Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Nu har du ju hunnit en bit med motor och låda, men jag vet var de ligger en 2 liters motor (110hk) med låda om det skulle vara intressant? Inte Värst långt heller (Burträsk, söder om Skellefte). Den togs ur en fullt fungerande buss som blev skogskoja, tanken donerades till fasters gula tidiga 70-tals buss och motorn blev liggande

Står en motor från en 1924 Dodge på samma ställe som fungerade när den ställdes dit, togs ur på 30-talet och agerade hötorks motor i ca 20 år innan pension!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack för erbjudandet, Johan! Jag gillar ju fart, precis som alla andra som umgås i detta forum och 110hk skulle göra en enorm skillnad mot originalets 44... Men jag bestämde mig tidigt för att den här bilen skall se ganska orginal ut och även upplevas som ganska orginal.
Men bra att veta att det finns en vassare motor i byn bredvid (är ju bara 34mil till Burträsk, enkel resa) om jag skulle ändra mig.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, se så det kan gå när putsdjävulen sätter sina klor i en...



Jag skulle bara ta bort den värsta smutsen och oxiden med en roterande stålborste. Det visade sig att aluminiumhuset var svartmålatf fråni fabrik men den färgen satt ju inte fast så bra. Och ju mer jag putsade desto finare blev det så efter bara ett par timmar så blev den ganska blank. Jag hade inte tänkt ta bort drivaxlarna och diffrentialen men blev nödvändigt när jag skulle byta de stora o-ringarna som tätar runt växellådans sidokåpor.
Men vad sjutton skall jag göra nu??? Låta den vara obehandlad, klarlacka växellådan eller måla den svart igen???

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



då växellådan är en magnesiumlegering så oxiderar/ärgar den kvickt så färg är bra... annars skulle vw ha struntat i det...
målade en låda i epoxi sedan fälgfärg för utseendet uppå.. den senaste i min vw T3 buss fick bara epoxi..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag röstar också för svart färg, fabrikslooken känns helt rätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Det finns snygg tectyl som passar bra på magnesium växellådor



Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Michael: Ja, jag misstänkte att de oxiderar eftersom den var svartmålad från början och gjutgodset var ganska oxiderat på en del ställen.

Janne: Jo, den borde ju bli svart igen eftersom det är original MEN det bär emot lite att spraya över den blanka, fina ytan... Blir kanske klarlack ändå...

Bengt: Oj, det där var snyggt! Men vad är det för sorts Tectyl? Och torkar den ordentligt? En del Tectylsorter upplevs ju som lite "otorra" vilket skulle göra att växellådan skulle se ut som en heltäckningsmatta efter första turen på en grusväg.

Förövrigt så har drivaxelrören nyss blivit klara, de blev bra. En av damaskerna har blivit utbytt någon gång på 70 eller 80-talet (de damasker som har en skruvad skarv är utbytes) och nu har faktiskt den andra börjat visa på lite torrsprickor, efter bara 54år. Hmmm, problem, det vore ju trist med läckage nu när allt är så fint.








Men det visade sig att det är ett lättlöst problem! För när morfar behövde byta en damask så var han så klok att han köpte två! Den andra damasken lade han under baksätet och där har den legat i minst 40år, bara att ta fram och montera. Ibland är ju livet för skönt när det flyger stekta sparvar rakt in i käften på en. Bara gapa och tugga!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Här kommer ett erkännande..

Detta är något som några av mina vänner vetat sedan länge men som jag inte tidigare har gått ut med offentligt, jag känner dock att jag kan göra det här på Rejsa eftersom jag känner att jag är bland vänner!

Jag är en bankare. När något skall plockas isär eller sättas ihop så plockar jag gärna fram en hammare (eller en slägga om det behövs) och knackar, slår eller bankar tills det är klart, eller trasigt. Hur många saker jag har haft sönder, mer eller mindre, under de 35år jag har hållit på med bilar är oräkneliga.
Dock finns det ljuspunkter i denna obehagliga historia. För åtta år sedan köpte jag en enklare 10tons press vilket gör att jag inte har sönder lika mycket saker som tidigare. Och nu i helgen tillverkade jag ett enkelt pressverktyg av en gängstång, lite skrot och två krafthylsor, och min glädje är enorm när jag enkelt pressar tillbaka drivaxeln i hjulväxeln istället för att försöka slå grejorna på plats med en slägga!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

thumbs up












f'låt, jag menade



















_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack Chefen! Skönt med lite medkänsla...

Förövrigt går det förbannat trögt med Pickuppen just nu! Lust att renovera finns det gott om men tiden måste just nu läggas på husrenovering, jag håller på att riva ut två kök som så småningom skall bli ett kök. Och den senaste månaden har jag prioriterat de andra bilarna i garaget...

Mercedesen måste få lite allmän översyn och nya bromssköldar innan den skall in på vinterförvaring.


Porschen har fått justerade hjulvinklar och nytt växellänkage inför sista slalomtävlingen. Jag bytte länkaget vid både spaken och vid växellådan. Jäklar vilken skillnad!! Korta, distinkta lägen istället för en sladdrig spak och en backväxel som hoppade ur.


Och Subarun skall få en ny kamremssats samt en ny golvmatta innan vintersäsongen.



Men jag skall snart fortsätta med VW renoveringen, jag har en del saker kvar att göra innan vintern.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Jamen, då kör vi igång igen! Min tidigare tanke var att jag skulle hinna provköra motor och växellåda i vinter men det sket sig, det blev för mycket på jobbet och i huset så gjorde jag färdigt ett vardagsrum med ett fiskbensparkettgolv.
Men trots att det inte hänt ett dugg i denna tråden så är det ändå 10 besök den senaste veckan, kul!

Växellådan är slipad och klarlackad, fått nya packningar och packboxar. Så nu har jag byggt en enklare testbänk för motor och låda. Första problemet blev att de nya packboxarna vid hjulväxlarna läcker... Ta i sär, gör rent, smörj in och sätt i hop. Blev bättre, men ser ut som om den ena fortfarande fuktar. Men jag tror att man måste montera bromstrumman för att den inre hylsan skall tryckas in ordentligt. Någon som vet?
/Claes


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



vet inte svaret.. vet att trummorna skall dras åt ohemult hårt för att inte splinsen skall vickas sönder...(vanligt att det händer..och nya är sämre än gamla trummor..)
men ställ frågan på vw forum boxerville.se så får du garanterat veta exakt svar..
väntar gärna på fortsättningen här..

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare


Ja, packboxen sitter ju runt den blanka hylsan. Men eftersom alla packningar och packboxar är nya så tror jag att det blir helt tätt när trumman är monterad med rätt moment.

Nästa steg är att montera motorn mot växellådan. Ett stort steg för VW-mekanikern!
Mycket skönt att ha ett kedjespel på en räls i taket när man skall lyfta motorer!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Motorn och växellådan passade ju perfekt, som väntat. Monterade startmotorn och testade med startkablar. Jodå, funkade fint, ibland.. Startkablarna visade sig vara ganska otillförlitliga så det blev till att bygga en hylla för batteriet och sedan dra riktiga kablar till startmotorn. Mycket bättre! Skulle mäta komp men då har dessvärre min 20år gamla kompmätare från Biltema legat och självdött på en hylla i garaget i vinter. Så nålen stannar inte kvar utan faller ner till noll igen efter varje kompressionstakt. Skit, får skaffa en ny mätare.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Motorn gick runt fint! En stund i alla fall, sedan gick den trögare och trögare.. Jaha, vad är det nu då som har gått fel??
Det visade sig att det var den lilla mässingshylsan som kärvade, av någon anledning som jag inte förstår. Jag hade bytt hylsan som sitter i växellådan och som starmotoraxeln skall gå in i när startmotorn arbetar.



Men den nya hylsan och den gamla startern trivdes tydligen inte ihop så jag fick knacka tillbaka den gamla hylsan igen och sedan funkade det fint!



Och med en enliters bränsletank så startade den lilla 1600cc motorn på en gång. Jag blev faktiskt överraskad över hur fint den gick! Jag kom på mig själv med att skratta högt i garaget när motorn smattrar sitt trevliga boxersmatter på tomgång. Är det lycka eller harmoni när man startar upp en gammal motor som man har renoverat? Båda, tror jag. Jag kände både lycka och harmoni.

Men man får inte vara lycklig alltför länge utan nu är det bara att jobba vidare med karossen så att motor och låda kan monteras tillbaka igen.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Riktigt roligt att läsa om dina framsteg

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack, Janne!
Lite annat har kommit i vägen men nu har jag möjlighet att ägna några timmar år folkan igen. Måste rensa bort lite prylar från bilen så att jag kan börja jaga rost på riktigt. Först åker bakre kofångaren och sedan stänkskydden. Fastrotade skruvar? Jajamän!!


Jag gissar att originalets stänkskydd med VW loggan har lossnat någon gång och lite kraftigare doningar har blivit monterade. Den här bilen är ju från den tiden då man fick en tvåa hos besiktningen om man saknade en stänklapp. Så de som numera sitter monterade är gjorda i 10mm gummi, armerade med dubbla vävar!
Har inte bestämt mig om de skall monteras tillbaka eller om det blir orginallappar.


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Snyggt med matta! Det är ordning på dig! thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, lite stil skall det vara i garaget när man renoverar en gammal VW, jag har ju dessutom Janne J som förebild. Och man behöver ju inte vara en grottmänniska bara för att man gillar gamla bilar.
Eftersom det är fredag så hämtade jag lite lämplig belysning samt dryck när Eberspächern skall ut ur motorutrymmet.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grymt många pluspoäng på den bilden!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Underhållningsvärdet på denna tråd är enormt.
Keep it coming.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande