Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Nu blev jag hungrig!
Får väl också skaffa mig en GT-bil.


Ja det tycker jag verkligen!! Du får säga till om du behöver beifahrer på en hämtar-tur

Niklas Falk skrev:
107, 110, 109 från Ängelholm till Knutstorp är det ju några som kört "några gånger"

Men i de där regionerna är det ju bara att kasta pil på de mindre vägarna. Du kommer oavsett få njuta av vägar mellan fält som nån km längre fram går igenom en liten hussamling med en kyrka (och unik dialekt).

Runt GBG är det lite glesare så de "bra" vägarna är välbesökta.


Det har du rätt i! Jag har lite egoistiskt gått och tänkt att det är bara rakt fram längs en åker, 90 grader höger, fortsatt åker. Men det är väldigt vackert när det växer råg eller raps och de små byarna är charmiga, särskilt när man hittar gästgiveri som detta!

MSCC sysslar med sådana turer också, jag borde verkligen åka med på nästa

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Nu blev jag hungrig!
Får väl också skaffa mig en GT-bil.


Ja det tycker jag verkligen!! Du får säga till om du behöver beifahrer på en hämtar-tur

Det ska jag.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig uppdatering thumbs up
Tror det blir kalas med lite mer spårvidd
Har försökt hitta bra vägar nära hemmet men de störs ofta av bebgyggelse direkt vid vägkanten . Man behöver helt enkelt köra längre norrut . Men den rundan var ju livsnjutarkvalitet på thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Härlig uppdatering thumbs up
Tror det blir kalas med lite mer spårvidd
Har försökt hitta bra vägar nära hemmet men de störs ofta av bebgyggelse direkt vid vägkanten . Man behöver helt enkelt köra längre norrut . Men den rundan var ju livsnjutarkvalitet på thumbs up


Ja jag hoppas det blir bra, slutgiltigt utlåtande får vänta på sig till superstage körningen! Men för att kompensera för det djärva ET't och bredden på bakfälgen (ET 4 vill jag minnas) och fram gick inte få lägre än 10 tyvärr. Nu är det effektivt -2

Ja från Kävlinge vill man gärna norr om väg 17 tänker jag?

För att stilla Simons oroliga hjärta lät jag honom gå loss med både svamp och polish:

Blev inte så dumt, men tyvärr får den stå kvar i garaget för om jag ställer den vid lägenheten blir den smutsig snabbt igen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo, det är ungefär väg 17 som är skiljelinjen norröver från byn jag bor i och på andra sidan ökar chanserna att hitta längre "ostörda" sträckor

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare

Google påminde mig att det var 4 år sedan jag bytte framskivor. Tror jag ska nedgradera dem till bakskivor (som börjar bli lite ledsna), och sätta nya fram igen.

Jag tycker den är rätt snäll mot slitdelar i bromssystemet trots RS14 belägg. Hur ofta byter ni skivor?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Jag har bara bytt skivor fram för att det började bli lite väl stora sprickor mellan hålen. Då fanns det fortfarande mycket material kvar i skivan. Tror inte man sliter ut skivorna så dom blir tunna innan dom har blivit dåliga pga värmecykler. Jag har AP racing skivor.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
JBT skrev:
Jag har bara bytt skivor fram för att det började bli lite väl stora sprickor mellan hålen. Då fanns det fortfarande mycket material kvar i skivan. Tror inte man sliter ut skivorna så dom blir tunna innan dom har blivit dåliga pga värmecykler. Jag har AP racing skivor.


Är positivt överraskad att inte hittat några sprickor i mina! Har kanske för lite effekt för att värma upp dem nog.

Nu på lördag är det superstage med MSCC! Det finns fortfarande någon plats kvar om någon är intresserad. Så som förberedelse hjälpte Victor mig att få upp bilen på pallbockar


_________________
Pontus Fyhr
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Är det för att han ska slå dig på lördag??

Får du inte ihop det så får du ta min lastbil upp med prylar, så tar jag Porschen istället

(Ser ut att bli en rolig blandning bilar och varmt på lördag)

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Stor risk att han gör! Eller att han planterat in något sabotage!







Jag kände mig inspirerad av Dvoraks mektråd med alk-fri öl på slutet, så det hade jag tagit med mig idag. Dock inte lika fancy Brooklyn, det får vi unna oss först när vi fin-mekar på samma nivå

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Syns på lördag

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Haha, kör hårt!

Alkoholfri öl är lite tvåligt, men bättre än ingen öl

Snygga delar!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
FREDRIK P
OBBoLA
Här sen Mar 2011
Inlägg: 6



Skickar en bild på min kompis lotus
Som har Honda snurra med kompressor!

[

_________________
FREDRIK PETTERSSON
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Det mesta är kanske avhandlat i eftersnack tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118992&highlight=

Men bilen hade alltså inte rullat sen vi skruvade ihop den, så fredag eftermiddag tog jag och Victor en liten shakedowntur förbi en hatt-affär och fortsatte sedan norrut över Igelösa och Gårdstånga med sikte mot Kalmar. En riktigt angenäm liten vägsnutt om än något trång förbi någon kyrkomur här och där, Caymanens råmande sång ledde oss tillslut till E22 och en lång, stundtals tråkig marsch i nordostlig riktning. Då och då när 2-1 vägen tillät fick jag växla ivrigt för att följa med den silvriga bilen i vänsterfilen. Givetvis med noggrann koll på hastighetsmätaren för att inte överskrida någon av de lokala hastighetsbegränsningarna!

Väl framme i Kalmar bjöd familjen Bagges hem på både logi, snacks och något att dricka.


Vi ämnade åka tidigt till Emmaboda, men kom fram sådär en halvtimme innan och gav oss ut på vår planerade ban-promenad tillsammans med Bjarne och Tommy.

Som Thomé har beskrivit i någon tidigare tråd är det markant hur mycket närmre portarna kommer på vägen ut och således åt andra hållet på vägen tillbaks. Jag lyckades tyvärr radera min första logg men vill minnas att det blev 1.40 sedan 1.36, vilket enligt Benny (som kör roadsport C miata) ansåg var en reko start. Han och jag diskuterade slitaget på hans bakdäck, som ännu hade lite liv kvar i sig. Mina tider fortsatte sakta neråt och jag höll mig före Victor med knapp marginal, och Bjarne och Tommy med ännu knappare marginal i de första rundorna. Men Benny hittade formen och ledde Roadsport C ligan.

Lite intressant ändå, i kampen R-däck och "svag" bil mot gatdäck och mer muskler, så verkade R-däcken dra det längre strået, även i en "effektpositiv" bana som superstage!

Efter lunch hittade alla tre Eliser ett väldigt bra flyt och tiderna rasade! Bjarne hade t.o.m satt på sina fin-däck, så hård var kampen

Tillslut lyckades Bjarne, med låsta hjul i sista inbromsning, norpa 0.2sek och ta sig under 1.31 sträcket. Vi tre S1or slutade alla inom 0.5 sek! På sista rundan tog sig även Team Hwasser ner på konkurrenskraftiga tider i wannabe-Elise stand-in bilen (MR2), men värst av allt var den kompressormatade tyska brodern med 1.25.98, det kanske finns en viss poäng med mycket effekt ändå

På vägen hem stannade vi och drack en kopp kaffe på en mack och beskådade ytterligare ett charmigt semester ekipage


Logg finns i databasen: https://rejsa.nu/bana_info.asp?emmaboda


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Är någon sugen att köra kvällsträning på Sturup på tisdag?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare




Det gick väl lite sådär, tycker inte jag fick till instyrningen värst.
Men det var kul att köra lite och träffa många trevliga rejsianer

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Detsamma, trevligt att träffas igen Pontus!
Fin bild på min bil 😊

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
964RS skrev:
Detsamma, trevligt att träffas igen Pontus!
Fin bild på min bil 😊


Ja verkligen, kul att se den fina bilen med! Och Kjells också

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Så var det plötsligt höst, och dags för den andra deltävlingen i MSCCs klubbmästerskap, som naturligtvis bibehåller sitt historiska namn KM4 och går på Sturup Raceway!

Dagarna innan var jag ruggigt osugen och satt och funderade på om jag ens skulle anmäla mig. Men jag tänkte att gör jag inte det så sitter jag där på söndagen och har ingen racerapport och skriva, det vore ju tråkigt, både för egen skull och alla läsare som väntat otåligt på detta literära mästerverk

Jag hämtade som vanligt bilen i garaget dagen innan och parkerade den under de förhatliga träden som någon hobby-arborist eventuellt borde göra något åt en mörk och diskret onsdagsnatt.


Den här bilden är gammal, i fredags regnade det, ganska mycket. Men väderleksrapporten hade utlovat en fin men mulen dag på Sturup, bra så!

Eftersom det hade regnat, och Lotusen stundtals dubblar som pendlarbil, var den hiskeligt smutsig. Simon hade aldrig kunnat acceptera smutsnivån och dessutom skulle klubbens redaktör och fotograf Göran dyka upp, så tvättade jag den helt enkelt på väg till Sturup. (Jag tror vi har den snabbaste jobbparkeringen i Skåne, men blir gärna motbevisad!)


Väl på plats gladdes jag åt att se en Alfetta GTV i besiktningskön! Jag hade noterat "Alfa GTV" i anmälningslistan för roadsport C, men hade gissat att det var en 916. Kul!


