Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 111, 112, 113 >> 30 besök idag (463181 totalt) |
Dom gamla är allt rätt snabba också _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||||
Ja såhär långt så ser skuldrorna nog ut att överleva betydligt bättre på framdäcken faktiskt. Så fotot var lite överraskande. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Skoj dag på Mantorp igår, stort tack till Drivers Club. Så otroligt najs med open pit och dessutom härlig blandning av bilar. Jag var främst där för att testa hur Garmin Catalyst fungerade och vad för tips den skulle ge på Mantorp (testade den på Sviestad i söndags) Man hör och ser Garmin Catalyst i videon
Bästa tid för dan (med Cup2 denna dag) blev 1.28.7 vilket är ca en sekund långsammare än bästa tid förra året på TrofeoR. I videon så är röd/gröna diffarna i bild mot hur varvet på TrofeoR var. Intressant att se att jag kör lite annorlunda, kände inte att jag riktigt litade på greppet fram, bak däremot absolut. Understyr ordentligt efter snabba knixen mellan Paris o chikanen tex. Tacka vet jag TrofeoR Nyfiken på vad tjejen i Catalyst säger under ett pass? Vad hon ger för tips, beröm och bannor ? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sen har vi en gul Lotus som bad om att bli filmad :-) Här är referensen man ser gröna/röda diffar mot dagens PB som sattes i videon ovan. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Vill ni veta något otippat?
Jag såg för ett tag sen att EBC (jupp, den EBC...) hade kommit med nya belägg som skulle funka på bana. Jag skrev då till dom och sa att det är ju trist om de faktiskt funkar på bana när alla som har lite koll alltid svarar "undvik för i helvete EBC" eftersom det jämnt jämnt jämnt är stackare som eldat upp Yellowstuff på en halv trackday. År ut och år in. Jag var väl inte så jätteintresserad av att testa, mer nyfiken på hur de skulle svara om vad de nya pallar och på min kommentar om Yellowstuff Hursomhaver så hade vi en intressant diskussuion och de ville gärna skicka belägg så jag kunde testa. De finns i två varianter, RP-1 och RP-X där den senare har lite mer initial bite och lite högre friktion per tryck. Och RP-1 ger samma bromsprestanade men kräver lite högre pedaltryck. Enligt EBC. Eftersom jag gillar PFC08 som tar direkt så skickade de en uppsättning RP-X. Jag körde med dom på Sviestad (som är en riktigt bromsdödarbana) och Mantorp igår. Nu så bromsar CUP2C-framdäcken inte lika bra som TrofeoR så upp i de värsta värsta temperaturerna kom jag inte på endera banan. Men jag kan absolut säga att de pallar minst lika mycket temp som Pagid RSL29 som mjuknar aningen före PFC08 när det börjar bli svettigt. Initial bite och modulering funkade utmärkt för min tycke och smak Däremot så på gatan så bromsar de lite väl mycket i låga farter med väldigt väldigt låga pedaltryck, typ rulla sakta i kö med stopp o start. Kräver tillvänjning men är lite jobbigt. Såhär långt är det svårt att bedöma slitage på beläggen och skivorna. Men de pallar för trycket och det är såhär långt inget onormalt slitage på något sätt. Men lite svårt att bedöma nogrannare om de håller länge eller lite kortare. Och hur de tar av skivorna. Återkommer framöver! Eftersom de faktiskt verkar lira så har jag tipsat EBC att de borde annonsera Vi får se om de hakar på det. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
TrofeoR förra året (aningens mörkare linje)
vs CUP2C (connect) igår Kommentera gärna! Jag tycker det ser någorlunda ut som det kändes, dvs jag litar inte riktigt på bromsförmågan i framdäcken med CUP2C oberoende PFC08 eller RP-X (även om det ser ut att bromsa samma på flera ställen!) och får hålla lite lägre fart i snabba svängar pga lite sämre grepp fram. Och allmänt lite miss hit o dit här o där på båda som alltid _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
|
||||||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||||
De var medvetna om problemet Men hävdade på säljarvis (med RÄTTA!) att Yellowstuff funkar på bana på lite lättare långsammare bilar _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Helt ärligt är väl upprinnelsen till den långa tråden om EBC just Greenstuff?
Minns ett tidigt 2000-tal då undertecknad fick Greenstuff att räcka mer än ett halvt varv runt ringen och då ansågs som långsamt mindre vetande. Faktum är att jag har Redstuff på en av vardargsbilarna, en något masserad 330i E46. De räcker fint, funkar i både -10 och +150 samt skiter inte ner fälgarna. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Absolut började det där. Även jag är så gammal så att jag minns Och på gatan är de helt okej val så länge man väljer rätt färg. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Jag har faktiskt provat ett sett rp1 fram på mina AP-racing 6kolvs. När jag köpte dessa förra hösten så erbjöds det pengarna tillbaka i Storbritannien om man inte var nöjd. Så jag chansade att de kanske var värda ett test. Som ni skriver så har Ebc lite taskigt rykte.
Jag har ca 1/3 kvar nu och de har levererat bra. De kräver mycket värme för att ta riktigt bra. Konstant skön pedalkänsla över långa pass och vid inspektion av beläggen så är där inget att klaga på heller. Livslängd är alltid svårt, men likvärdigt med Ferodo ds3000 och lite sämre är Ferodo ds1.11 Kanske. Har faktiskt ett nytt sett hemma på hyllan nu. Att de kostar ca hälften mot andra belägg till mina ok gör inget heller. 😊 Den enda att klaga på är att det är nog de belägg jag kört som skitar ner mest. Har bara dessa belägg fram. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||||||
Asså nån måste ju ta tag i Michelin o fråga vad fan som händer?
Porsches N2 till 991 är et HEEEELT annat däck än vanliga cup 2 orna. Jag vägrar att tro att connecten är såhär kass? Måste vara nåt fel? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Ca en sekund off från TrofeoR låter väl ganska rätt? _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Nej, dem ska vara likvärdiga. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Jag med, men grejen med nya connect var ju att dem skulle vara bättre än CUP2 , mer r-däckiga som trofeon är, inte sämre--
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Mmmm, framdäcken tyder på tvärtom greppsmässigt. Men att det kan luta åt att stommen ger mycket bättre slitagebild, dvs skuldrorna överlever bättre. Kanske. Men innan vi vet vad bakdäcken är (för de lirar riktigt bra) så är det ju svårt att sätta ner foten slutligt om vad som är vad. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Min uppfattning är precis tvärtom efter ha kört på någon omgång connect. Treadware skvallrar också om detta även om jag är fullt medveten om att det inte är en siffra som ska tas med en nypa salt men en ökning från 180 till 240 är illa varslande. Vid kval och race så var jag 0,2-0,4 sek långsammare på connect än de vanliga Cup 2. Sen om det är tillfälligheter eller inte är svårt att säga. Dessutom ett knepigt slitage (hylla) på andra mönsterraden som jag inte ser nått av på de vanliga. Jag har även på GT3:an kört på både Cup 2 och Trofeo R och tveklöst så är Trofeo snabbare. NÄR ska Michelin komma med ett riktigt R-däck för oss som är bundna att åka Michelin?? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 111, 112, 113 >> 30 besök idag (463181 totalt) |