Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Splittade ut om 360 till egen tråd thumbs up Kan bli en del intressant om det

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Funderar på om jag ska uppgradera till någon nyare GoPro ?


Jag har några olika äldre modeller som Hero+, Hero3+black och Hero7black
Jag spelar bara in i 1080P


Hero+ spelar bara in i wide thumbs down

Hero3 black har 3 val, narrow, medium, wide och där har jag olika inställningar beroende vart kameran sitter.

Hero7 black den har istället steglös zoom, men problemet är att den kommer inte ihåg inställningen om kameran varit avslagen vilket är väldigt irriterande..


Hur är det på nyare GoPro modeller på zoom har dom fasta lägen eller steglös zoom vars inställning sparas?
Eller är alla som 7:an ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hej! Längesen jag skrev nått på Rejsa nu.

Har några äldre GoPro-kameror jag med.
Tänkte köpa nån nyare fram igenom, men har inte gjort det än.
Har dock läst på om varje ny generation som kommer ut.
Upplever att många av de senare har problem med överhettning om man filmar en längre stund i en miljö där kameran inte får något luftflöde (eller vatten) på sig. Tänker då på Hero 9 och nyare modeller.

Nyare kameror har ju trevlig bildkvalitet, möjlighet till högre framerate och bitrate, så man får sätta överhettningsproblemet i relation till hur man kommer använda kameran. Ska man filma i full upplösning med hög framerate (som genererar mest värme) eller inte? Ska man filma några minuter under kortare körningar eller ska man filma 10 varv på ringen med kameran rullande nonstop? Sitter kameran inne i bilen eller utanpå karossen där den får bra kylning i fartvinden.

En annan sak med nyare GoPro kameror är den inbyggda GPS-loggern. Om jag inte minns helt fel kom den väl i GoPro Hero 5 ? Men tyvärr har den tagits bort i den senaste modellen (12an)... Använder man kamerans GPS för att mäta varvtider eller för att lägga in en trevlig hastighetsmätare i sin video så kan det vara något att tänka på.

Du har ju en 7a, så den duger nog bra till det mesta även idag gissar jag.
Kör man i Pro-läge där kameran inte själv försöker att förbättra bilden, utan att man själv gör det vid redigeringen efteråt så blir säkert resultatet riktigt fint även med en 7a

Idag har vi också en del andra tillverkare av action kameror, tex Insta360 och DJI Osmo. Kanske är nått att kika på?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



7:an har dock 2 problem.

Dels display bara på baksidan, vilken blir svår att kunna se monterat i eller utanpå bilen.

Sen det jag nämnde att zoom nollställs så fort kameran varit avstängd, har hänt några gånger jag glömt det och sedan filmar den helt ut zoomad och sitter den då mitt i bilen så blir det hela inredningen den spelar in och då även lägger fokus inuti bilen så banan framför blir ju bara vit av solen och går knappt att se thumbs down



Sen som sagt så ser jag ingen anledning att filma i högre än 1080 när det ändå bara ska läggas upp på youtube och länkas till Rejsa.

Däremot bra ljud som klarar fartvind är önskvärt och micken verkar ju bli bättre för varje version.


Så är det någon som har version 8-12 ? hur fungerar zoom på dessa?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Den nyaste GoPro jag äger är en Session 5. I den kan man ställa in olika zoom, i fasta lägen som tex superview, wide, medium, narrow osv.
De stannar kvar om jag stänger av kameran och slår på igen så kör den på samma inställning som sist.
Session 5 har ju ingen display alls, enda sättet att se vad den filmar är om man kopplar mobilen till den via wifi. Men det har funkat bra att använda den ändå. Har mestadels använt den till drönar-filmning och snorkling. Tror jag använt den till bankörning nån enstaka gång och då kollade jag för säkerhets skull bilden med hjälp av telefonen.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande