Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med fyrhjulsstyrning?
1, 2   >>
2623 besök totalt
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Jag har nyss bytt bil till en AMG GT C som styr på alla fyra. Första intrycket är att den känns väldigt svår-tolkad bak.

När den beter sig "udda" så blir tankegången:

"släppte det?"

"ah, nej - det var nog fyrhjulsstyrningen"

"...eller släppte det?"

"eller både och?"


Är det något man lär sig tolka/vänjer sig med eller är det mest en frän grej att ratta runt som i en radiobil på parkeringar och inte så hjälpsamt på räserbanan?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Har aldrig kört 4ws men Renault plockar bort 4ws på Megane trophy R medan funktionen är kvar på de softare glassätarvarianterna av samma bilmodell, dvs GT.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Kolja skrev:
Har aldrig kört 4ws men Renault plockar bort 4ws på Megane trophy R medan funktionen är kvar på de softare glassätarvarianterna av samma bilmodell, dvs GT.


Tror AMG gjort så på black series, eller var det GT R Pro?

Är det vikten eller funktionen man vill åt?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Hade en skyline r33 med 4ws. En gång vred jag på ratten när batteriet var frånkopplat. Detta lurade styrenheten till att tro att ratten stod rakt när batteriet kopplades på igen.
Blev krabbgång på motorvägen sedan 😄

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Har nån bra erfarenhet av det? har garagepolare med Mazda som hade det. Tror han tog bort det. Själv har jag bara kört truck med sånt, och ogillar det även i promenadfart.

_________________
Per Ferm
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Det verkar fungera utmärkt på Porsche GT3 RS.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Kolja skrev:
Har aldrig kört 4ws men Renault plockar bort 4ws på Megane trophy R medan funktionen är kvar på de softare glassätarvarianterna av samma bilmodell, dvs GT.


Tror AMG gjort så på black series, eller var det GT R Pro?

Är det vikten eller funktionen man vill åt?


Renault har det på sin "normala" värsting Megane R.S. Trophy men tog bort det på club race superspecialaren Megane R.S. Trophy-R med den officiella förklaringen "vikt" (de jagade vikt som fan på R). Men jag har sett recension (minst en, ev flera, osäker) där man tyckte R var betydligt vettigare på bana utan finessen.



Citat:

First introduced on Mégane GT, and available on Mégane R.S. and Mégane R.S. Trophy, the 4Control System is....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

DW74 skrev:
Det verkar fungera utmärkt på Porsche GT3 RS.


Styr den med eller emot? Eller båda?


Edit: alla dagens kanske är "styr med". När det var poppis för typ tretti år sen så fanns det de som styrde med i låg fart och mot i hög fart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
DW74 skrev:
Det verkar fungera utmärkt på Porsche GT3 RS.


Styr den med eller emot? Eller båda?


Edit: alla dagens kanske är "styr med". När det var poppis för typ tretti år sen så fanns det de som styrde med i låg fart och mot i hög fart.


AMG'n styr mot i låg fart och med i högre. Parkeringar och rondeller är riktigt smidiga.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Förvirring vad mot och med definieras som men vi är helt överens ändå thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193




_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Förvirring vad mot och med definieras som men vi är helt överens ändå thumbs up


haha

om bakdäcken vrider sig i motsatt riktning mot framdäcken så skulle jag påstå att det är "mot".

om bakdäcken vrider sig åt samma håll som framdäcken så skulle jag påstå att dom vrider sig med.

...men jag förstår hur du tänkte.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På cykeln så finns det nåt som heter motstyrning.
Dvs om man lägger ner hojen och styr mot vänster i en högersväng (nu är det inte fullt styrutslag naturligtvis) så blir styrresponsen snabbare.
Så mitt tycke i en högersväng:
Medstyrning: fram och bakhjul följer kurvradien:

/ /
\
Motstyrning: fram följer kurvradien och bak styr åt andra hållet:

/ /
/ /

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Jag har gammal helmekanisk 4WS på Preluden.

Styr som i videon jag länkar nedan.

https://youtu.be/DSo6ZALWa9g

Den styr hjulen i samma riktning vid lite rattutslag och byter sen till motsatt riktning vid mer rattutslag.

Funkar klockrent på FWD-bil men inte helt övertygad om att det skulle funka på bana med RWD. Nu baserat jag givetvis detta på mitt 30 år gamla system men en helt ny bil med AWD och 4WS borde funka prima den med.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant ämne, de jag vet som haft det är på "gamla" skylines, (r33) och där "brukar" man ta bort det, oklart varför men troligen för att det KAN ställa till problem om det strular , snarare än att det inte fungerar (till japaner finns ju ombyggnader färdigt till för allt, lite som att moped-trimmare kopplar bort 2t oljepump, bara för att alla pratar om att det har slutat fungera för någon någon gång)

Personligen tror jag att det kan fungera som en ganska "bekväm" option för gatbilar vid gatkörning/landsväg, men har svårt att tro att det hjälper till positivt i våra sammanhang med lite snabbare tempo på bana. Om det nu inte är ett betydligt mer avancerat system med mycket baktanke/sofistikerad programering, som det antagligen är på tex porshen som nämns .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Med mappning efter syfte och erfarenhet av föraren (en väldig massa "OM") så skulle ju individuell "extra styrnign" på alla fyra hjulen kunna göra ett och annat (se det som +- en grad toe som styrs datormässigt).
Det skulle ju kunna bli variabel Ackerman, olika toe efter GPS mm mm.

Helt elektrisk styrning utan mekanisk backup tar nog ett tag, men om styrarm/toestag kunde variera lite i längd så skulle det kunna hända saker.
Men det är naturligtvis ingen biltillverkare som skulle våga vara först med att släppa ut en sån lösning på vägen.
Men det borde ju inte behövas så snabb justering (det känns inte som toevinklar behöver justeras så många gånger per sekund) så en bra mekanisk känsla borde kunna finnas.

Men det är säkert nån som försökt förr, men idag är ju styrsystemen så mycket kraftfullare.

Att krångliga system plockas bort när man modifierar bilar har ju mera med enkelhet att göra. Det blir lättare att få till med den kunskap/erfarenhet som finns tillgänglig.
Det var ju ganska länge som det var en sanning att Vanos mm måste låsas på en trimmad motor...
(eftersom trimmaren inte fattade hur man kan använda den, alternativt att kunden bara var intresserad av en maxsiffra och inte ville betala 3-4ggr mer för att fixa resten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Helt elektrisk styrning utan mekanisk backup tar nog ett tag, men om styrarm/toestag kunde variera lite i längd så skulle det kunna hända saker.
Men det är naturligtvis ingen biltillverkare som skulle våga vara först med att släppa ut en sån lösning på vägen.
Men det borde ju inte behövas så snabb justering (det känns inte som toevinklar behöver justeras så många gånger per sekund) så en bra mekanisk känsla borde kunna finnas.


Jag uppfattar min som helt elektrisk. Tror inte jag har någon styrstång till bakaxeln.

https://www.mercedes-benz.com.my/passengercars/the-brand/news-and-even . . . .

Citat:

Agility and stability: the active rear-wheel steering



The new AMG GT R is even more sensitive to steering inputs thanks to standard-fit active rear-wheel steering, which is being used for the first time on a Mercedes-AMG model. The maximum toe angle change on the rear wheels of the AMG GT R is 1.5 degrees. Up to a speed of 100 km/h, the rear wheels are turned in the opposite direction to the front wheels, corresponding to a virtual shortening of the wheelbase.



The advantage of the AMG GT R is far more agile when steering into bends, resulting in even greater driving enjoyment and less steering effort especially on small and winding roads, narrow racetracks on which there are multiple changes in direction, or slalom courses. Further benefits include increased manoeuvrability and a smaller turning circle in everyday driving situations such as when turning or parking.



Once the speed of the AMG GT R exceeds 100 km/h, the system turns the rear wheels in the same direction as the front wheels, corresponding to a virtual lengthening of the wheelbase and improving handling stability. The active rear-wheel steering not only improves cornering, it also assists the driver in the event of sudden evasive manoeuvres and thus enhances active safety, This makes the AMG GT R easier to control at the limit.



The standard 3-stage ESPr with the settings "ESP ON", "ESP SPORT Handling Mode" and "ESP OFF" works in perfect unison with the limited-slip differential and is optimally tuned to the outstanding driving dynamics of the AMG GT R. The programming for the ESP OFF mode is taken from the AMG GT3.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Elmotorer (eller möjligtvis hydraulik) är nog det som är i dagens system.

Gaspedalen har ju varit det länge och nu även broms by wire på vissa nya bilar. Så tillverkarna har nog kommit runt skräcken för fel för länge sen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dstr skrev:
Jag uppfattar min som helt elektrisk. Tror inte jag har någon styrstång till bakaxeln.
Jag tänkte även på framhjulen.
4 Wheel Individual Steer, extra incessant med blådump vid turn in

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Elmotorer (eller möjligtvis hydraulik) är nog det som är i dagens system.

Gaspedalen har ju varit det länge och nu även broms by wire på vissa nya bilar. Så tillverkarna har nog kommit runt skräcken för fel för länge sen
Bromspedal helt utan mekanisk koppling mellan pedal och hydraulik (bara en pump i varje hjulhus) tar nog ett tag.
Eftersom E-gas är intimt kopplad till ECU så är det väl extremt ovanligt med gashäng, så de flesta felen blir inte så farliga. E-gas på en förgasarbil med mekanisk tändning och soppapump hade varit mer risky.

Failure modes på styrning och bromsar anses nog värre utför en alpväg, än att du tappar e-gasen.

Att AMG verkar ha individuell bakhjulstyrning med 1,5 grader vardera (total toe +-3 grader är en del) ger möjligheter, men även om det får tuppjuck så bör du klara av att vara kvar på alpvägen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
Jag uppfattar min som helt elektrisk. Tror inte jag har någon styrstång till bakaxeln.
Jag tänkte även på framhjulen.
4 Wheel Individual Steer, extra incessant med blådump vid turn in


Ah! Ja - det vore helt klart fränt.

Tesla kör med dubbla datorer för autopiloten - och dubbla kommunikationsvägar genom bilen. Jag tror vi inte är så långt ifrån möjligheten att ha drive by wire även på styrningen, speciellt när tillverkar vill bygga smidiga system för att fälla undan ratten när bilen är självkörande.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med fyrhjulsstyrning?
1, 2   >>
2623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande