Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
varför gick generatorn sönder?
6 besök senaste veckan (1079 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Lindningen har brunnit av på min generator som inte har många driftstimmar.
Jag har beställt en ny, men vill ju inte koppla in den utan att veta varför den förra gick sönder...
Jag har hittat ett fel på generatorn; kabeln till det ena kolet sitter inte fast i kolet; kan det ha orsakat raset, t ex om kabeln ändå varit i kontakt (dålig kontakt) med kolet?
Förutom det minns jag att jag inför sista stinten upptäckte att en av batterianslutningarna satt löst... och skruvade fast den. Anslutningar av MC-typ...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Stator- eller rotorlindning?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Stator- eller rotorlindning?

Stator.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Att lindningen har brunnit av tyder ju på överbelastning. Det jag kan komma på som skulle kunna orsaka det är om likriktaren eller andra anslutningar inuti generatorn är defekt på så sätt att en eller två av statorlindningarna inte fungerar utan all last läggs på en eller två lindningar. Om enbart den brunna lindningen har levererat ström så räcker det ju med 33% av märkström för att man ska nå märkström för den lindningen, om två delar på lasten så räcker det med 67% av märkström. Hur stor är generatorn och har du ett hum om hur mycket lasten är? Är spänningsregulatorn inbyggd eller separat?

Jag försökte spåna lite snabbt kring vad som händer om endast en diod i likriktarbryggan är kortsluten (större sannolikhet än att hela är trasig) men det blir snabbt komplext så jag hann inte komma fram till om det kan räcka för att överbelasta en lindning.

Om hela ena halvan av likriktarbryggan har avbrott borde lindningarna belastas dubbelt så hårt också eftersom regulatorn kommer "gasa" för att hålla spänningen och strömmen måste då levereras enbart på halva tiden.

Att batteriet satt löst borde som mest kunna resultera i höga spänningar (utan batteriet finns inget som kan dämpa vid lastförändring så att spänningsregulatorn hinner hänga med).

Att kabeln till kolet inte satt fast borde mest innebära att den inte laddar, vid glapp lär dock spänningsregulatorn få ett tufft jobb att reglera, men det borde inte resultera i bränd lindning tycker jag. Att det skulle bli transienter i laddströmmen varje gång kabeln får kontakt och att det skulle räcka för överbelastning känns långsökt. Å andra sidan lär magnetiseringen av rotorn bli väldigt stökig vid glapp, och ske vid väldigt slumpmässiga tillfällen jämfört med var rotorn befinner sig i förhållande till statorlindningarna.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack Victor!
Generatorn är på 40 A.
När det gäller belastning så har jag inga siffror, men
mycket mer än bränslepump (original), tändning (original), ECU ((MS), kylfläkt (original) och vattenpump (EWP80) är det väl inte som förbrukar ström...
Hörde från Ulf Andersson att han återgått till original generator efter 3(!) havererade generatorer av den här typen; samtliga med bränd statorlindning om jag minns rätt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Dennis Kullman skrev:
Hörde från Ulf Andersson att han återgått till original generator efter 3(!) havererade generatorer av den här typen; samtliga med bränd statorlindning om jag minns rätt...

Intressant!

Det hade varit kul att undersöka den trasiga generatorn närmare (tänker mest på diodbryggan och regleringen) för att se om något mer är defekt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Victor. skrev:
Dennis Kullman skrev:
Hörde från Ulf Andersson att han återgått till original generator efter 3(!) havererade generatorer av den här typen; samtliga med bränd statorlindning om jag minns rätt...

Intressant!

Det hade varit kul att undersöka den trasiga generatorn närmare (tänker mest på diodbryggan och regleringen) för att se om något mer är defekt.


Jag har skruvat isär den och kan skicka elektroniken till dig om du vill.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Det första som brukar gå sönder vid överbelastning/överhettning är diodbryggan. Vanligen går hela plus eller minussidan samtidigt vilket leder till att inga lindningar överbelastats.

Detta brukar oftast bero på att kablaget är för klent eller skadat.

Att statorlindningar brinner av är ovanligt, jag skulle anta fabrikationsfel.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Skruva banåkabil
varför gick generatorn sönder?
6 besök senaste veckan (1079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande