Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mutternit
<<   1, 2
4024 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



claes t skrev:

Men de människor som bygger om gamla Porsche 944:or för att kunna köra snabbare än nya GT3:or brukar inte vara den typen av människor som löser saker och ting på enklast möjliga sätt....
/Claes


Nu blev det lite konstig stämning här

Om det är något som är trist med "pop nuts" så är det just att de sabbar anläggningsytan. Längre upp i trådan står det att det finns försänkta, hur fasen går det till?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Dessa tre använder vi på jobbet.
M6, stål
Vänstra är försänkt. Kör man direkt i borrat hål ligger den kanske någon tiondel över ytan.
Men kör man bara en försänkare i hålet ett varv innan man drar i niten, så blir det helt fushed med ytan.


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Fixxe skrev:
Dessa tre använder vi på jobbet.
M6, stål
Vänstra är försänkt. Kör man direkt i borrat hål ligger den kanske någon tiondel över ytan.
Men kör man bara en försänkare i hålet ett varv innan man drar i niten, så blir det helt fushed med ytan.



Smutt!

Det är ju utåt man vill klara belastningen. Jag använder den i mitten.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Michael Th skrev:
den med spärrfunktion har vi på jobbet... för småjobb där vi inte har tillgång till tryckluft.. långsam med funderar bra för enstaka hylsor.. i trånga platser.. bra skit!!!

dom andra med långa armar är just långa.. funkar bra om platsen finns..
denna använder jag privat.. köpte genom vår Försch försäljare.. (normteknik)
bilder från eget projekt.. en ram för en taklucka..i campingvw buss..
https://forumbilder.com/images/2019/07/14/DSCF0987.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/14/DSCF0988.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/07/14/DSCF0991.md.jpg
https://www.foerch.se/din-and-standard-parts/rivets-and-rivet-tools/ri . . . .

kommer inte ihåg priset.. men tror runt 1300...???
fast den tar bara upp till m6.. men det räcker för mina grejer..



Precis så jag tänkte, det kommer inte vara gott om plats där jag ska montera dessa så jag är tveksam till de långa armarna.

Den lilla såg fin ut, får fundera på om jag verkligen behöver större än M6

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Fixxe skrev:
Dessa tre använder vi på jobbet.
M6, stål
Vänstra är försänkt. Kör man direkt i borrat hål ligger den kanske någon tiondel över ytan.
Men kör man bara en försänkare i hålet ett varv innan man drar i niten, så blir det helt fushed med ytan.



Hade gärna använt dom försänkta men antar att det kan vara svårt att få dom att fästa bra i tunnare plåt?

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



De högra med en större läpp kan ju vara bra om man skruvar fast något med 3 eller 4 så man får det stabilt.
Den vanliga mitten varianten satte jag fast något med i tunn plåt, det blev ostadigt så jag knackade in den med en hammare tills den blev jäms med plåten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2181



om möjlighet finns kan man sätta en bricka på baksidan som fördelar ut kraften på en större yta.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Michael Th skrev:
om möjlighet finns kan man sätta en bricka på baksidan som fördelar ut kraften på en större yta.


thumbs up
så gör vi i när vi sätter de i tunnplåt här.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Äsch, om du hade satt fast konsolen med några PLÅTSKRUV så hade du ju varit på racerbanan nu! Låt de andra doktorera i mutternitar och skriva avhandlingar om hur tunn en tunnplåt egentligen är...
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



claes t skrev:
Äsch, om du hade satt fast konsolen med några PLÅTSKRUV så hade du ju varit på racerbanan nu! Låt de andra doktorera i mutternitar och skriva avhandlingar om hur tunn en tunnplåt egentligen är...
/Claes


Hade han satt fast konsollen med plåstskruv så hade den ramlat loss vid ett olämpligt tillfälle och orsakat problem. Fördelen med mutternit är att man kan köra Loctite och rimligt moment och få nått som faktiskt sitter kvar.

Finns ju karosskruv också med brickor som är typ en gänga men dessa är bara lämpliga i kanten av en plåt.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/sortim . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hehe, jag vet! Det finns massor med saker på en 944:a som sitter fast med plåtskruv men Andreas vill ju hitta en snyggare, mer genomtänkt lösning på ett egentligen ganska litet problem. Men det är ju det som är så underbart med detta forum, att vi alla gör på olika sätt med våra bilar. Några av oss tar den enklare vägen och några av oss har ett sinnelag som en produktutvecklare hos Citroen.... Dvs. Det gäller att lösa ett icke existerande problem på svårast tänkbara sätt!

Men vi har ju fortfarande inte fått svar på tiotusenkronersfrågan: Hur gjorde Andreas?

/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
claes t skrev:


Men vi har ju fortfarande inte fått svar på tiotusenkronersfrågan: Hur gjorde Andreas?

/Claes


Beställer denna, ~500:- billigare än Masterfix-varianten.

https://www.rivet-expert.com/se/verktyg/manuella-popnittanger-blindnit . . . .

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Och naturligtvis ändrade jag mig precis när jag la ordern.... hittade denna som kunde sätta både mutternit och bultnit http://masterfixproducts.nl/en/products/hand-tools/blind-rivet-nuts-bl . . . . behövde inte nått som var större än M6

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Har vi nämnt nitverktyg för batteriborrmaskiner?

Det finns ju från några hundralappar från asiatiska källor.

https://www.amazon.co.uk/Cordless-Electric-Riveting-Adaptor-Insert/dp/ . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Dea skrev:
Och naturligtvis ändrade jag mig precis när jag la ordern.... hittade denna som kunde sätta både mutternit och bultnit http://masterfixproducts.nl/en/products/hand-tools/blind-rivet-nuts-bl . . . . behövde inte nått som var större än M6


Om du bara behöver M6, varför inte bara köpa den på biltema eller jula?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Så det blev denna varianten https://www.stanleyengineeredfastening.com/tools/hand-tools/masterfix- . . . . ,fanns en tysk ebay-handlare med ett kit där nitbultinsatserna var inkluderade med bra pris och rimlig frakt.

Skaffade också försänkta mutternitar för tunnplåt, RF och vanliga, båda med rillor.
Gjorde en klassisk överskattning av egen förmåga.... säljaren påpekade att M6 RF inte funkar så bra med detta verktyg pga att för hög kraft behövs, ska väl inte vara några problem med lite handkraft tänkte jag, ni kan ju gissa hur det gick....
Vanliga M6 funkade även om man fick kämpa på ganska bra, ska man sätta många rekommenderar jag en större tång.

De försänkta nitarna hamnade i princip flush och eftersom det är fyra infästningspunkter gör det inget att dom blir lite vingliga i den tunna plåten





_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
Mutternit
<<   1, 2
4024 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande