Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (24925 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Jocke_D skrev:
Kangas skrev:

Kan vara ett spännande koncept men man miste ju det 14000 vrålande rpm som du har annars i en sporthojsmotor, men som sagt fränt hade det nog med blivit😎


Kunde inte släpp a det här riktigt och kom på en annan, ännu tuffare puffra
V-max, V4, 1700cc, 200hk@9000, 167Nm @6500, kardan. Bara smälla i. Fortfarande inte CBR-varv förvisso men ruggigt fränt
Den kardanen snurrar väl åt fel håll den med, precis som BMW K1600.
Om det inte finns kända sätt att vända rotationen i växellådan.
Diffar brukar inte tycka om att vändas uppochner nån längre stund.
Men nån 4wd framdiff (gärna 7" kronhjul och aluhus) kanske kan konverteras till insticksaxlar för att ersätta en IRS klump?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Kangas skrev:

Kan vara ett spännande koncept men man miste ju det 14000 vrålande rpm som du har annars i en sporthojsmotor, men som sagt fränt hade det nog med blivit😎


Kunde inte släpp a det här riktigt och kom på en annan, ännu tuffare puffra
V-max, V4, 1700cc, 200hk@9000, 167Nm @6500, kardan. Bara smälla i. Fortfarande inte CBR-varv förvisso men ruggigt fränt


Kan vara fränt det också ja😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Idag kom mina "bussningar", eller ja iallafall materialet till dem😄 helgens svarv jobb ordnat😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Test gjort en bussning nu och den blev bra, även gjort en baffelplåt till motorn😄 nu återstår bara att tillverka en hel del fler bussningar😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Liten stund senare är de klara 😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Crush tubes gjorda 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Plugg istället för Vattenpump fixad ska bara dit en bygel över, sedan har jag testmonterat baffelplåten idag och med en minimal justering så passade den jättebra, nu ska jag bara tillverka en förlängning av slavcylindern till kopplingen sen börjar den bli redo för bilen😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Tänkte lite på min baffelplåt, behöver man några extra hål för olja som kommer uppifrån vev osv tror ni eller ska man tro att det rinner ner kring uppsuget och ut låset för resterande olja?
Pluggen med bygel är klar nu mera med lite 7075 alu. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Bygget av ram har börjat, efter lite krångel med stål leveransen och fel rör hit och dit så dyker det upp rätt rör till Bärarmar med mera nästa vecka troligen men jag har att börja med ändå för fyrkantsrör en blev rätt iallafall😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Så här ser det ut idag efter ett par timmars jobb, svets fogarna vinner inga priser på det estetiska men håller kommer de göra iallafall.
Nästa jobb blir att bygga armarna😄😎



_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Bilen har landat på golvet, armar är monterade, kardantunnel modifierad och upphängning till diff fixad.😎 Fortsätter med pushrod systemet imon.

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Motorn är på plats och jag går vidare i bygget, återstår dock att se om motorns placering blir där den är eller om jag kanske behöver flytta den av någon okänd anledning framöver.😄 Även diffen har fallit på plats.
Nu till en fråga.
Någon här som råka veta vad det är för bult mönster på en sierradiff, tänkte kolla om jag kan modifiera ett sådant drev till elektrisk back till att passa Mazda diff.

Alt om någon vet vart jag kan få tag i liknande drev till att modifiera för mindre pengar, alt sånna satser som redan finns och passar.

Slänger upp en bild också på hur det går. 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Kangas skrev:
Motorn är på plats och jag går vidare i bygget, återstår dock att se om motorns placering blir där den är eller om jag kanske behöver flytta den av någon okänd anledning framöver.😄 Även diffen har fallit på plats.
Nu till en fråga.
Någon här som råka veta vad det är för bult mönster på en sierradiff, tänkte kolla om jag kan modifiera ett sådant drev till elektrisk back till att passa Mazda diff.

Alt om någon vet vart jag kan få tag i liknande drev till att modifiera för mindre pengar, alt sånna satser som redan finns och passar.

Slänger upp en bild också på hur det går. 😄


Angående bultmönster på sierradiff. Jag mätte just kardanflänsen på min sierradiff. Den har följande mått:
-4x90mm PCD
-utvändig diameter: 107mm.
-9mm tjock
-Hålen är för M8

_________________
David Anderberg
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
David Anderberg skrev:
Kangas skrev:
Motorn är på plats och jag går vidare i bygget, återstår dock att se om motorns placering blir där den är eller om jag kanske behöver flytta den av någon okänd anledning framöver.😄 Även diffen har fallit på plats.
Nu till en fråga.
Någon här som råka veta vad det är för bult mönster på en sierradiff, tänkte kolla om jag kan modifiera ett sådant drev till elektrisk back till att passa Mazda diff.

Alt om någon vet vart jag kan få tag i liknande drev till att modifiera för mindre pengar, alt sånna satser som redan finns och passar.

Slänger upp en bild också på hur det går. 😄


Angående bultmönster på sierradiff. Jag mätte just kardanflänsen på min sierradiff. Den har följande mått:
-4x90mm PCD
-utvändig diameter: 107mm.
-9mm tjock
-Hålen är för M8


Perfekt tack! 😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Började lite med buren igår, tog inte så lång tid innan jag stötte på problem.
Visar sig att den rörbock en jag har inte funkar till burrör då den gärna viker röret än att bocka det.
Så nu letar jag efter någon som kan tänka sig låna ut eller hjälpa mig bocka rör till bur med rätt grejor dvs en dragande rörbock, rör dimensionerna är 50x2 och 38x3😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Det tar sig! 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
RealElwood
Trollhättan
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23



Niklas Falk skrev:
Jocke_D skrev:
Kangas skrev:

Kan vara ett spännande koncept men man miste ju det 14000 vrålande rpm som du har annars i en sporthojsmotor, men som sagt fränt hade det nog med blivit😎


Kunde inte släpp a det här riktigt och kom på en annan, ännu tuffare puffra
V-max, V4, 1700cc, 200hk@9000, 167Nm @6500, kardan. Bara smälla i. Fortfarande inte CBR-varv förvisso men ruggigt fränt
Den kardanen snurrar väl åt fel håll den med, precis som BMW K1600.
Om det inte finns kända sätt att vända rotationen i växellådan.
Diffar brukar inte tycka om att vändas uppochner nån längre stund.
Men nån 4wd framdiff (gärna 7" kronhjul och aluhus) kanske kan konverteras till insticksaxlar för att ersätta en IRS klump?


Finns ju lite olika rotationer, tex audi och Mercedes kardaner snurrar åt olika håll. Merca har kvar arvet från när man startade med vev och surrade medurs Audi tvärtom.

_________________
Mathias Petersson
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Bilen har klarat sfro1, den har blivit demontera och fått ex antal lager färg. Så snart tänkte jag börja med karossen😄


_________________
Joakim Kangas
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Snyggt !
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Håller med min namne! En skön milstolpe att ha kommit till SFRO1 thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kangas skrev:
Började lite med buren igår, tog inte så lång tid innan jag stötte på problem.
Visar sig att den rörbock en jag har inte funkar till burrör då den gärna viker röret än att bocka det.
Så nu letar jag efter någon som kan tänka sig låna ut eller hjälpa mig bocka rör till bur med rätt grejor dvs en dragande rörbock, rör dimensionerna är 50x2 och 38x3😄

Jag har seriös rörbock här i Byrum (Vaggeryd) med matris för 1,75" och 1,5" (dvs 38,1mm) men tyvärr ingen matris för 50mm. Jag lånar inte ut den, men kan bocka på plats åt dig. Jag har 4m 1,75" sbf-godkända burrör också, om det kan räcka?

Edit: Såg att ditt inlägg var från i Juli. Du har förhoppningsvis löst saken vid det här laget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (24925 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande