Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Porsche G97.01 6vxl skruva isär/fixad! | 1 besök senaste veckan (1055 totalt) |
Nu så har min banracing bubbla stått still under 2020. Den har nya däck och lite andra små uppgraderingar men viljan att "Investera tid" och justera samt få till det bra, har saknats.
MEN, så dök det upp 2 stycken Porsche 997 G97.01 6 växellådor. (De kommer från en säker källa och ej konstig olaglig säljare, så jag köpte bägge). Energin och motivationen är tillbaka!!! En av dem kommer säljas på forumet här. Den andra försöker jag dela på för bearbetning till min bil. De är super friska bägge två med cirka 8000 mil på den ena och 6000 mil på den andra men, den jag behåller ska byggas om till VW svep och anslutning. Diffhuset ska kapas och fräsas i vinkel, innan svets av VW delarna och det måste isär. Jag har skruvat VW, Porsche 901, 914, 915 och 930 lådor utan mankemang. Dessa Japanska Porsche/Aisin är jättefina men har ett annat koncept som jag inte fått grepp om, ännu. Köpt både e-manual för 997 och Easymanual nerladdningar. De är bra böcker men de täcker inte hur jag får isär lådan. Något lurt är det och jag tror inte det är en lösning med mer kraft. Diffhus och växellådsdel lossnar snyggt 1-2 mm. Sedan är det något som tar emot lite mjukt. Fått ett Holländskt tips om att lossa främre lock där ingående axellagring kommer ut och blir synlig och att lossa en låsring. Jag har tittat, två låsringar för lagret är synliga, dvs. inre och yttre låsning till övre lagringen i stocken i växellådshuset. Mycket svåra att lossa dessa låsringar men min logik säger att de endast ska lossas om axlar och drev ska isär. Det ska det inte i mitt fall. Fråga #1: Har någon erfarenhet och vet vad som tar emot som jag bör lossa på? Fråga #2: Vet någon var jag kan köpa en bra bok som täcker service på denna växellåda? - Ja, Aisin använder orange silikon och ja, det är lite för mycket för min smak. :-) Känns 80 tal. - Nej, den sitter inte fast på styrpinnarna då den rör sig fritt 0-2 mm med handkraft. _________________ Fredrik Reichel |
||
På min G50 fick jag plocka ur allt innan jag kunde dela diffhuset från resten.
"Stockarna" satt ihop med en platta som var skruvad i diffhuset. Kanske samma uppbyggnad här. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
På en G50 så är det en delning till. Den delningen finns inte på en 997. _________________ Fredrik Reichel |
||
Tackar! Har nu fått två likadana svar.
Den större av låsringarna under locket längst fram skall lossas. Tror mig hinna prova denna input ikväll. Stort tacksamhet till rejsa.nu och nätverket här! _________________ Fredrik Reichel |
||
ser ut lite som honda lådorna gör oxå.
Ser ut som där är ett spår och en SGA som håller kvar lagret på axeln så lossa den stora, så kommer allt med ut. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Tack igen och EXTRA TACK till "Peter" som fixade exakta uppgifter inklusive bilder.
Älskar denna växellåda! Kolla in alla ihåliga axlar för vikt och olja som tas ut till alla lager och drev. Små plåtar som leder oljecirkulation. Så maxat det kan bli utan att ha pump. Dreven är borrade/lättade. Kärlek. _________________ Fredrik Reichel |
||
Hej!
Du som tittat noga i växellådan, vad tror du om att montera den inverterad? Jag tänker på smörjningen i första hand. Mvh Patrik |
||
Skruva banåkabil Porsche G97.01 6vxl skruva isär/fixad! | 1 besök senaste veckan (1055 totalt) |