Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil byta av utv i bakaxel. dana 27 | 10 besök senaste veckan (1057 totalt) |
hej
jag ska byta utv i min dana27 bakaxel men vete fan om jag vågar mej på det själv är det så jävla kompliserat som vissa säger jag har märkfärg o vet hur mönstret ska se ut. (ungefär) har läst lite på nätet men blir bara mer förvirrad alla säger olika tittar man i verkstadshandboken verkar det enklare att bygga en rymdfärge än att byta klumpen i bakaxlen. o man behöver special verktyg i mängder har ni några små tips o knep eller vet någon i Trelleborgs trakten som gör sånt. alltså byter utv, inte ger små tips o knep har frågat växellåds frank i Trelleborg men han var inte intr av jobbet _________________ henrik nielsen |
nu vet jag ingen specifikt om din bakaxel, men om det är en standard/vanlig dvs med pinjong utan extra stödlager osv så är det inget speciellt även om man känner sig ute på hal is. Jag har bytt utväxling och lager på en fåård 8,8".
Det enda jag lånade var en vippindikator med magnetfot för att kontrollera spelet mellan kronhjul och pinjong. Det var en del meckande med shims för att kronhjulet skulle hamna rätt i sidled. Det var inte svårt men man fick akta fingrarna när man skulle shimsa in kronhjulet och lirka in det med shims. När jag gjorde det så var det ny mark... i efterhand så var det inte svårt utan mer pilligt innan det blev bra. Jag säger: Go for it, en kul erfarenhet och man känner sig väldigt nöjd efteråt. _________________ Mats Andersen |
tack för ditt svar hauge
det var inte många som vet något om detta o väldans lite kan jag hitta i detta ämne på nätet jag har bestämt mej för att försöka, det kan ju bara gå åt helvete jag kommer följa denna guide o snegla lite i verkstads handboken http://www.axleandparts.se/download/ tänkte jag skulle lägga upp lite bilder om någon vill se, hur jag fatalt misslyckas eller rent av har tur o lyckas _________________ henrik nielsen |
Kör på bara, är du noggrann och har lite mätgrejor så fixar du det. Jag bytte i min Ford 8" och än så länge funkar det. Jag behövde köpa mikrometer för djupmätning och en liten momentnyckel för att mäta förspänning i pinjonglagret, vet inte hur din axel är uppbyggd men skaffa rätt verktyg så har du bäst förutsättningar.
De som skruvar bakaxlar är inga übermänniskor, de har säkert massor med erfarenhet men det är fortfarande kunskap som man kan lära sig med lite tålamod. Lägg gärna upp massor med bilder, jag tycker det är intressant _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
janne vilken momentnyckel använde du till preload? en vanlig digital
nu har jag suttit o studerat hyr man byter utv, o har hittat några bra guider. tycker jag. nu ska jag bara hitta lämplig, helst billig momentnyckel. hittade en jag tyckte kunde passa. tills jag så priset...7500 kr... näe det var nock inte den jag skulle ha :-) hittade en film vart det beskrivs väldans bra så även jag fattade https://www.youtube.com/watch?v=C74l även denna var bra o fram för allt på svenska https://www.volvop1800club.se/forum/ så nu finns det väl ingen ursäkt längre. o så mycket konstigt verktyg behövs tydligen inte enligt jeep gubben. fungerar det på en gammal jeep axel, fungerar det nock också på en gammal duett axel. får börja med att plocka ner o se vad jag behöver a schims o sånt tänkt att ha duetten som dragbil till racebanan _________________ henrik nielsen |
Jag behövde mäta ett rotationsmoment på 2 -3 Nm så jag handlade en momentnyckel till cykel: https://www.bikester.se/red-cycling-
Med en förstoringstapp fick jag ½ tum och kunde använda en vanlig hylsa: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
tack. ja det ju ytterst lite motstånd det ska vara i lagren. jag klämmer till med en sån också, det ju beprovad
nu har jag drat fram lite verktyg nu kommer broms trumme avdragaren till nytta igen kostade på mej en sån här mutterdragare. den drar 1000nm. har haft den ca 1år o det köpet ångrar jag inte fick snabbt bygga mej en avdragare till drivaxlen en bit fyrkant alu o lite 12 mm gängstav. då kom dom snällt ut när jag fick av kåpan kom det tyvärr en lite överraskning. dom små planetväxlarna / hjulen eller va dom nu heter, är rejält slitna o glappar en hel del. så det blir till att renovera diffen också. men den är ju också över 50 är gammal, o va jag har hört har den gått på strippen förut med någon sjuhelvetets b20 motor. imorn ska jag plocka ut klumpen o kolla igenom den o se va som behövs beställas. _________________ henrik nielsen |
när jag skulle dra av lagret på pinjongen kom jag på att jag inte har någon bra avdragare till det.
så det blev lite smides jobb o så hade jag en sån, fungerade perfekt o här står den klar med alla lagar när jag skulle spänna pinjongen var det dags att tillverka nästa verktyg. så jag kan låsa medbringaren så inte pinjongen snurrar. denna var inte så avancerat att göra sist har jag städet huset idag, ja diffhuset alltså idag beställde jag alla delar jag behöver för att få ihop allt igen, det blev en diger lista. MEN då ringde dom o sa att pivot axlen var restad o det skulle ta ca 6-7 veckor innan dom kom hem så länge kan jag inte vänta, så jag gav mej iväg i cyperspace o letatade viste sen innan att några 4hjulsdrivns jeeps har dana 27 axler, klumpen måste ju vara det samma, sen skiljer det ju på längd o drivaxler, o monterings fäste osv. o se om jag inte hittade ett komplett planetväxel kit alla 4 hjul, axel o brickor hos en tysk offroad firma det som kan skilja är splinsen till drivaxlerna i dom stora kugghjulen, men jag är nöjd bara med axlen. o hela kitet var billigare än va vp autoparts tog för bara axlen nu hade jag ju lagt en beställning hos vp så jag kollade inte så noga va lagar o sån kostade i tyskland hoppas inte lagen om all jävelskap trär in o det inte passar _________________ henrik nielsen |
jag behövde en liten distans vid medbringaren, o då är det en jävla tur man har den mobila svarven
har börjat pilla med monteringen av pinjongen, men jag behöver lite shims för att komma vidare. sen ska preload på pinjong lagren vara ca 6 inch Pound vilket motsvarar 1/2 foot Pound eller 0.677908974 nm hur fan ska jag mäta upp det. jag får ställa pinjongen på noll med klocka o sen lägga till ett eller 2 shims på 0,013 o se hur det känns. jaha i boken står det..."lägg på ett shims a 0,75 mätt upp spelet o dra i från spelet + 0,07...." va menar dom ska jag dra av eller lägga till 0.07 på spelet drar jag av 0.07 från spelet blir det ju ingen preload eller kommer oljan att göra så mycket. allt mätts upp med torra lagar. o inte kan det vara såååå noga om det blir 0.04 eller 0.10, jag menar vem spänner koniska hjullagar med sån precision. men man kan ju försöka få till det så nära så möjligt. sista verktyget i skarpt läge nu får jag vänta på mina 3 paket med grejor till detta, dom är skickade så jag hoppas dom kommer i veckan. kommer inte vidare, så nu åker frun o jag till Brösarp o åker ångtåg tuf tuf fortsatt trevlig helg _________________ henrik nielsen |
mina delar kom o jag fortsatte jobbet på bakaxlen.
fick satt in pinjongen, den var inte exakt likt den gamla men med lite schims gick det att få den till att passa. men när korgen med det nya kronhjulet skulle i tog det stop skitet passar ju inte kronhjulet är för tjockt ca 5 mm det väl något härdat stål så tror inte det så lätt att svarva ner det. det får bli ett senare projekt allt mitt arbete o pengar var förgäves så nu vänder jag blad o monterar en volvo 240 1031 axel istället så blir det skivor runt om ja tyvärr så tog det slut här _________________ henrik nielsen |
Hör alla delar verkligen ihop? Om rätt pinjong paras med rätt kronhjul (dvs rättutväxling på båda) så ska det ju gå ihop om huset är rätt dvs lagerlägen på rätt ställe. Om pinjongen var annorlunda så kanske du köpt fel drevsats. Själva kugghjulet på pinjonjen är inte samma förstås men npinjongaxeln bör för övrigt vara samma som din gamla. Samma med kronhjulet det ska vara tjockare föra att kompensera för en mindre pinjong.
/ P _________________ /Pär Nyman |
Skruva banåkabil byta av utv i bakaxel. dana 27 | 10 besök senaste veckan (1057 totalt) |