Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Cup2 Connect
923 besök totalt
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62


Trådstartare
Det har varit en del diskussioner om hur nya Cup2 connect är i jämförelse med gamla cup2 och jämfört med andra däck. Så jag tänkte dela med mig av hur jag upplever nya Cup2 Connect och i jämförelse med gamla Cup2 och Nankang Ar-1. Alla däck är körda i år och i 245/40-18. Bilen är Seat Leon Cupra 290. Nedan är bara baserat på Knutstorp Ring. Möjligt att det hade blivit annorlunda på annan bana.


Jag upplever inte att greppnivån är högre än i gamla Cup2, utan det känns som att de ligger på ungefär samma nivå. Men Cup2c känns lite stabilare, t.ex. genom NGK-krönet. Känslan är att det inte viker sig lika mycket över sidostommen och då kör jag ändå med ca 0,2 bar lägre tryck än tidigare och det känns bäst kring 2,2-2,25 bar varmtryck på frontaxeln. Med gamla cup2 upplevde jag att 2,2 var lite för lågt tryck och när jag körde med så lågt tryck blev det mer diffus känsla och som att jag misshandlade däcket, kändes nästan som att däcket skulle krängas av fälgen i vissa svängar. Jag brukade därför föredra att gå ut med 2,3-2,4 varmtryck på frontaxeln med gamla Cup2. Det syns också att slitaget på sidorna är mindre med Cup2c och att slitaget kryper inte lika långt ner på sidan.

Cup2c ger en mer neutral, kanske något mer understyrd, balans än Cup2 som i större utsträckning kunde överraska med att bakvagnen kunde släppa taget ibland. Det kanske delvis beror på att jag kör med lägre däcktryck även på bakaxeln än tidigare.

Balansen är dock mer neutral än med t.ex. Nankang AR-1 där bakvagnen är mer planterad och mindre benägen att svänga med.

Cup2c är överlag rätt snälla och förutsägbara. De förmedlar en bra känsla och man får bilen dit man vill. Kommer man för fort in i en sväng, eller gasar för tidigt ur, är det enkelt att justera lite med gasen och få nosen att peka dit man vill. AR-1 upplevs exempelvis mer diffusa och trots att de har styva sidostommar och är förlåtande snälla är det på något märkligt sätt svårare att "träffa" apex.

Bromsprestandan är en lite besvikelse. Jag kör med ca 3,0 grader camber fram och ABS kommer in väldigt tidigt, vilket gör att balansen i bilen rubbas och det gör det svårare att tajma turn-in rätt. Jag får helt enkelt bromsa mjukare än jag är van vid, inte lika hårt som jag vill och jag bromsar på mig oftare än tidigare. Broms är en jättestor skillnad jämfört med AR-1 där jag kan gå på broms mycket senare och hårdare. Jag kommer inte ihåg att gamla cup2 var så här men det är möjligt att de var likadana. Det hade varit intressant att se hur mycket (lite?) gummi man har i backen vid broms eftersom det är ganska breda spår på inre delen av däcket och jag antar att det också är "mindre greppvänligt" gummi där.

En stor skillnad är att det är en betydande viktskillnad mot AR-1, nästan uppåt 2 kg / däck. Jag når uppåt 5 kmh högre sluthastighet på start/mål-rakan.

Slitaget verkar se bra ut. Bilden nedan är efter två trackdays och ca 130 varv, varav hälften på framaxel. Men liksom påpekats i någon annan tråd är halva gummit redan nästan utslitet i andra mönsterspåret från ytterkant . Antar att det är mjukt gummi där och att understyrning gör att den slits snabbt.



Och sen den viktiga frågan 🤔 Är Cup2c snabbare? Min bästa varvtid med Cup2c är 0,2s snabbare än med gamla Cup2, men det stora flertalet övriga "bästa varv" ligger i samma härad som bästa noteringar med gamla cup2 vilket är 1:08,1 - 1:08,3 tider. Tiderna är inte klockade samma dag så de är inte direkt jämförbara. Jag kan inte säga att cup2c är tydligt snabbare än gamla Cup2, men troligen lite lite bättre och stabilare som i sin tur gör att det är lättare att sätta en bra tid. I vart fall med min bil och på Knutstorp. Ska nämnas att jag har testat gamla cup2 samma dag som AR-1 och att jag då var ca 0,8 sek snabbare med AR-1. Det ska dock sägas att cup2 var ett år gamla medan AR-1 var inne på sin andra trackday.

Jag använder också appen Track Connect med sensorer i däcken. Det som är intressant är att se däcktemp och luftryck IRL och att få se start- och slutvärden (min-max). Framför allt är startvärdena intressanta. Är tempen uppe på däcken kunde jag anpassa däcktryclet och åka ut på optimalt tryck meddetsamma med vetskap om att det inte kommer bygga så mycket mer lufttryck.

Sammanfattningsvis, jag har alltid tyckt om cup2 och kört med dem på mina senaste bilar eftersom de är en grym kompromiss mellan bankörning och att kunna använda dem till vardags medans t ex ar-1 är outhärdliga till vardags. Är det time-attack eller jaga snabbaste varvtid som gäller finns det snabbare däck på marknaden, men för mig som hobbyförare fungerar de bra..
P

_________________
Mato Saric
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Supertack för denna rapport! Dessutom väldigt kul att du listar exakt varje grej jag tycker om CUP2C, trodde ett tag det var jag som skrivit texten ord gör ord (skojar bara men du skriver verkligen exakt mina tankar! (även om AR-1 )

Kanonfeedback!



Ps: kör du originalsize på däcken (Michelin menar ju att appen kräver det) eller har du uppsizat och det funkar bra med appen ändå?



Edit:
En enda sak jag kan tillägga i min upplevelse var att den ökande understyrningen och dåliga bromsgreppet (mot TrofeoR) gjorde att jag inte litade riktigt på det hela vilket sinkade en del. För även om de är ypperligt trevliga trygga körmässigt med att man justera inne i kurvorna osv så var jag osäker på om grepp och asfalt skulle räcka till. Bromsade på mig minst tre - fyra gånger på Sviestad och fick vidare spår än uppskattat ut ur startkurvan och högfartsknixen på Mantorp tex

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Bra rapport, tack! thumbs up
Stämmer med mina upplevelser av Cup2c förutom att mina tider var motsvarande tvärtom.
Men det är ju mycket tillfälligheter i det så man kan nog säga att dom är ungefär lika tidsmässigt.
Hoppas dock på att det kommer ett Cup 3 framåt som är mer av ett "riktigt" R-däck.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Supertack för denna rapport! Dessutom väldigt kul att du listar exakt varje grej jag tycker om CUP2C, trodde ett tag det var jag som skrivit texten ord gör ord (skojar bara men du skriver verkligen exakt mina tankar! (även om AR-1 )

Kanonfeedback!

Ps: kör du originalsize på däcken (Michelin menar ju att appen kräver det) eller har du uppsizat och det funkar bra med appen ändå?



Ja, det är en dum sak med appen för den enda dimension som finns för min bil är 225/40-18 i appen och jag kör med 245/40-18. Så jag kör med rekommendationerna för 225/40, vilket inte borde skilja jättemycket jämfört med 245 och dessutom ligga på rätt sida, dvs det som är ett "safe" lufttryck för 225 borde vara safe för 245 med högre lastindex och däcksida, möjligen att jag kan köra med något lägre lufttryck. Jag har laddat in olika fwd-bilar och dimensioner och kollat vad som rekommenderas och det verkar vara någorlunda schabloniserade värden för bilar med samma viktförhållande, drivning och dimensioner. Men det skiljer ändå en del mellan exempelvis en 4wd Golf R och fwd Golf Gti.

De rekommenderade värdena är rätt konstanta. Men det jag tycker är bäst med appen är att man får bra kontroll över temperatur på däcken, både innan man rullar ut på banan och under körning. När luftrycket varit för högt någon gång och det känns halkigt är det inte alltid för högt lufttryck som är problemet, utan att temperaturen är för hög och att jag överkört däcket. Så istället för att pysa lufttryck har jag fått lära mig att kyla lite istället


Magnus Thomé skrev:
En enda sak jag kan tillägga i min upplevelse var att den ökande understyrningen och dåliga bromsgreppet (mot TrofeoR) gjorde att jag inte litade riktigt på det hela vilket sinkade en del. För även om de är ypperligt trevliga trygga körmässigt med att man justera inne i kurvorna osv så var jag osäker på om grepp och asfalt skulle räcka till. Bromsade på mig minst tre - fyra gånger på Sviestad och fick vidare spår än uppskattat ut ur startkurvan och högfartsknixen på Mantorp tex


Det du beskriver upplevde jag med gamla cup2 i exit. De nya cup2c känns bättre i corner exit, kanske för att de är nya och färska...

_________________
Mato Saric
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62


Trådstartare
mittmotor skrev:
Bra rapport, tack! thumbs up
Stämmer med mina upplevelser av Cup2c förutom att mina tider var motsvarande tvärtom.
Men det är ju mycket tillfälligheter i det så man kan nog säga att dom är ungefär lika tidsmässigt.
Hoppas dock på att det kommer ett Cup 3 framåt som är mer av ett "riktigt" R-däck.


Jag håller med, hoppas på ett riktigt r-däck eller i vart fall ett cup2r även i annat än i porschedimension.

Angående tider kan jag säga att efter två första stinterna med helt sprillans nya däck var jag bedrövad och undrade vad som hänt. Det var jättehalkigt och kändes inte alls bra. Sen efter lunchpaus började däcken funka och det kändes bättre.

_________________
Mato Saric
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Sjukt bra rapport thumbs up

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Angående det häftiga slitaget på första klacken så beror det på att du har en väldigt hög påfrestning just på den kanten.

Du får det på de flesta däck skulle jag säga så nog inget som är Cup2 specifikt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Babbe skrev:
Angående det häftiga slitaget på första klacken så beror det på att du har en väldigt hög påfrestning just på den kanten.

Du får det på de flesta däck skulle jag säga så nog inget som är Cup2 specifikt.


TrofeoR efter fyra träffar. Skulderslitage såklart men inte vid spåret som de gjort helt annorlunda



_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Babbe skrev:
Angående det häftiga slitaget på första klacken så beror det på att du har en väldigt hög påfrestning just på den kanten.

Du får det på de flesta däck skulle jag säga så nog inget som är Cup2 specifikt.


Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att jag kört med en omgång Cup 2 parallellt med Cup 2c och på de gamla Cup 2:orna ser jag i princip inget av detta. Men det kan säkert vara så att det är mjukare gummiblandning i den mönsterraden på Cup 2c däcken vilket är positivt.
Ska försöka komma ihåg att ta kort på de 2 olika omgångarna.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Gamla CUP (1) ska det här vara. 2011 på CSL'en



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

"Gamla" vanliga CUP2 på M2an. Eventuellt lite lite mer toe än vad det borde och en hel del camber.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Har tyvärr ingen bra egen bild men det syns lite här på mina Ar-1, skulle säga att du generelt får ett högre slitage i början på den yttersta klacken som får belastningen rakt på sig. Handlar om styrkan i kanten. Man pratar mycket om det i rally med grussdäck att klackarna rundas för dom inte kan hålla imot.

Är det så att där är ett mjukare gummi längst ut är det kanske inte så konstigt. Sen blir det inte rätt att jämföra rwd bilar mot en Fwd, du lägger mycket mer belastning på framhjulet.


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Precis samma ställe som Toyoveck men det hade jag nog redan skrivit

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Magnus Thomé skrev:
Precis samma ställe som Toyoveck men det hade jag nog redan skrivit


ja det är samma. Du kan också se det på första biten på Kumho V70

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Man kan faktiskt även se det på TrofeoR ibland men inte som sneslitage längs med själva skåran utan istället som en bredare yta med mer slitage. Som Toyoveck alltså. Minns inte vilken tråd vi avhandlades det alldeles nyligen. Kanske min biltråd... eller nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Cup2 Connect
923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande