Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk | << 1, 2 4 besök senaste veckan (4081 totalt) |
Efter jag lagt mycket research på samma område fast 1000-1200 hk med en så lätt smidig motor som möjligt med avgas/insug på rätt sida för min bil så landade det på K24. Nu är det iofs inga fabriksdelar överhuvudtaget i min motor men det är en grymt bra bas från fabrik.
Dessutom finns det så stor eftermarknad och prestandadelar i mellansegmentet (för typ 600 hk) för riktigt bra pengar. S2000 motorn snurrar motsols original så den kan ställa till problem. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
S2000 är helt normal. |
||||
Finns färdiga lösningar för honda K2x i e30
https://www.tf-works.com/tf-works-bmw-e30-k-swap-kit-phase-2/ _________________ BMW e30 v8 |
||||
Jag är med Tord, köp en motor från en 9000 på skroten. Plockar ut 500hk, då behöver du inte ens öppna den före.. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||
Kan bara hålla med.
Saab B2x4 är tveklöst den mest robusta OEM motorn hk per liter per krona som existerar i dags dato om man bryr sig om budget, du kan givetvis styra den med ett öppet Trionic 5 eller 7. Dvs gratis styrsystem för motorn också! Jag hade iofs byggt på en og 9-3 motor 98-99, gillar drivkrets/aggregat bättre i den konfigurationen om man skall göra en eftermarknadsinstallation Jag körde en 700hk variant på denna motor i min Z3a, som har många likheter med E30. Klockrent koncept, och "överjobbar" man inte motorn som jag gjorde är det näst intill gratis _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M240i G42 |
||||
Hondamotorn väger in runt 110-120kg beroende på kringutrustning. Hur mycke grundeffekt är det i en Saabmotor? (Alltså utan nått laddtryck) _________________ Malkolm Roth Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben. |
||||
En sån här lista kan ju bli hur lång som helst!
Bland gjutjärnsblocken har det fortfarande inte nämnts VW KR motorn (med 2 liters block), Toyota 3SGTE, Opel C20LET, Opel Z22LET (som du kan handla grejer från GM performance så den pallar 1600 häst på mettis för dragracing över disk), Porsches 944 2.5 turbo motor, m.fl. Hur lätt man plockar 500 häst ur valfri av ovanstående beror på vem du frågar Alla är bra kandidater för effekten i alla fall. Bland alublocken har ingen nämnt 2.0 Tfsi. Ingen har heller nämnt Volvo T5, ingen fyra men verkar vara lätt att ta ut 500hk ur. I slutändan är det väl inte ovanligt att motorer som är dyrare i inköp ofta håller bättre med original delar, medan de billigare behöver nya delar. Så i slutänden blir det oftast ganska samma kostnad? Saab motorn är väl undantaget, men sägs ha lite traktor karaktär även med 500hk med original kammarna. En faktor bör väl också vara enkelheten att rwd konvertera då många av de föreslagna motorna är tvärställda original? Är alu 4 pga vikt kanske en 13B wankel är ett alternativ annars? Vet inte om den är så mycke dyrare i slutändan än de flesta andra alternativen heller Summa summarum, jag tycker att om du vill prova nått annat än BMW så kör på det som verkar roligast! Jag tror kostnaden i slutändan ändå inte kommer diffa avsevärt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Finns ingen 2.0 tfsi med alublock _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Se där ja... nog trodde jag dom gått över till alublock på dom! Men alla kan ha fel _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
2.5 tfsi har fått alublock i rs3 gen 2 _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Toyota har ju en del 4 cylindriga motorer på 2,4 och 2,7 liter som används exempelvis i Australien och även i USA för överladdning och mycket effekt. Inte jätte mycket varv kanske, men låg effekt original och bra potential.
Flertalet sitter rätt monterat med RWD lådor original, finns manuella. 2RZ - 2,4L och 3RZ - 2,7L är väl mest populära. Sitter i Tacoma, 4Runner, Hilux, HiAce, Land Cruiser exempalvis. Vet inte om dom är enkla att få fram i Sverige/Europa. Annars 2TR-FE som är 2,7L som finns både med och utan Dual VVT-i. _________________ Markus Hallsten Samsung SM6 |
||||
Skruva banåkabil Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk | << 1, 2 4 besök senaste veckan (4081 totalt) |