Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Erfarenheter av Wavetrack diff?
854 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenheter av diff ifrån Wavetrack?


Jag har blivit lite sugen på diff och efter lite läsande på interwebben så har jag nog kommit fram till att en "torsen" diff skulle passa mig, när man ofta kör konbana.

Jag har letat runt och hittar bara Wavetrack till min bil, och undrar då om det finns någon med erfarenhet av dem... å vart man köper dem?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Quaife & Wavetrack kör med samma princip.
skillnaden är väll lite på priset, Quaife var väll de som "uppfanna" denna typ av diff?

Sen finns väll oxå KAZ-diffar

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Wavetrac hävdar att de har viss låsning även med helt olastat innerhjul för att motverka Quaifens största nackdel (att den flyttar över en multiplicerad faktor på c:a 2,5-3 av momentet som kan distribueras till sidan med sämst grepp, och är greppet noll så blir det 2,5*0=0 till andra sidan). Hur bra detta funkar i praktiken vet jag dock inte. Ett klipp med en BMW E46 som kör iväg på garageuppfarten med is under ena hjulet och torr asfalt under det andra säger inte så mycket, för det spinner en del även om den tar sig iväg, jag tror att en Quaife hade gett liknande resultat (det är sällan helt friktionsfritt utan lyft): https://www.youtube.com/watch?v=H3FTG0RVBJU

Denna E90 har också Wavetrac, men så betedde sig min Mazda MX-5 NB med OEM torsendiff också, det behövs inte mycket grepp för att det ska funka (48 s in om tiden inte funkar): https://youtu.be/1T5H0PU8USQ?t=48

Detta klipp är dock lite mer intressant en hyfsat lik jämförelse mellan Wavetrac och Quaife i samma bil med samma förare och samma sväng: https://www.youtube.com/watch?v=E4wY2NoJ6f8

Jag valde själv Quaife till Caymanen mest för att det är känt varumärke och bara metalldelar (inget som slits i närtid vilket underlättar "mount and forget"), men jag upplever att det fortfarande vill spinna lite innerhjul (så att den elektroniska "diffbromsen" via ABS-systemet aktiveras) men det skottar på bra ut ur böjarna eftersom det bromsmomentet som läggs på via ABS-systemet ju multipliceras av Quaifen. Sedan har jag lite att jobba på med setupen, jag har troligen lite för styv krängningshämmare bak som då agerar lite drop stop och försämrar innerhjulsgreppet bak.

Med denna erfarenhet i bagaget skulle jag dock nog själv välja ramplamelldiff om jag idag stod med öppen diff och skulle välja något. Då vet man att det garanterat överför moment i alla lägen. Det finns ju olika "elaka" diffsetuper, både förspänning och rampvinklar går ju att välja, så att hitta en setup som fungerar för konbana borde inte vara så svårt (inte "driftsetup" med stenhård låsning vid minsta gaspådrag med andra ord).

Med detta sagt var jag dock mycket nöjd med OEM torsendiff i min Mazda MX-5 NB för konbana och bana, det var följsamt men drev på bra men då var det inte heller så mycket effekt som kunde dra loss bakhjulen heller.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



fuling skrev:
Torsen diff:
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A


Det där torsen klippet är ju lite fel, däremot är det klokt att läsa kommentarerna. Kollar man filmen kan man ju få för sig att en torsen kan låsa upp, det är ju förstås rent nonsens, något som förklaras bra i kommentarerna.

Min torsen "löser ut" om det är grus på vägen och tex när jag ska backa upp på min garageuppfart som består av singel. Det fixar den inte. På vintern är den dock väldigt kul. Jag köpte en kina diff, en Blackline.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SevenEight:
Inte läst komentarerna pga jag är typ nästan analafabet på engelska i skrift.
Vad är fel, skrivet på svenska?
Ja lurigt att förstå hur det funkar, lätt att driva åt ett håll men svårt åt andra.
Där är grunden.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det framställs som att en torsen kan låsa helt när det spinner, det kan den inte göra. Det kommer sig av att vinklarna på snäckväxel-stegen inte riktigt tillåter låsning - de har för stor vinkel för det. Det går alltså att tvinga dem att driva bakvägen - vilket då gör att diffen inte kan hålla emot utan att den blir som en öppen och när det börjar snurra "bakvägen" så är liksom snurret igång och hämmas inte förrän markfriktionen bromsar upp det hjul som spinner. I filmen sägs det att detta inte går. Resultatet blir att ett hjul visst kan spinna, och det vet ju "alla" att det kan.

Vad exakt wavetrack har gjort vet jag inte - men jag gissar att de adderat friktion på något sätt i diffen. Möjligen lite aggresivare vinkel på kuggen. Men mest troligt är det en bussning som går trögt, lite som man gjorde på FSAE bilar förr i tiden.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
SevenEight skrev:
Vad exakt wavetrack har gjort vet jag inte - men jag gissar att de adderat friktion på något sätt i diffen. Möjligen lite aggresivare vinkel på kuggen. Men mest troligt är det en bussning som går trögt, lite som man gjorde på FSAE bilar förr i tiden.

