Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 23, 24, 25 >> 121 besök senaste veckan (148545 totalt) |
Aktiv lättning ska man inte skoja bort annars, då blir bilen snabbare ju längre säsongen går _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Jag har ett dilemma. Förr om åren har jag kört lite omväxlande på gamla R-däck och hårda gatdäck när det varit konbanekörning. I år är de gamla R-däcken just gamla och hårda och dessutom skulle de inte kunna sekundera som regndäck längre. Gatdäcken är just hårda och ganska långt ifrån snabba.
På lördag kommer jag åka på de gamla hårda gatdäcken eftersom jag ser detta som shakedown och jag är för snål för att slita på de nya fina ännu ej heatcyclade R-däcken jag har liggande för bankörningarna, men vad är egentligen det ultimata däcket till konbana och gata kombinerat? Det behöver inte vara det snabbaste alla kategorier, men bra är ju om de är TW200+, duger på gata, är relativt billiga och kan funka någorlunda som regndäck om det regnar på banträffarna. Och just det, de måste ju finnas i damstorlek eftersom jag helst kör på 15". _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Mitt tips är de jag kör med.
Yokohama AD08R, eller RS som de heter idag. Greppar fint i torrt och får effektivt undan vatten i blött. Patrik på Borås Däckservice, Sjumilagatan, fixar snabbt fram en uppsättning till dig. _________________ Oscar Kärrqvist |
||||||||
Dåligt med uppdateringar här trots att bilen fungerar och rullar, eller kanske just därför.
Fälgar är på väg hem. Äntligen skall hjulhusen fyllas ut även när jag åker på gatan. Dock blir det med vanliga gatdäck som jag tar från mina befintliga gathjul. På så sätt behöver man ju inte gråta om man råkar få ett litet kast som sliter mer däck än vanlig söndagskörning. Har även haft lite krångel med en tempsensor till kylfläkten som inte beter sig som den ska. För tillfället är den fulkopplad med sladdar in i kupén så jag kan starta fläkten manuellt i stället. Det verkar ta lång tid att få grejer från Tyskland i dessa tider... Utöver det här så har bilen gått två konbanor och en banträff. En på Kattleberg i april, en på Vårgårda för ett par veckor sedan och så Kinnekulle i fredags. Bilen är helt klart snabbare i år och i fredags åkte jag fler än tio varv mellan 1.02.9 och 1.03.1, med ett bästa varv på 1.02.88. Det är ändå 1,5 sekund snabbare än tidigare och det kan säkerligen tillskrivas fräscht chassie och nya Kumhodäck. "Problemet" jag nu upplever är att när jag skruvar upp styvheten på dämparna så mycket som jag vill så får jag visserligen en väldigt trevlig instyrning och bra uppförande vid mjuka rattrörelser, men vid minsta gupp i asfalten eller ryck i ratten så fjädrar antagligen bilen minst lika mycket som den riktiga fjädringen och det är ju inget vidare. Det gör att bilen studsar. Nu förstår jag varför folk sätter förstärkningar överallt på de här bilarna. Just det. De nya kyllösningarna verkar fungera väldigt effektivt. Vattentempen ligger bergfast (så länge kylfläkten fungerar enligt ovan...) och oljetempen har jag ännu inte sett överstiga 100 grader (i tråget) trots 10+ varv så fort det går på Kinnekulle i 15-18 graders temperatur. Det är stor skillnad från förut då vattentempen inte var något oroväckande men oljetempen gärna närmade sig och även översteg 120 med jämna mellanrum vid bankörning. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Satt en stund som konvakt i bortre ändan av SVKG sprinten. Såg tydligt de sista konorna innan 180° vändningen och hur de olika bilarna/förarna klarade det partiet.
Du hade ett riktigt bra flyt, bilen låg fint och du hanterade svängen mycket bra och kunde gå på gas tidigt, snyggt kört _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tack för de fina orden! Det är inte ofta jag håller inne bakänden på bilen i den vändningen, fast i torsdags var det så varmt att däcken var överhettade redan innan vändningen, så jag gjorde mitt bästa för att inte förvärra situationen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Tråkigt Kände också att däckskriket kom alldeles för fort! Fin Miata har du! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Två rundor med fetställ fick räcka i torsdags. Tack! Jag ser fram emot att se men framför allt höra din bil när rätt motor hittat i. Den är fantastiskt snygg att titta på redan nu, men ljudet kommer antagligen vara det stora numret! Förresten, den 11/7 blir det nog mer däckstjut. Då hoppas jag att jag ser (och hör) er båda sladda omkring så mycket det går. Det tänker i alla fall jag göra. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Tack för de fina orden Claes! Får se hur det blir för min del. Kommer börja plocka ur motorn i veckan ur Datsunen så den kommer inte bli klar tills dess. Kanske tar BMWn, men den känns lite klumpig för detta. Vi får se _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Kort summering av sommaren. Det har blivit mer körning än Internetz, så uppdateringarna här har som bekant vara obefintliga.
Gymkhana med SVKG 11/7: Toppenkul evenemang med sladdbanor i åttor och cirklar och till det en riktigt skojjig knixig bana där jag tyckte att jag fick riktigt bra fart! Kul att sno runt konor med rykande bakdäck! Bilen är fortfarande smutsig av gummirester både här och där. Min gamla gatuppsättning med Falkendäck fick, helt enligt plan, offra sitt liv. Inte hela världen, en annan mer spännande uppsättning däck låg redan och väntade i garaget (mer info längre ner). Sviestad med SSiJ 30/7: Packade bilen och åkte. Kom fram och märkte att jag var där på fel dag. Vi var två som hade gjort samma misstag och inte ändrat i kalendern eftersom vi inte uppmärksammat att datumet hade ändrats till dagen efter. Bara att vända hemåt igen. Ordentligt antiklimax, men bilen skötte sig fint! Konbana med SVKG 12/8: Premiär för de nya gat-regn-konbane-däcken. Kom över en uppsättning lätt begagnade Nankang NS-2R i 195x50x15 som jag använder på gatfälgarna nu. Dessa hoppades jag skulle passa bra i konbana. Började med att prova dem ganska kalla och hoppades på att de värmde tillräckligt på i banan för att få bra grepp, men icke. Chassiet kändes felinställt, däcken kanade ömsom understyrt och ömsom överstyrt och känslan infann sig inte. Skruvade lite på chassiet och hittade lite bättre lägen. Inför sista stinten värmde jag både bromsar och däck så pass att jag höll på att åka av på uppvärmningen, men då infann sig känslan då chassiet funkade, bromsarna kändes bra och däcken bettade i ordentligt. Det bådar gott för framtidens konbanor! Dock blev detta en träff med mycket väntan och lite körning, så utrymme för vidare förbättringar av tid och känsla fanns inte. Knutstorp med SVKG 17/8: Ännu en stekhet dag på Knutan. 30 grader i luften och ingen skugga att finna. Bilar och förare överhettade till höger och vänster, men mina ansträngningar med att få till bra kylning på den lille bilen verkar ha betalat av sig. Oljetempen översteg inte 110 grader på hela dagen och vattentempmätaren gick aldrig över hälften. Föraren var också varm, men under kontroll. Bilen fungerade bra och spåren satte sig mer och mer. Får ännu inte till inbromsningen på långa rakan och utgången efter första kurvan, men i övrigt känns det bättre och bättre. Knutan är verkligen så bra som alla säger! Filmer och loggar kommer upp senare. Har ett bra gäng som ligger för redigering, men det blir nog inget jag gör innan säsongsslut. Än är det en banträff och två konbanor kvar tills dess. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Just det. En frågeställning inför vinterns mek. Det är dags för ordentligt byte av oljor i bilen. Så vad använder man bäst? Min styrservo fuktade lite igår när det var så varmt. Vad det är för styrservoolja vet jag inte. Växellådsoljan jag kör på nu är Mobil 1 SHC 75w90 och i bakaxeln är något jag inte vet vad det är. Motorolja har jag hittills kört på Castrol RS 10w60, men nu märker jag att oljekylningen verkar så effektiv att jag tror att det är ordentlig overkill. Jag kör ju bilen när det är relativt kallt också emellanåt, bilen vaknar ur vintervilan i slutet på mars och ställs av i början av oktober, även om den alltid står i varmgarage. Finns det någon bra 5w50-olja eller liknande? Helst PAO, men även riktig äkta helsyntet funkar säkert fint.
1. Styrservoolja? 2. Växellådsolja? 3. Bakaxelolja (till torsen)? 4. Motorolja? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Säsongen är över! En bra säsong som jag tänker sammanfatta lite längre fram sedan.
Snabb lite mer specifik fråga om oljor. Ni som åker MX5:or, vad ska man hälla i för klassning av servoolja? Jag har läst mig till Dextron IID, men det verkar vara en gammal klassning. Eftersom min har fuktat något när det varit som varmast tänkte jag satsa på något lite mer värmetåligt om det finns att tillgå. Vad är det? 1. Servoolja: ?! 2. Växellådsolja: https://www.ato24.de/en/amsoil-synth 3. Bakaxelolja: https://www.ato24.de/en/mobil-mobilu 4. Motorolja: https://www.ato24.de/en/aral-supertr _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Tack, Oscar! Tusan att alla skall säga RedLine. Enda märket jag inte får tag på från någon av dem jag köper oljor av. Jag tänker att egentligen borde det räcka med ett byte till något genomsnittligt i och med att bytet till fräsch vätska gör stor skillnad i sig, men när man ändå häller i vill man ju hälla i något extra bra så det säkert klarar sig. Var köper du RedLine bäst? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Mekonomen gar i sitt sortiment. Slut i Borås, men butiken i Eklanda, GBG har. Tänk dock på att ha gott om tid då det är en annan tidsdimension i Mekonomens butiker. Hastigheten på tiden är ungefär 1/3 av den utanför butiken.
_________________ Oscar Kärrqvist |
||||||||
Jag kan även tipsa om Gold Eagle som jag haft god erfarenhet av. Tystade min servopump som levde om
med BMW:s rekommenderade CHF - konstaterade jag efter att pumpen och filter bytts... Inte tillstymmelse till protester från styrväxeln på konbanekörningen heller. Inte lättare att få tag på ifs. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Tack, Christian! Alltid bra med ett alternativ till och jag har ju egentligen hela vintern på mig att hitta en flaska, så vi får se vilken det blir.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Nu har det långa och tråkiga arbetet att redigera alla filmer man gjort under sommaren börjat. Jag börjar med den tokroligaste sammankomsten, Gymkhanan med SVKG den 11:e juli. Massor av däckstjut, handbromsvändningar och varvstopp och för min del slutade det hela med en slitbana som flög all världens väg. Tokroligt! Hoppas det kommer en fortsättning nästa säsong!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 23, 24, 25 >> 121 besök senaste veckan (148545 totalt) |