas
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Elmotorer (eller möjligtvis hydraulik) är nog det som är i dagens system.
Gaspedalen har ju varit det länge och nu även broms by wire på vissa nya bilar. Så tillverkarna har nog kommit runt skräcken för fel för länge sen _________________ Magnus Thomé |
||||||
4 Wheel Individual Steer, extra incessant med blådump vid turn in |
||||||
Eftersom E-gas är intimt kopplad till ECU så är det väl extremt ovanligt med gashäng, så de flesta felen blir inte så farliga. E-gas på en förgasarbil med mekanisk tändning och soppapump hade varit mer risky. Failure modes på styrning och bromsar anses nog värre utför en alpväg, än att du tappar e-gasen. Att AMG verkar ha individuell bakhjulstyrning med 1,5 grader vardera (total toe +-3 grader är en del) ger möjligheter, men även om det får tuppjuck så bör du klara av att vara kvar på alpvägen. |
||||||
Ah! Ja - det vore helt klart fränt. Tesla kör med dubbla datorer för autopiloten - och dubbla kommunikationsvägar genom bilen. Jag tror vi inte är så långt ifrån möjligheten att ha drive by wire även på styrningen, speciellt när tillverkar vill bygga smidiga system för att fälla undan ratten när bilen är självkörande. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med fyrhjulsstyrning? | 1, 2 >> 2623 besök totalt |