Vi körde första tidsträning på lite lagom fuktigt, med någon ytterligare droppe. Jag följde Bjarnes råd och justerade trycken lite och fick således även en reko morgongympa. Sedan myste jag mest runt i det fuktiga och kände efter var det släppte, och var det fanns grepp, försökte ta med mig så mycket fart som möjligt och vara mjuuuuk i både gaspådrag, broms och styrinput. Den behöver inte mycket alls den här bilen, när man gör rätt. Resultatet blev bra!


Men jag tror vet att Leif körde på sina torrdäck, känner igen fälgarna, Tor gissningsvis detsamma. De hade mer att hämta!
Sedan tornade de grå molnen upp sig och regnet blev intensivare! Jag och Sebastian tog skydd under Dags tält och bävade för kval 1 som bara var några minuter bort.


Det blev en intressant uppelevelse. Jag körde på ungefär som jag hade gjort på friträningen, men märkte snart att mitt tempo inte riktigt var lika bra som tidigare. Ömsom upplåsningar, lite vattenplaning här och där, jag hade två miator i backspegeln och en av dem dök till vänster ner i BMW-velodromen eller "Club-house" heter den visst. Här hade jag vattenplanande framhjul och väldigt lite styrförmåga, men det gick vägen! Kort därpå släppte jag även nästa miata och försökte hitta lite tempo genom någon sorts "wet line", men det finns nästan ingen sådan på Sturup, jag misstänker att driftarna lägger så mycket gummi överallt att det i de flesta kurvor är hopplöst. En särskilt spännande upplevelse är att framhjulen vid gaspådrag lättar så mycket att de börjar vattenplana, man får helt enkelt som Andreas säger, låta bilen gå dit den vill och hoppas att man är kvar på asfalten när den är färdig med det. Tyvärr var det två bilar som inte ville stanna kvar på asfalten och hamnade utanför, men gladeligen utan personskador! Resultatet då, någonstans i mittfälltet, i alla fall snabbare än Sebastian. Kul även att se Stefan Winquist på topp, tyckte mig se att han bytt till Kumho däck, gissningvis K22, i alla fall för körning i vätan. Oklart än är val av torrdäck.


Till kval 2, som även det gick före lunch såg det ut ut att bli uppehåll, men fortsatt blöt bana. Jag behöll mina däcktryck. På utvarvet bakom Kullman och några andra reko-snabba bilar tänkte jag att de kör väldigt långsamt, så jag stod på lite och parkerade med nosen åt fel håll efter "cross-bow" (vilka pretentiösa jäkla namn?).

Foto: https://www.youtube.com/watch?v=5Pvqy7SM8-M&
Nåväl, vänta på att alla åkt förbi, sedan sätta bra kvalvarv! Det flöt på rätt fint ungefär som på fria träningen, någon bil att passera här och där men på det stora hela ingen jättedramatik. Min däcktrycksingenjör Victor berättade när jag kom in i depå att jag och Norlander hade bytt fram och tillbaks 1a-2a mest hela passet, men att han hade satt bästa tid på sista varvet! Riktigt kul


Sedan lunch och lång väntan på racet! Mörka moln syntes i horisonten och jag väntade till sista stund innan jag sänkte till nästan-helt-torrtryck. Minnen från KM2.5 spökade i bakhuvudet och jag tänkte att de första varven är nog viktigast ändå.
På startlinjen var adrenalinnivån ännu högre än den brukar vara, ingen bil rakt framför, Norlander i ytterspår, en bra start är allt som behövs!

Den bra starten fick jag, vi var sida vid sida in i Parabolica, och låg så genom större delen, men jag fick en lite bättre utgång på 2ans växel (hoppas jag inte nöp av utgången) och tog ledningen men jag bromsade på mig en hel del in i Club-house och Norlander smet upp på innern, han fick en bra utgång ur Karoussel och jag utmanade banmarkeringarna lite på Old-straight. Han bromsar senare än jag vågar i mitt innerspår i "The Dipper" och säkrar ledningen. Kullman slinker förbi på innern in i hårnålen och jag finner mig själv på tredje plats. Medan de två miatorna slåss frenetiskt om ledningen kan jag köra betydligt bättre spår och krypa allt närmare, ut på rakan har jag min chans, men vems sug ska jag följa med i? Provar Kullmans ett par gånger då han verkar få bättre utgångar, men han missar växlingen ett flertal gånger. Tillslut lyckas han hitta rätt och vi slinker båda två förbi på innern in i Parabolica, väl där drar Kullman upp ett jäkla tempo och jag hänger på så gott det går, här och där närmar jag mig men han drar i snitt ifrån med någon tiondel per varv. Men en andraplats och nytt personbästa, efter en härlig fight för både oss och publiken, inte fy skam! Rätt jämna vartider med när vi väl hade slitit oss loss:




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

thumbs up


Alltid lika kul o läsa!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig genomgång av dagen thumbs up verkligen spännande läsning Grattis till koppen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande