Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 16093 besök totalt |
Styrväxel BMW E30
BMW E30 har allt annat än en bra styrväxel, känslan är dålig och man vevar runt med ratten som en tok för att komma dit man vill. ![]() ![]() Jag vet att flera kör rally med E30, hur gör man då med styrningen? Är det M3 styrväxel som gäller för att få lite kortare utväxling? Efter vad jag vet så har vanliga E30 4.1 vav mellan stoppen och M3 E30 har 3.5 varv. M3 E36 har 3.25 vav mellan stoppen när styrväxeln sitter i en E36, Z3 har 3.0 varv när den sitter i en Z3. (tror jag). Frågan är nu vad som händer om man monterar en styrväxel från E36/Z3 på en E30. Stämmer geometrin överrens så att de färre rattvarven mellan stoppen består? Kan kanske bli färre eller fler varv beroende på hur det är konstruerat? ![]() om någon funderat mer över detta så tar jag gärna del av funderingarna. Jag vet att Arne byggt om en hel del på sin BMW Cup bil, det är förvisso en lösning men det känns ändå som ett för stort projekt för mig. _________________ /Anton Lillsund |
||
Styrväxeln från M3 E36 ska funka fint på E30. Iaf på M3:an, vet inte om det är samma på M3CSN?
Har för mig att det är lite mindre styrutslag på E30 så med E36:ans styrväxel ska det bli ca 3 rattvarv mellan fulla utslag. LotusSamuel borde veta detta. Någon som vet om någon m3 E36 styrväxel? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
M3 styväxel passar på vanlig E30, så då ska nog E36 styrväxel passa på E30 utan större problem.
Ser ut som två distanser monterats för att hålla centrum på rätt nivå. ![]() ![]() Tack för tips och länkar! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Lite OT men jag provkörde nya 1-serien häromdan....och maken till fin styrning har jag sällan upplevt!
![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Jag har M3E36 styrväxel på min. Fixade även styrstopp så inte hjulen tar i när man svänger. Så nu har jag 2.5 rattvarv.
|
||
Kör du med servo? kanske blir tungt annars? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Efter lite prisförfrågningar så visar det sig att en hyffsat begagnad styrväxel från en M3 E36 går loss på mellan 2500 och 3500 kronor!
![]() Jag kanske är snål, eller ska det kosta så mycket? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
> ![]() Suck då får det ligga på is helt enkelt. Kanske så springer man på nåt skoj framöver. _________________ /Anton Lillsund |
||
Är det någon som skruvat på en E36 styrväxel på en vanlig E30?
Det börjar kännas som att M3 E30 har lite andra grejer runt om själva styrväxeln jämfört med vanliga E30? Det som ställer till det är splinesen på den ledade axeln som går mellan rattstång och styrväxel. Olika dimensioner på splines... ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Polaren har plockat hem en beskrivning hur man gör och vilka delar man behöver, han har dock nyligen bytt dator och har det på den gamla, han skulle under veckan försöka tanka över det. Återkommer så fort jag vet nått.
Jag vill oxå ha ny !! 4,1 är lastbils känsla ![]() _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
Det vore väldigt snällt om du kunde komma med lite mer info. ![]() ![]() Jag lade lite bilder och info i min egna tråd. Kan läsas här längst ned här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anton Lillsund |
||
Nån skrev i din tråd att det skulle passa med E30 servo istället, det är inte sant, jag har nyligen monterat servo åt en polare på hans 320 -84 från en 325 cab -89 och det passade rakt av, ingen skillnad på splines eller liknande. jag tog även hans gamla styrväxel och monterade på min 325 -88 utan problem.
På framvagnsbalkens fästöglor finns det 2 hål i varje, dom ena är för servo, dom andra utan. Vär att notera är att på -84an är knuten med gummit på axeln mellan styrväxel och rattstång skruvad ihop, och inte nitad som på den du visar på bilden. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
Nu har iaf jag kommit fram till att det inte går att ta den splinsade delen från E30 och sätta rakt på E36 styrväxeln. Splinsen passar utmärkt men däremot så är e36 styrväxeln lite högre vilket innebär att knuten hamnar för långt upp, man skulle behöva kapa det första staget ca 1cm för att det ska bli rätt eller är det så att E36:ans stag är kortare?
_________________ Jonas Edling |
||
Nu säger jag mot mig själv igen... Det går utmärkt att bulta dit direkt, jag märkte att den splinsade delen som sitter närmast torpeden och som går vidare till ratten vr justerbar i längde, dvs den hade inte ett fast läge som den undre splinsade leden.
_________________ Jonas Edling |
||
Jag bor i Köping och känner Janne Sellholm, Undrar bara om inte han bygger om BMW styrväxlar. Vet att han gör om Volvos och andra bil märken. Ska nog ta en sväng dit och fråga hur det ligger till.
MVH Micke _________________ Mikael Persson |
||
Sellholm vill ha 7500kr för en kortad styrväxel... Tyvärr måste du skicka över din befintliga styrväxel som de modifierar. Har man inte backat på priset lär man göra det då man inser att man inte kan använda bilen föränns tidigast i höst... De har långa leveranstider så här års...
_________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 16093 besök totalt |