Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (20998 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Displayen är uppe och jag börjar så smått få lite struktur på placering av andra grejor. Stänkskyddet kommer nog att utvecklas lite mer.



Den uppmärksamme kanske ser dagens inköp.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Rulldubb,
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Roterande dubb

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Prydlig installation av digitalen thumbs up

Det är både längd och tvärmatning på den här svarven va? Du kommer lära dig att älska tvärmatningen, det var nåt jag saknade på min förra svarv.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Vaket av er thumbs up en rulldubb blev dagens inköp på Verktygsboden


Anders Karlsson skrev:
Prydlig installation av digitalen thumbs up

Det är både längd och tvärmatning på den här svarven va? Du kommer lära dig att älska tvärmatningen, det var nåt jag saknade på min förra svarv.


Tackar!

Japp, det är både längd och tvärmatning, det var en av grejorna på kravlistan, hade inte köpt en svarv om den inte haft det.
4-backs chuck ligger också på listan över kommande inköp, finns ju i många olika prisklasser, några tips på vad jag ska välja?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Janne J skrev:




Klart du ska ha svarv, jag var bara en ½ människa till för en vecka sedan..



Intressant att fler känner så
Jag älskar mitt lilla missfoster till svarv.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Janne J skrev:
Vaket av er thumbs up en rulldubb blev dagens inköp på Verktygsboden


Anders Karlsson skrev:
Prydlig installation av digitalen thumbs up

Det är både längd och tvärmatning på den här svarven va? Du kommer lära dig att älska tvärmatningen, det var nåt jag saknade på min förra svarv.


Tackar!

Japp, det är både längd och tvärmatning, det var en av grejorna på kravlistan, hade inte köpt en svarv om den inte haft det.
4-backs chuck ligger också på listan över kommande inköp, finns ju i många olika prisklasser, några tips på vad jag ska välja?


Jag har handlat en del här https://shop.otdtools.se/category/4-backskivor
Inga svarvchuckar ännu, men en hel del andra verktyg och tillbehör till maskiner.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
4-backs chuck eller skiva, nu hade jag inte koll på skillnaden men är det så att chuck har samtidig rörelse på backarna och skiva har individuell?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Janne J skrev:
4-backs chuck eller skiva, nu hade jag inte koll på skillnaden men är det så att chuck har samtidig rörelse på backarna och skiva har individuell?

Det finns bägge modellerna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Fyrbackskiva kallas de med individuellt rörliga backar.
Väldigt mångsidigt tillbehör, man kan spänna fast ämnen med udda form eller göra excentriska delar mm mm.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag beställde chuck sist på verktygsboden (3 back)
Och tänkte mig inte för, den var typ tänkt till 4e axel i fräs eller för svets lägesställare, dvs inte redigt härdad som det bör vara till svarv, så kolla innan du köper att det blir rätt, den var även lite väl trög att snurra med chycknyckeln. Otroligt irriterande, skulle köpt en bättre /annan så här i efterhand.
Men den lär säkert hålla många år åndå, kanske däremot köper en ny å monterar denna till rudmatningen i fräsen istället.

Har dock beställt mycket andra grejor på odt , och det har alltid fungerat smärtfritt thumbs up
Jag vet många som föredrar att använda 4 backschuck flitigt, har själv alltid vart för lat för det dock, tar lite för mycket tid för min smak att montera å ställa in,
(Även om jag förstår syftet och fördelarna)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Anders Karlsson skrev:
Prydlig installation av digitalen thumbs up

Det är både längd och tvärmatning på den här svarven va? Du kommer lära dig att älska tvärmatningen, det var nåt jag saknade på min förra svarv.


Vänta tills ni provat en med matning i toppsliden

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Jag villhöver också en svarv , dock väldigt oklart vad jag ska använda den till...
Men det verkar ju finnas möjligheter till att få köpa en massa roliga tillbehör så det kanske kan vara huvudsyftet!?
Har ifos inte heller plats i mitt enbilsgarage som numera rymmer två bilar så det är ganska trångt...

Här får du ett tips på ytterligare inköp: Om du inte har en indikatorklocka med magnetfot så är det bara att klicka hem. Oumbärligt för att kolla så arbetsstycken centrerar och / eller kastar.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



matfo skrev:
Har ifos inte heller plats i mitt enbilsgarage som numera rymmer två bilar så det är ganska trångt...


