Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -69 | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (29088 totalt) |
Ytterligare saker att ändra är växellänkaget och hela växelspaken, inte samma på G50...
Byte från mekanisk koppling med vajer till hydralisk... Jag hoppas jag kan använda drivaxlarna från 69an, knutarna är lika stora och det är M10 skruvar precis som på 69an. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Inte en uppdatering på mer än 5 år....
Bilen blev körklar för 2-3 år sedan, gick sönder, strulat, stått i skamvrån. Men i år har den gått ihop igen och fungerat fint efter sommaren. Mest detaljer kvar att fixa. Efter en dag eller två på Gotland Ring: _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kul att se att den finns på riktigt , blev riktigt bra, är du nöjd med bilen som den är nu?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jo, jag är ganska nöjd. Det är lite grejer som ska snyggas till, bromsarna är lite svampiga. Lyckades inte lufta höger bak riktigt, luftnippeln är paj i gängorna så jag har lite gammal vätska där.... Körde 2 dagar på Gotland, kändes bra, finns grepp och effekt, måste bara våga pressa bilen lite mer själv. Körde Knutstorp nu också i höst, där kändes den kanon, men jag sätter lite gräns på bilen där också. Kört en hel del Superstage i år, det har fått fungera som "shake down" då det varit hemmabana för bilen. Kom ner på 1.28 nånting, men får jag till bromsarna så har jag nog en sekund till minst. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Originalet på Emmaboda? Tycker det är ganska få tillfällen per år att köra där. _________________ Magnus Thomé |
||||
Japp, Emmaboda. Kört 4-5 ggr i år, då har jag tackat nej till ett par. Porscheklubben hade 2 tillfällen, lokala sportvagnsklubben 1, lokala kompisgäng ett par gånger. Det är inga problem att hyra banan en vardag eftermiddag, kostar ~4-5000 kanske, 6-8 personer är lagom. Helger är lite knepigare och dyrare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
||||
Ja, G50, provade aldrig med 915 ens. Den har strulat lite, problem med 4an, visade sig vara lite slitna delar i den. Klantade mig med lamellen så jag slet bort styrningen till uttrampningslagret (fick svetsa och svarva i huset för det). Sen tappade jag axeln till kopplingsarmen och bröt sönder lådan igen, mer svetsning... Har kvar 15"arna men däcken är för gamla och jag bromsade sönder dom på superstage för jag fick inget grepp eller värme i dom. Det var bra grepp i dom när de var nya, eller oanvända i alla fall (de var 11 år gamla i år). Jag var tvungen att prova andra däck för att se om det var fel på bilen eller däcken. En kompis hade dessa E28or från sin gamla racebil så jag fick dom för ett bra pris! Alltid bra med flera uppsättningar hjul också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ok ja det blir ju alltid dyrare än man tror när man bygger om.. man räknar ju oftast inte med att det går sönder grejer heller :|
Jag kör med 15" TB, börjar vara rätt gamla nu också men tänkte krama ur minst en säsong till iaf. Det tar ju ett par varv ganska hård körning innan de greppar ordentligt men tycker ändå det är rätt bra bett. Har du provat bredare framdäck? Funderar på att testa 23or fram om det får plats, mest för att jag har flera stycken liggandes |
||||
Ja, det var väl kanske första gången jag fick ut den innan jag kom på att växellådan inte var frisk. Sen blev det något år i garaget innan jag fick ut den på nytt i år. Nu hoppas jag den håller ihop, redan sugen på att tillföra mer effekt. Vet inte om jag skrivit det, men det är en 3.6 motor från en 964a, ganska original, headers, kammar, ingen luftmängdsmätare och Vems-sprut. Ca 310hk, det är i alla fall medelvärdet av två olika bromsningar... Coilovers fram och bak, 935 svärd bak, typ ledlager/monoballs överallt. Vikten är 1210 med full tank, 80 liter, och mig i. Gjorde en invägning i somras. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Vill inte ens räkna på det... Körde 23+26 med TB5 på 9"+11", när det funkade var det en grymt grep runt en tajt vändning. Funderade på 29or bak, det hade funkat med rätt offset. 23 fram var tajt med mina coilovers, spaceade ut så de gick fritt men det blir tajt när man vrider på ratten, tar i överallt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
1210 kg med fulltank och full gubbe det är ganska bra, antar du inte kör med fulltank när du ska sätta de snabbaste tiderna!
Ok då ska jag prova 23or fram! |
||||
Det är en ok vikt, det är ju en 3.6a med G50 och fullbur i bilen, gubben väger väl ~95. G50 är blytung mot en 915.... Å andra sidan tål den bra med effekt och den växlar fint när den är i skick. I min Targa -77a med 3.2an och ITBer sitter det en 4 växlad 915 i magnesium, den är mycket lättare! Men jag har också sprängt diffen i den.... Nej, det går bättre 10 liter i tanken! Har ett bränslesystem med en liten surge tank på typ 2 liter i smugglarlådan, så jag kan köra med väldigt lite bensin. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Tack! Såg att du låg lite i tangentensriktning efter krönet!
Försäsongen bestod i att jag köpte nya racingskor, mina första faktiskt efter 15år av bankörning. Om jag ska vara ärlig tror jag inte att jag använt dom än.... Monterade in fast brandsläckning i bilen också. Nu är bagaget än mer obrukbart. 18 april förstabanmötet för året på Mantorp. Hände inget mer spektakulärt än att jag fick punktering, kom in i depån för att bilen blev lite sladdrig i parisen. Visade sig att jag hade exakt 0 i tryck. Hittade en metallbit i däcket, drog ut den, pluggade, pumpade upp och kunde fortsätta nästa pass. 30 maj blev det en dag på Knutan. Helt utan mankemang, skitkul dag som vanligt där. 19-20 juni, två dagar på Kinnekulle. Inte en bana jag kör mycket den har aldrig "passat mig" i Targa -77an. Det tog en dag men sen började jag hitta runt rätt bra, det blir fler turer hit nästa år. Hade en ruskig tur med vädret dag två. Två av mina pass började det regna på i slutet, för att ösa ner för nästa gäng. Men sen torkade det upp för mitt nästa pass bara för att börja regna i slutet.... Efter sista passet för dagen öppnade himlen sig fullständigt, det var centimetrar med vatten på vägen till macken. 10-11 juli, två dagar på Mantorp. Fick en bra parkering på hotellet dagen innan. Men sen började säsongen strula till sig, två veckor innan besök på Gotland ring. Det blev inte två dagar, bara en dryg halv dag, sen small det till i kopplingen, pedalen i botten och rassel från lådan. Ringde "Lågteknik Rescue" som kunde lasta av sin 924 från släpet och åka 25 mil enkelresa för att hämta mig! Vi tänkte dock inte på att min bil kunde vara mycket bredare än en 924a så jag hade max 3mm mer sida för bakhjulen, blev lite meckigt att få upp, men det gick. Axeln som kopplingsarmen roterar runt hade brutits loss, troligen en tidigare svetsning av den som fallerade. Axeln (som ska vara rak) och armen. Eftersom det armen roterar på axeln så är lagerläget inte så kritiskt. Så jag kunde bygga med svets runt en gammal axel. Jag är ingen lysande TIG-svetsare, men det var bara två veckor till nästa banmöte.... Spenderade en dag med att öva på att svetsa i aluminium gjutgods, sägert en dag till med att kolla youtube och googla på vilket tillsatsmaterial man skulle ha. Ena änden, den värsta. Andra änden här fanns den förlorade biten kvar och jag kunde svetsa tillbaka den. Jag kompenserar min oskicklighet med mer material än vad som fanns där från början. Utrymmet fanns. När man är under bilen hittar man lite fler saker. Trasig drivaxeldamask, troligen original med bilen. Fick en "ny" av kompisen, den är troligen från 70 talet alltså lite nyare, men har legat ostörd länge. Såg felfri ut. Sprickor i innerfälgbanan bak, totalt 6-7 stycken. Vad gör man dagar innan Gotland? Blundar såklart.... 30-31 juli Gotland ring nord+syd slingan. Första dagen regnar, helt obeskrivligt halt på gamla nordslingan, släpper hela tiden. Som princip kör jag inte i regn, litar inte på min förmåga i baktung bil utan några hjälpmedel, men jag "rullade" runt 2 pass. Andra dagen jättefint banväder. Kommer hyggligt överens med gamla sträcken, nya inte lika mycket. *Rakan så ojämn att man inte kan köra fullt, bilen studsar hit och dit. *Ett fullkomligt onödigt hopp som bara är brutalt mot bilen. *Stenhårda kalkstensgrusvallar i 45 grader som om man träffar dom med fart kommer att skuta bilen upp tallarna som står utanför vallen... * Raka bitar av banan mellan kurvor svänger litegrann fram och tillbaka, det är ett rakt spår mellan de större kurvorna att raken svänger lite mellan kurvorna förstår jag inte, det är som de var fulla när de asfalterade. Ha en raka eller en kurva, en kurva man kör rakt igenom??? Det gick bra i alla fall och lite senare fick jag tag på en ny fälgbana. Nu har centrumet också en spricka, fick tag på ett "nytt" centrum, det har dock också en spricka..... 6 september Mantorp igen. Inga mankemang alls, bilen gick jättefint, kände fint förtroende för den och jag kunde öka tempot men än jag gjort innan. Hade riktigt fina pass med andra förare, när vi kunde ligga och byta plats utan att köra ifrån den andra eller bli ifrånkörd Men säsongen är inte slut ännu! 2 dagar kvar på Knutstorp 16-17 oktober! Ska testa att byta bromsskivor fram innan, jag misstänker att skivorna blir lite skeva när de blir varma. Har en svampig pedal om jag inte pumpar till den innan inbromsning. Så snart 10 banmöten 2021. Ett par Superstage, kommer inte ihåg vad jag körde. 2-3 slalomkörningar med Kalmar Sportvagnsklubb, den sista gick hyggligt i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -69 | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (29088 totalt) |