Om man kollar Flash-animationen på Wavetracks hemsida så verkar de ha någon form av rampfunktion som får ändarna att glida ifrån varandra vid belastning. Vad det i sin tur gör förstår jag inte...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



ThomasT skrev:
SevenEight skrev:
Vad exakt wavetrack har gjort vet jag inte - men jag gissar att de adderat friktion på något sätt i diffen. Möjligen lite aggresivare vinkel på kuggen. Men mest troligt är det en bussning som går trögt, lite som man gjorde på FSAE bilar förr i tiden.

Om man kollar Flash-animationen på Wavetracks hemsida så verkar de ha någon form av rampfunktion som får ändarna att glida ifrån varandra vid belastning. Vad det i sin tur gör förstår jag inte...


Just ja, jo men då pressas ju hö och vä inre diff halva mot huset och då går det trögt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Jag mailade Wavetrack och frågade om de tyckte att deras diff passade mitt syfte... De tyckte att den skulle passa ypperligt...


Wavetrack:

-Good Morning Thomas,

Thank you for getting in touch!

This LSD would be ideal for your usage. It doesn't have any clutches so you don't have to worry, for a start, about any maintenance, replacement, bedding in etc.

Since it doesn't have clutches, the differential itself is very smooth in operation. It's an ATB, so doesn't lock and introduce understeer.

It uses a Wavehub system to generate internal load, when load is lost, such as wheel slip, lifting a wheel etc.

Do you have the standard clutch diff installed currently ?



Jag: -I don't have any variant of LSD today.


Wavetrack:

In that case, you'll feel a huge improvement. We have great feedback from Porsche customers with the OEM LSD, since they are usually quite harsh and snappy, which is not good for your usage or completely worn!

I would say the Wavetrac is the best LSD for your usage, and you can use it on road, track, drag strip anywhere. This is all backed by a lifetime warranty too!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Lyfta innerhjulet bak, det har jag aldrig sett en 911a göra.... Inget stort problem med så mycket vikt bak.

Guard har en torsen diff också till G50, antagligen är de inte billigare än någon annan tillverkare. De rekommenderar den inte ens till bankörning.

Tittar man på de som kör snabbt i konbana med 911a så verkar inte en lamelldiff hindra dem speciellt mycket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Kör Quaife torsen och är nöjd, sen har ju jag inte en Porsche 911. Vill man ha absolut bästa prestanda så är nog lamelldiff att föredra då man kan påverka beteende vid instyrning och kan köra hårdare över curbs än med en torsen, Torsen har fördelen att den är som en öppen diff vid inbromsning och instyrning och underhållsfri, men har nackdelen med obelastat innerhjul. Sen är väl nackdelen karnske inte lika stor med obelastat innerhjul på en Porsche 911 då den sätter sig ganska bra vid acceleration och det är lönsamt att ta ett lite rakare spår ut ur kurvan för att accelerera tidigare. Vill man åka absolut snabbast och tävlar så ska man absolut ha en lamelldiff, men för trackdays är torsen en ganska bra kompromiss i min värld.

Skulle säga att för och nackdelar med lamelldiff ser lite olika ut beroende på hur jobbigt det är att demontera och renovera diffen. Jag behöver plocka ut hela främre hjulupphängningen motor och låda ur bilen för att sen kunna demontera lådan från motorn, sedan dela på lådan och då kunna skicka iväg diffen på renovering.

På en bakhjulsdriven bil med motor fram borde det vara relativt enkelt att lossa drivaxlar och demontera diffklumpen.
På en framhjulsdriven bil med tvärställd motor och låda är det betydligt knepigare då man även behöver demontera och dela lådan med skiftgafflar och allt.
På en Porsche 911 är det väl ett mellanting då man inte behöver demontera motorpaketet utan bara växellådan och jag tror man kan ta ut diffen utan att dela på hela lådan?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



And reas Mill bro skrev:
Torsen har fördelen att den är som en öppen diff vid inbromsning och instyrning



På 911 är det en nackdel. Man vill att diffen låser på motorbroms in i kurvor för att stabilisera bakänden. I alla fall de ändre bilarna som är aktuellt här. Men då får man en liten nackdel med understyrning när man kör konbana, vilket kräver ett aggressivare körsätt.
Originaldiffarna på 964 låser 40% på acceleration och 100% på motorbroms. Tävlingsbilarna hade väl 80% / 100% typ.

När man väl justerat in diffen så kan man plocka ut den för service utan att plocka ur varken motor eller växellåda. Borde räcka med att lossa drivaxlarna och "locket".

Jag har en lamelldiff på hyllan till min 77a som jag aldrig fått i. I 69an sitter det en torsen diff, har inte kört den så mycket ännu, men jag tror att en lamelldiff skulle göra inbromsningarna bättre, men jag kör också en del konbana.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Erfarenheter av Wavetrack diff?
854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande