Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
265-295 på 10" AR-1 svajigt ?
1001 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Är sugen på att testa Nankang AR-1, men blir lite fundersam då det skrivs att däcket är svajigt mot Cup2 ?

Har 10" fälgar och har kört på 265/35-18 Cup2

Funderade på att testa AR-1 i 275/35-18, eller 295/30-18 på 10" fälgen.

Men om det då blir ännu svajigare så kanske det är dumt att gå upp i bredd eller höjd på 10" fälgen?


Hittar dessa dimensioner på AR-1
265 har bredden 271mm och höjd 643mm (6mm bredare än 265)
275 har bredden 278mm och höjd 649mm (bara 3mm bredare sektions bredd än uppgivet och då bara 7mm bredare än 265:orna)
295 har bredden 301mm och höjd 635mm (6mm bredare, men väldigt låga mot dom ovan)

Så för att inte bli för små i dimension så lutar det åt 265 eller 275 däcken.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Försöker även hitta hur storleken är i mellan dom?

Tar vi 265/35-18 så hittar jag:

Michelin Cup2 Rullomkrets 2019.1 mm (men hittar ej diameter?)

Nankang AR-1 Diameter 643mm (men hittar ej rullomkrets?)

Men räknar man om det så blir Nankang 2020mm så alltså lite större?

Bredd på 265 AR-1 anges till 271mm
Hur bred är cup2?

På Michelins hemsida finns det bara 19" och större att se på i Cup2 så hittar ingen info där?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag är lite sugen på att testa AR-1 igen men med lite bredare däck på19 istället för 18 som förra gången.

Då körde jag 265/35-18 runt om på 10" fälg. Men vill prova typ 265-275 fram och 295-305 bak i 19. Får se om jag testar i vår thumbs up Behöver bredare bakfälgar då bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag är lite sugen på att testa AR-1 igen men med lite bredare däck på19 istället för 18 som förra gången.
Då körde jag 265/35-18 runt om på 10" fälg.


Men tror du det blir svajigare och ännu sämre med lite högre 275:or än 265 på 10" ?
Eller är det inte den typen av svaj som du upplevt?

Alltså rör sig hela däcken i sidled eller är det bara yttre gummit som gör att det känns svajigt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Osäker faktiskt. 265 på 10" är ju ganska stretchat och det var ändå luddigt, så jag tror luddigheten när jag testade inte ligger i breddförhållandet mellan fälg o däck utan att "däcken är så" (ja, lite höftskott men jag gissar på det)

275 på 10" tror jag inte blir annorlunda faktiskt, iof killgissat igen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Jag upplever Ar-1 son väldigt stabila men det är i 235/40/18 då

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag tycker inte de är svajiga. Men luddiga på precis samma sätt som R888 är luddiga jämfört med motsatsen V70A typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Magnus Thomé skrev:
Jag tycker inte de är svajiga. Men luddiga på precis samma sätt som R888 är luddiga jämfört med motsatsen V70A typ


Bra beskrivet. Jämfört med cup2 känns de lite mer luddiga i feedback och känsla men samtidigt är de ändå stabilare, framför allt i högfartsvängar, och snälla när de väl släpper. Jag tycker exempelvis att det är svårare att träffa apex med ar-1 än med cup2, trots att det går mer "på sladd" med cup2.

En stor skillnad är vikt. Mina ar-1 i 245/40-18 väger nästan 2kg mer per däck än cup2.

_________________
Mato Saric
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

sotam skrev:
...
Jämfört med cup2 känns de lite mer luddiga i feedback och känsla men samtidigt är de ändå stabilare, framför allt i högfartsvängar, och snälla när de väl släpper. Jag tycker exempelvis att det är svårare att träffa apex med ar-1 än med cup2, trots att det går mer "på sladd" med cup2.


Exakt precis så

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Okej, då spelar inte profilen någon roll alltså.

Ser dock nu att någon köpt 2st av dessa AR-1 275/35-18 från R-dack.se så nu finns bara 2 kvar..

Så då finns det bara 265/35-18 att välja på (eftersom 295 blir för låg höjd på)

Men o andra sidan är det ju väldigt liten skillnad mellan dessa 265 & 275, bara 7mm på bredden och 6mm på höjden.

Och det är framförallt höjden jag skulle vilja ha högre däck så egentligen vill jag ha 265/40-18 men då finns det bara svindyra Trofeo R att välja på thumbs down

Så nu lutar det åt att testa AR-1 i 265/35-18

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



265/35 är anpassade för 9.5".
Gällande 295an, den blir ju bara 4mm mindre i diameter så det är ju inte direkt någon stor skillnad. Och dom 4mm kommer ändå försvinna på ett 265/35 om du skall stretcha på det på en 10" fälg.

Här har du en komplett lista vilken bredd på fälg respektive däck.
https://www.nankangtyre.co.uk/products/motorsport/ar-1/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
alindquist skrev:
265/35 är anpassade för 9.5".
Gällande 295an, den blir ju bara 4mm mindre i diameter så det är ju inte direkt någon stor skillnad. Och dom 4mm kommer ändå försvinna på ett 265/35 om du skall stretcha på det på en 10" fälg.

Här har du en komplett lista vilken bredd på fälg respektive däck.
https://www.nankangtyre.co.uk/products/motorsport/ar-1/


Men 295 står ju att den ska ha 10.5" fälg?

Och ser man på andra fabrikat så är ju 10" bra för 265
och 295 kör många med på 10.5-11" fälg?

Eller är just AR-1 gjorda och funkar bäst på smalare fälgar än andra märken?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Du kan ju inte riktigt säga bara för 265 hos tillverkare 1 är så brett så är 265 hos tillverkare 2 lika brett, du får kolla med respektive tillverkare vilken bredd som rekommenderas för deras däck.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
alindquist skrev:
Du kan ju inte riktigt säga bara för 265 hos tillverkare 1 är så brett så är 265 hos tillverkare 2 lika brett, du får kolla med respektive tillverkare vilken bredd som rekommenderas för deras däck.


Jo men återigen så står det ju 10.5" för 295:or, så med 295 på 10" så finns det ju risk för ballong form eller att sidorna blir sneda.

Och det har ju pratats om förut att speciellt R-däck vill man gärna ha breda fälgar till smalare däck för att det ska sitta stabilt.

Och nu anger ju Nankang 9.5 även på 275:orna? så det låter lite konstigt om det inte nu är minimum bredd dom menar?

Men att 10" skulle vara för brett för 265:orna tror jag inte det minsta på.

Och går du på listan så har dom i så fall inget för 10" ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



RallyQuattro skrev:
alindquist skrev:
Du kan ju inte riktigt säga bara för 265 hos tillverkare 1 är så brett så är 265 hos tillverkare 2 lika brett, du får kolla med respektive tillverkare vilken bredd som rekommenderas för deras däck.


Jo men återigen så står det ju 10.5" för 295:or, så med 295 på 10" så finns det ju risk för ballong form eller att sidorna blir sneda.

Och det har ju pratats om förut att speciellt R-däck vill man gärna ha breda fälgar till smalare däck för att det ska sitta stabilt.

Och nu anger ju Nankang 9.5 även på 275:orna? så det låter lite konstigt om det inte nu är minimum bredd dom menar?

Men att 10" skulle vara för brett för 265:orna tror jag inte det minsta på.

Och går du på listan så har dom i så fall inget för 10" ?


Har åkt dessa med 265 på 10" och 305 på 11". Sitter helt perfekt skulle jag säga.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

265 på 10" brukar vara riktigt bra, iaf med de olika däck jag kört. 265 på 9,5 också.

Sen kör jag ofta med "för breda" däck bak där jag tyvärr bara har 10", men just bak så funkar 295 på 10" okej trots att det är bulligt som attan. Om bilen kanske blir lite lynnigare bak pga det vet jag inte men jag tycker det är bra körbarhet även om det kanske kan bli bättre med rätt fälgbredd. Fram vill jag däremot inte köra med "för breda" däck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Kan som Magnus säger hålla med om att AR-1 känns "luddiga" utan att kännas svajiga. Får inte riktigt den där närvarokänslan till vägen. Lite som tv-spel men handkontroll

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
996rs
Sverige
Här sen Jun 2017
Inlägg: 24



Jag testade en uppsättning AR-1 på Knutstorp för någon helg sedan. Kör 295 bak på 11 tums fälg. 245 fram. Bilen är en 996gt3. Dock lite moddad och relativt lätt, 1275kg med halv tank.

Har tidigare kört otaliga omgångar Nitto NT-01 (Boode i USA och körde mest Sebring och Road Atlanta)
Sedan bilen och jag hamnade i Sverige igen så har jag kört trofeo R och cup2. Jag måste säga att jag föredrar Ar-1 över cup2. Ar-1 känns lite "smetiga" eller luddiga som någon sa. Släpper långsamt och fint när man är på gränsen. Ska försöka få till några attack varv på Ljungbyhed nästa helg om vädret håller i sig, jämföra lite tider.

Tycker AR -1 påminner väldigt mycket om Nitto NT01 som förmodligen är ett av de mest populära track day däcket i USA. Om det håller lika bra som Nitto återstår att se.

_________________
Peter Hanson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

AR-1 är lättkörda på gränsen thumbs up Men placera bilen med centimeterprecision varv efter varv är inte paradgrenen

Jag brukar säga såhär, med CUP2, V70 o andra så säger man till däcken "kör DÄR" . Med AR-1 så säger man "åk åt det hållet" och så justerar man lite allteftersom

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Magnus Thomé skrev:
AR-1 är lättkörda på gränsen thumbs up Men placera bilen med centimeterprecision varv efter varv är inte paradgrenen

Jag brukar säga såhär, med CUP2, V70 o andra så säger man till däcken "kör DÄR" . Med AR-1 så säger man "åk åt det hållet" och så justerar man lite allteftersom


Haha, exakt min känsla av dom

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Däck för banåka
265-295 på 10" AR-1 svajigt ?
1001 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande