Nybörjarsvängåkaforum
Nästa uppgradering - vilken ger bäst utväxling
4 besök senaste veckan (1794 totalt)
1, 2   >>
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Efter att ha skaffat banåkarbil förra året och faktiskt hunnit köra en hel del funderar jag nu på vad man kan göra för att bilen ska gå fortare. Ni behöver inte tipsa om att jag ska lära mig köra bättre för det vet jag redan
Bilen är en 325ti Compact, ca 200hk, bakre inredning ute, H&R Clubsport, Powerflex alla, Camberplattor + stag, främre fjäderbensstag mm. Kör nu på Kuhmo medium. Väger idag ca 1300kg fulltankad

Om man tänker sig att man kör bilen på dess absoluta max (dvs någon annan än jag kör), vad skulle sänka vartiderna mest?
Man får tänka sig en mix av svenska banor som Sturup, Knutstorp, Kinekulle och mantorp.
- Lätta bilen? Här hade det varit intressant om någon vet vad t ex 100kg på en sådan bil kan omsättas i tid på en bana som Knutstorp?
- Uppgradera motorn till 3l motorn?
- Diffspärr
- Bättre chassie?
- Annat?

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2367



Har du inte diffbroms idag skulle jag välja det som första uppgradering.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Janne J skrev:
Har du inte diffbroms idag skulle jag välja det som första uppgradering.


Jag har absolut funderat och varit nära att göra det, men hur stor skillnad kommer det att göra med bara 200hk?

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2367



Jag hade absolut valt diffbroms som första uppgradering, jag har kört t.ex Knutan och Anderstorp med likvärdiga bilar förutom diffbroms, bägge hade strax över 200 hästar och valet är löjligt enkelt, diffbroms alla dagar!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Ska man då välja en vanlig diffbroms eller en "helix" typ Quaife?

Sedan är jag fortfarande intresserad av vad bantning kan göra om man försöker strippa 100kg i vinter?
Vad innebär det i bantid? 1s? 0.1s? När jag har kört på Sturup har jag ofta sonen med. Han väger 65kg och mitt intryck är att jag tappar ca 0.5s. Tyvärr är jag inte riktigt tillräckligt konstistent i mina tider än, speciellt inte när han är med, eftersom vi snackar lite i bilen då.

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2520



Spinner det innerhjul idag?

Jag rekommenderar den gratis mjukvaran optimum lap, där kan du testa en del grejer och se vad det gör i varvtid. Hyffsat simpel simulering men rätt enkelt att komma igång med.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1259



Vad har du för bromsar idag?
Uppgradering till riktiga belägg, bromskylning gjorde ett rejält skutt när jag var i början.
men det kanske du gjort redan

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Vad har du för bromsar idag?
Uppgradering till riktiga belägg, bromskylning gjorde ett rejält skutt när jag var i början.
men det kanske du gjort redan


Glömde nämna bromsarna.. Jag har original ok, men bytt skivor till EBC borrade/slitsade. Först hade jag gula EBC belägg, men det var inget vidare. Bak slets snabbt. Jag bytte till PFC 11+8. Bromsverkan är mycket bättre. Tycker det är fungerar bra ganska bra. Ska fundera över uppgradering när beläggen är slut.

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Cédric skrev:
Spinner det innerhjul idag?

Jag rekommenderar den gratis mjukvaran optimum lap, där kan du testa en del grejer och se vad det gör i varvtid. Hyffsat simpel simulering men rätt enkelt att komma igång med.


Intressant, ska testa.

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4876



aerobat skrev:
Efter att ha skaffat banåkarbil förra året och faktiskt hunnit köra en hel del funderar jag nu på vad man kan göra för att bilen ska gå fortare. Ni behöver inte tipsa om att jag ska lära mig köra bättre för det vet jag redan
Bilen är en 325ti Compact, ca 200hk, bakre inredning ute, H&R Clubsport, Powerflex alla, Camberplattor + stag, främre fjäderbensstag mm. Kör nu på Kuhmo medium. Väger idag ca 1300kg fulltankad

Om man tänker sig att man kör bilen på dess absoluta max (dvs någon annan än jag kör), vad skulle sänka vartiderna mest?
Man får tänka sig en mix av svenska banor som Sturup, Knutstorp, Kinekulle och mantorp.
- Lätta bilen? Här hade det varit intressant om någon vet vad t ex 100kg på en sådan bil kan omsättas i tid på en bana som Knutstorp?
- Uppgradera motorn till 3l motorn?
- Diffspärr
- Bättre chassie?
- Annat?


Byta utväxling så den i princip varvar ut, eller extremt nära att varva ut. Gärna med en tätstegad låda också

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4876



aerobat skrev:
Janne J skrev:
Har du inte diffbroms idag skulle jag välja det som första uppgradering.


Jag har absolut funderat och varit nära att göra det, men hur stor skillnad kommer det att göra med bara 200hk?


Ju lägre effekt du har ju viktigare blir det att slå på tidigt och ha fäste.

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37588

Forumägare
Forumägare

Diffbroms thumbs up

Och lätta ger en skojigare körning på flera plan varav rakt fram kanske ligger sist i listan

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3362



Sen jag monterade diffbroms och bytte till lägre utväxling så blev min bil betydligt trevligare att köra på bana.

Har tyvärr bara haft tillfälle att köra på Mantorp och Kinnekulle sen bytet, men på båda banorna blev det stor skillnad i drivet ut ur kurvorna.

Det finns inga nackdelar med att bilen blir tvåhjulsdriven thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3856



aerobat skrev:
Ska man då välja en vanlig diffbroms eller en "helix" typ Quaife?...



KAAZ

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16513



Torsenliknande är lite långsammare än lameller, men väldigt mycket enklare att leva med, ingen justering och slits inte.

Men det du får tag på är bättre än öppen diff (nja, spole/svetsat ska du nog undvika).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1035



Du kan labba hur du vill i optimum lap, det ger ingenting. Efter att ha suttit nån timme kan jag konstatera att det enda du kommer se som ger nåt är effekt. Utväxling ger inget eftersom det inte finns nån modell för inertia. Det kommer framstå som att du får sämre varvtid när du går upp i utväxling, detta då antalet växlingar ökar. Så enl opt lap så ska man på svenska banor hellre ha 2,73 än 3,73 men typ alla snabba bmw ligger ju med 3,64 eller 3,73.... Så att sitta och klydda I opt lap... Jo iofs, och det är väl det som programmet räknar rätt på, det du ska byta är motor. Mer effekt är det som gäller. Så, byt motor och börjar det då spinna, så släng i diff.

Jag har diff. Det är kul. Men man märker inte av det på bana med det mjuka bc racing chassiet jag har. Kanske när det är blött? På vanlig väg med vanliga däck är det klar skillnad. På vintern är det svinkul! Men eftersom det är samma pengar som en M54b30 så ger det mycket mer att byta motor. Det ska jag göra till hösten.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Rosell
Stenungsund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1522



För att jaga varvtider tror jag på 100 kg lättare bil, gärna i framänden.

Men för att ha roligare och även kapa tid så går det att styra med gasen på ett annat sätt när man ligger på gränsen genom kurvorna med en bra diffbroms och man får ett mer konsekvent beteende. Tycker jag.

_________________
BMW M3 3,0 -94
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Ok, känns som diff och försöka lätta så mycket som möjligt är det bästa.

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2520



Håller inte riktigt med, tycker Optimum lap är rätt användbart om man stoppar in rätt saker och vet vilka begränsningar som finns (tex att den inte räknar med växlingstid och en del fysikaliska förenklingar).

Får se om jag lyckas nå mina måltider som jag beräknat efter modiferingar som gjorts på bilen, får återkomma i den frågan. Ca 3,5s borde jag kapa på gelleråsen med nya motoreffekten och nya däcken(får gissa lite på det ökade greppet). En del får man ju inte med som tex att hjulen är tyngre, men det blir intressant att se hur pass långt ifrån man hamnar


Här är en del paramteresvep på Gelleråsen för att försöka få en bra uppfattning om hur mycket tid som finns att hämta med lite olika prestandaförändringar på bilen.






_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 100


Trådstartare
Läser jag rätt när jag ser att du måste skala av ca 180kg för att vinna en sekund?
Och att du vinner ca 1 sekund på att öka motoreffekten med ca 12-13%? ca 20-25hk?
I så fall skulle jag tjäna ca 2 s på att byta till en 3l motor... Låter lite för bra.

_________________
Ulf Svensson
BMW M2 (funcar) lagom mods
BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
Ford Puma -98 (Race, hehe)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37588

Forumägare
Forumägare

Vad är power scaling factor?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nästa uppgradering - vilken ger bäst utväxling
4 besök senaste veckan (1794 totalt)
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >