Andra projekttrådar
VW Transporter 1966 Dags för växellåda och bakbromsar.
17 besök senaste veckan (6890 totalt)
<<   1, 2, 3
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 1916



Nu har du ju hunnit en bit med motor och låda, men jag vet var de ligger en 2 liters motor (110hk) med låda om det skulle vara intressant? Inte Värst långt heller (Burträsk, söder om Skellefte). Den togs ur en fullt fungerande buss som blev skogskoja, tanken donerades till fasters gula tidiga 70-tals buss och motorn blev liggande

Står en motor från en 1924 Dodge på samma ställe som fungerade när den ställdes dit, togs ur på 30-talet och agerade hötorks motor i ca 20 år innan pension!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 569


Trådstartare
Tack för erbjudandet, Johan! Jag gillar ju fart, precis som alla andra som umgås i detta forum och 110hk skulle göra en enorm skillnad mot originalets 44... Men jag bestämde mig tidigt för att den här bilen skall se ganska orginal ut och även upplevas som ganska orginal.
Men bra att veta att det finns en vassare motor i byn bredvid (är ju bara 34mil till Burträsk, enkel resa) om jag skulle ändra mig.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 569


Trådstartare
Ja, se så det kan gå när putsdjävulen sätter sina klor i en...



Jag skulle bara ta bort den värsta smutsen och oxiden med en roterande stålborste. Det visade sig att aluminiumhuset var svartmålatf fråni fabrik men den färgen satt ju inte fast så bra. Och ju mer jag putsade desto finare blev det så efter bara ett par timmar så blev den ganska blank. Jag hade inte tänkt ta bort drivaxlarna och diffrentialen men blev nödvändigt när jag skulle byta de stora o-ringarna som tätar runt växellådans sidokåpor.
Men vad sjutton skall jag göra nu??? Låta den vara obehandlad, klarlacka växellådan eller måla den svart igen???

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1367



då växellådan är en magnesiumlegering så oxiderar/ärgar den kvickt så färg är bra... annars skulle vw ha struntat i det...
målade en låda i epoxi sedan fälgfärg för utseendet uppå.. den senaste i min vw T3 buss fick bara epoxi..

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2196



Jag röstar också för svart färg, fabrikslooken känns helt rätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 67



Det finns snygg tectyl som passar bra på magnesium växellådor



Bengt

_________________
Bengt G:son Nilsson
924S ...Esset
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 569


Trådstartare
Michael: Ja, jag misstänkte att de oxiderar eftersom den var svartmålad från början och gjutgodset var ganska oxiderat på en del ställen.

Janne: Jo, den borde ju bli svart igen eftersom det är original MEN det bär emot lite att spraya över den blanka, fina ytan... Blir kanske klarlack ändå...

Bengt: Oj, det där var snyggt! Men vad är det för sorts Tectyl? Och torkar den ordentligt? En del Tectylsorter upplevs ju som lite "otorra" vilket skulle göra att växellådan skulle se ut som en heltäckningsmatta efter första turen på en grusväg.

Förövrigt så har drivaxelrören nyss blivit klara, de blev bra. En av damaskerna har blivit utbytt någon gång på 70 eller 80-talet (de damasker som har en skruvad skarv är utbytes) och nu har faktiskt den andra börjat visa på lite torrsprickor, efter bara 54år. Hmmm, problem, det vore ju trist med läckage nu när allt är så fint.








Men det visade sig att det är ett lättlöst problem! För när morfar behövde byta en damask så var han så klok att han köpte två! Den andra damasken lade han under baksätet och där har den legat i minst 40år, bara att ta fram och montera. Ibland är ju livet för skönt när det flyger stekta sparvar rakt in i käften på en. Bara gapa och tugga!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 569


Trådstartare
Här kommer ett erkännande..

Detta är något som några av mina vänner vetat sedan länge men som jag inte tidigare har gått ut med offentligt, jag känner dock att jag kan göra det här på Rejsa eftersom jag känner att jag är bland vänner!

Jag är en bankare. När något skall plockas isär eller sättas ihop så plockar jag gärna fram en hammare (eller en slägga om det behövs) och knackar, slår eller bankar tills det är klart, eller trasigt. Hur många saker jag har haft sönder, mer eller mindre, under de 35år jag har hållit på med bilar är oräkneliga.
Dock finns det ljuspunkter i denna obehagliga historia. För åtta år sedan köpte jag en enklare 10tons press vilket gör att jag inte har sönder lika mycket saker som tidigare. Och nu i helgen tillverkade jag ett enkelt pressverktyg av en gängstång, lite skrot och två krafthylsor, och min glädje är enorm när jag enkelt pressar tillbaka drivaxeln i hjulväxeln istället för att försöka slå grejorna på plats med en slägga!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37142

Forumägare
Forumägare

thumbs up












f'låt, jag menade



















_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 569


Trådstartare
Tack Chefen! Skönt med lite medkänsla...

Förövrigt går det förbannat trögt med Pickuppen just nu! Lust att renovera finns det gott om men tiden måste just nu läggas på husrenovering, jag håller på att riva ut två kök som så småningom skall bli ett kök. Och den senaste månaden har jag prioriterat de andra bilarna i garaget...

Mercedesen måste få lite allmän översyn och nya bromssköldar innan den skall in på vinterförvaring.


Porschen har fått justerade hjulvinklar och nytt växellänkage inför sista slalomtävlingen. Jag bytte länkaget vid både spaken och vid växellådan. Jäklar vilken skillnad!! Korta, distinkta lägen istället för en sladdrig spak och en backväxel som hoppade ur.


Och Subarun skall få en ny kamremssats samt en ny golvmatta innan vintersäsongen.



Men jag skall snart fortsätta med VW renoveringen, jag har en del saker kvar att göra innan vintern.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966 Dags för växellåda och bakbromsar.
17 besök senaste veckan (6890 totalt)
<<   1, 2, 3


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >