Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Mutternit | << 1, 2 4024 besök totalt |
Nu blev det lite konstig stämning här Om det är något som är trist med "pop nuts" så är det just att de sabbar anläggningsytan. Längre upp i trådan står det att det finns försänkta, hur fasen går det till? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Dessa tre använder vi på jobbet.
M6, stål Vänstra är försänkt. Kör man direkt i borrat hål ligger den kanske någon tiondel över ytan. Men kör man bara en försänkare i hålet ett varv innan man drar i niten, så blir det helt fushed med ytan. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Smutt! Det är ju utåt man vill klara belastningen. Jag använder den i mitten. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Precis så jag tänkte, det kommer inte vara gott om plats där jag ska montera dessa så jag är tveksam till de långa armarna. Den lilla såg fin ut, får fundera på om jag verkligen behöver större än M6 _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Hade gärna använt dom försänkta men antar att det kan vara svårt att få dom att fästa bra i tunnare plåt? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
De högra med en större läpp kan ju vara bra om man skruvar fast något med 3 eller 4 så man får det stabilt.
Den vanliga mitten varianten satte jag fast något med i tunn plåt, det blev ostadigt så jag knackade in den med en hammare tills den blev jäms med plåten. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
så gör vi i när vi sätter de i tunnplåt här. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Äsch, om du hade satt fast konsolen med några PLÅTSKRUV så hade du ju varit på racerbanan nu! Låt de andra doktorera i mutternitar och skriva avhandlingar om hur tunn en tunnplåt egentligen är...
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Hade han satt fast konsollen med plåstskruv så hade den ramlat loss vid ett olämpligt tillfälle och orsakat problem. Fördelen med mutternit är att man kan köra Loctite och rimligt moment och få nått som faktiskt sitter kvar. Finns ju karosskruv också med brickor som är typ en gänga men dessa är bara lämpliga i kanten av en plåt. https://www.biltema.se/bil---mc/verk _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Hehe, jag vet! Det finns massor med saker på en 944:a som sitter fast med plåtskruv men Andreas vill ju hitta en snyggare, mer genomtänkt lösning på ett egentligen ganska litet problem. Men det är ju det som är så underbart med detta forum, att vi alla gör på olika sätt med våra bilar. Några av oss tar den enklare vägen och några av oss har ett sinnelag som en produktutvecklare hos Citroen.... Dvs. Det gäller att lösa ett icke existerande problem på svårast tänkbara sätt!
Men vi har ju fortfarande inte fått svar på tiotusenkronersfrågan: Hur gjorde Andreas? /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Beställer denna, ~500:- billigare än Masterfix-varianten. https://www.rivet-expert.com/se/verk _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Och naturligtvis ändrade jag mig precis när jag la ordern.... hittade denna som kunde sätta både mutternit och bultnit http://masterfixproducts.nl/en/produ
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Har vi nämnt nitverktyg för batteriborrmaskiner?
Det finns ju från några hundralappar från asiatiska källor. https://www.amazon.co.uk/Cordless-El |
||
Om du bara behöver M6, varför inte bara köpa den på biltema eller jula? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Så det blev denna varianten https://www.stanleyengineeredfasteni
Skaffade också försänkta mutternitar för tunnplåt, RF och vanliga, båda med rillor. Gjorde en klassisk överskattning av egen förmåga.... säljaren påpekade att M6 RF inte funkar så bra med detta verktyg pga att för hög kraft behövs, ska väl inte vara några problem med lite handkraft tänkte jag, ni kan ju gissa hur det gick.... Vanliga M6 funkade även om man fick kämpa på ganska bra, ska man sätta många rekommenderar jag en större tång. De försänkta nitarna hamnade i princip flush och eftersom det är fyra infästningspunkter gör det inget att dom blir lite vingliga i den tunna plåten _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Skruva banåkabil Mutternit | << 1, 2 4024 besök totalt |