Enbilsgarage är definitivt ingen ursäkt.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



And ersJepp sson skrev:
matfo skrev:
Har ifos inte heller plats i mitt enbilsgarage som numera rymmer två bilar så det är ganska trångt...


Enbilsgarage är definitivt ingen ursäkt.

Instämmer, en svarv kan man ju faktiskt ha i gästrummet i källaren

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
matfo skrev:
Jag villhöver också en svarv , dock väldigt oklart vad jag ska använda den till...
Men det verkar ju finnas möjligheter till att få köpa en massa roliga tillbehör så det kanske kan vara huvudsyftet!?
Har ifos inte heller plats i mitt enbilsgarage som numera rymmer två bilar så det är ganska trångt...

Här får du ett tips på ytterligare inköp: Om du inte har en indikatorklocka med magnetfot så är det bara att klicka hem. Oumbärligt för att kolla så arbetsstycken centrerar och / eller kastar.


Jag har länge känt att det skulle vara praktiskt och snyggt att göra den där bussningen/distansen/hållaren som nästan alltid behövs när men skruvar ihop en bil som inte hörde ihop från början.

Sedan kan jag inte sticka under stol med att jag vill lära mig att hantera en metallsvarv, helt enkelt en kunskap som jag gärna vill ha Nu gör jag konstiga provbitar bara för att få lite känsla för hur materialet reagerar, låg hastighet-hög hastighet på spindeln, matningshastighet, hur djupa skär, olika stål, borra i svarven, konsvarvning, det finns massor av sätt att tillverka spån på

Indikatorklocka och magnetstativ finns men det kommer säkert att kompletteras med mer mätgrejor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
matfo skrev:
Har ifos inte heller plats i mitt enbilsgarage som numera rymmer två bilar så det är ganska trångt...


Enbilsgarage är definitivt ingen ursäkt.


Lägg ut en bild på din microverkstad, snälla

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Behöver ett par distanser i aluminium till ett projekt på Porschen, 30 mm dia, 10 mm tjocka och med ett 10 mm hål, perfekt som övningsobjekt i svarven!

Satte upp en bit aluminiumstång och planade av ändan:

Borrade ett styrhål med dubbhålsborren:

Borrade 10 mm hål

Bytte till stickskär:

Stickskäret är 3 mm så jag nollade skalan mot änden och gick in 13 mm

Körde ett spår och flyttade till 26 mm och körde ett spår till

Bytte till ett skär med 45°, nollade mot änden och gick in 1 mm.

Flyttade till de andra spåren och gick in 1 mm.

Bytte tillbaka till stickskäret och gick ända in

Färdiga distanser! Mina första riktiga alster i svarven, tidigare har det bara varit lek

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Snyggt jobbat! thumbs up

Digitalskalor är smidigt när man ska göra flera likadana bitar, dessutom finns det en massa funktioner som verktygsbibliotek och annat avancerat.
Den jag har på min svarv ser ut att vara från samma tillverkare som din, knappsatsen är väldigt bekant.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up

Digitalskalor är smidigt när man ska göra flera likadana bitar, dessutom finns det en massa funktioner som verktygsbibliotek och annat avancerat.
Den jag har på min svarv ser ut att vara från samma tillverkare som din, knappsatsen är väldigt bekant.


Tackar

Uppskattar redan att ha koll på måtten och kunna backa bort från arbetsstycket utan att tappa inställningarna.

Jag har också den uppfattningen, samma innehåll men lite variation på utseendet.

Instruktionsboken är ett skämt..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Anders Karlsson skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up

Digitalskalor är smidigt när man ska göra flera likadana bitar, dessutom finns det en massa funktioner som verktygsbibliotek och annat avancerat.
Den jag har på min svarv ser ut att vara från samma tillverkare som din, knappsatsen är väldigt bekant.


Tackar

Uppskattar redan att ha koll på måtten och kunna backa bort från arbetsstycket utan att tappa inställningarna.

Jag har också den uppfattningen, samma innehåll men lite variation på utseendet.

Instruktionsboken är ett skämt..


Var hittade du dessa skalor, jag blev inspirerad att uppgradera min Blomqvist BS600.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (20998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande