Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 421, 422, 423 ... 503, 504, 505 >> 30 besök idag (2512491 totalt) |
Jag vet ej om dom hade någon extra mobil laddare på plats då på fredagen vid el-bils körningen eller om dom laddade vid klubbhuset. Men det som finns på banan är tydligen inte så stark så tar tid att ladda, för en i vårat gäng som kört den vita BMW M2:an med Nürburgring dekaler på tidigare år har nu bytt ut den mot en Tesla model 3 och testade den på banan på lördagen och sa då att det var klen laddare där vid klubbhuset. Och på nätterna laddades den ännu långsammare där vi bodde så här är fredag kväll, dagen innan ban premiären med bilen: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Det sitter en oljekylare fram, så det är luft in och ut till den. Så fortfarande luftkyld motor. Lite fler bilder på bilen: Det är samma bubbla gubbe som äger den andra bubblan som han körde med på hösten förra året som visades för några sidor sedan, denna gula körde han med på våren förra året, Men om du scrollar ner en bit på länken nedan så hittar du fler bilder från våren förra året både på motor och framifrån på denna gula bubbla: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hej, här kommer lite info från ägaren: M2:an hade andra coilovers,bromsar och Cup2 däck, bästa tid 1.34 Teslan hade han köpt 2 veckor innan Gotland, så knappt kört med bilen, det är en performance med större bromsar men allt original.. Satt PS4 däck på. Bästa tid 1.40 5-6 varv tror han det var, Sen var han tvungen att ta avkylningsvarv med original bromsarna. Tror jag kunde köra som mest 7 varv på halvfullt batteri, men inte helt säker. Det skulle behövas en kraftigare laddare vid banan så att man kunde ladda fullt. Gotland Ring har bara 3x16A att ladda med. Bild på förbrukningen: Teslan har ju inbyggda kameror som filmar och jag har bett honom lägga upp en film, så hoppas det kommer. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Men det jag reagerade på angående Teslan var acc prestandan, alltså 0-100 är ju bra men det ska vara en väldigt liten bana för att den prestandan ska vara användbar.
Utan intervallet efter 100 är ju det viktiga på dom flesta normala banor och där är den väldigt slö Vet inte om Tesla medvetet stryper bilen direkt efter 100 eller vad problemet är? 0-100 = 3,4 sekunder 100-200 = 11,3 sek 100-150 = 4 sek 150-200 = 6,7 sek 200-250 = 17,2 sek Och jag har läst en del ännu sämre tider så gissar tiderna ovan är med fulladdat batteri och optimala förhållanden. Så på banor som Mantorp, Gotland mfl. lär tyvärr Teslan ha svårt att hänga med i sportbils tempot. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hade videokameror med mig som jag flyttade runt och som fick stå och filma konstant, här är första filmen vid början av rakan, här ser man även Teslan köra flera varv, han kommer direkt i början av filmen.
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Rent kinetiskt är ju 100-200 3x energin mot 0-100, och tar i ditt exempel 3.3x längre tid, så helt off verkar det ju inte vara. Kanske är teslan bättre på att få ner effekten tidigare med sin elektroniska kontroll och fyrhjulsdrift mot motsvarande bensinbil och 0-100 därför blir proportionerligt snabbere mot 100-200? Men jag har mycket dålig koll på vad snabba bilar med liknande vikt/effekt brukar ta på sig. Elmotorer har ju inte max effekt vid max varv normalt, så det är ju inte otroligt att effekten sjunker när hastigheten blir hög, de har ju bara en fast utväxling som ska kompromissas för lågfartsprestanda, motorvägseffektivitet och högfartsprestanda etc. _________________ Markus Ålind |
||||||
Nürburgring så ligger man väl mera på konstant fart än full gas/full broms/full gas/full broms var 5:e sekund som du gör på en vanlig liten bana, så accelerationen har nog inte lika mycket betydelse där utan mera hålla en jämn hög fart i genom banan. Sen är frågan om dessa bilar dom kört med på utländska banor är original eller om dom programmerat bort någon "strypning" i bilen? -------
Angående acc så tar ju växlingar tid speciellt på äldre bilar med vanlig manuell låda och växlingar har ju inte Tesla något problem med. Tesla Model 3 Performance 1850kg 487hk & 639Nm 0-100 = 3,4 sekunder 100-200 = 11,3 sek Här nedan bilar som Teslan spöar på 0-100 men istället förlorar mot på 100-200. Audi RS4 (B7) år:2006 1720kg 420hk & 430 Nm 6-vxl manuell 0-100 = 4,6 sek 100-200 = 10,8 sek Audi TT-RS år:2016 1550kg 400hk & 480Nm 0-100 = 3,7 sek 100-200 = 10,1 sek BMW M2 Competition 1640kg 410hk & 550Nm 0-100 = 4,3 sekunder 100-200 = 10,1 sek BMW M5 (E60) år:2005 1850kg 507hk & 520Nm 0-100 = 4,4 sek 100-200 = 9,1 sek Corvette C7 Stingray år2014 1430kg 456hk & 610Nm 0-100 = 4,4 sek 100-200 = 9,9 sek Mercedes-Benz CLS 55 AMG år2005 1958kg 476hk & 700Nm 0-100 = 4,7 sek 100-200 = 9.9 sek Porsche Carrera GT år:2003 1400kg 612hk & 590Nm 0-100 = 3,5 sek 100-200 = 6,8 sek Porsche Panamera Turbo år:2009 1870kg 500hk & 700Nm 0-100 = 3,6 sek 100-200 = 9,9 sek Porsche 911 GT3 RS (997 facelift) 2011 1400kg 450hk & 430Nm 0-100 = 3,7 sek 100-200 = 7,9 sek Sen tar vi denna el-bil: Porsche Taycan Turbo S 2350kg 760hk & 1049Nm 0-100 = 2,6 sek 100-200 = 6,8 sek Så kanske du ser ett mönster i varför jag tycker det är konstigt Teslan "dör" efter 100? Eller jämför dessa två tiderna på Teslan, första med 100km/h ökning andra bara 50km/h i ökning men ändå långsammare? 0-100 = 3,4 sekunder 100-150 = 4 sek Jämför vi med min bil vad jag hade för prestanda 2016 ca 1700kg med 613hk och 864Nm 6-vxl manuell. 0-100 på 3.4 sek (växling 1-2:an + hjulspinn) 100-150 på 2,1 sek (bara 3:ans växel) 100-200 på 6,4 sek (växling 3-4:an förlorar över 1 sek i växlingen) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jo jag tänker lite som du gör, att farten hålls uppe på ett annat sätt. De videos jag sett har varit omoddat när det gäller drivlinan, andra bromsar, däck o så bara. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag skulle säga att du är helt spot on här Markus, teslorna är overkligt bra 0-100 pga elmotorns överlägsna kontroll av hjulen med antispinn och 0 momentpikar jämfört med en ICE bil. Sen är det nog så att dem helt klart har prioriterat 0-100 före 100-200, kan bero på kylningen av vissa komponenter så dem drar ner effekten lite efter 100, sen också utväxlingen. MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
För några år sedan så var det en Tesla som var med och körde om stans snabbaste bil..... och den kan man säga var allt annat än original...., den tog sig ända till finalen. Och enligt föraren av Teslan så var förlusten orsakad av att han värmde däcken i finalen, den kändes svagare efter typ 300 meter då då drog effekten ned pga i hög värme i diverse utrustning i bilen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Googlade lite dyno runs på tesla model 3, och som väntat tappar den en hel del effekt på högre varv. Här tex: https://www.youtube.com/watch?v=deOM Där börjar den tex på 470hp vid ganska låg fart och sjunker sen till 360 vid max hastighet. Det i sig borde vara nog för att förklara skillnaden mot de liknande bilarna på (i vikt och effekt). En bensinbil har ju flera växlar och kan ju därför ligga rätt nära maxeffekt i de flästa hastigheter. I videon pratar de också om att effekten sjunker ganska mycket om man går under 75% ladding vilket i sig säkert kan få en tesla att inte verka så snabb som den borde på rakan efter ett gäng varv på en bana. Om teslorna som erik säger också har lite problem med att delar snabbt överhettar vid höga effektuttag så blir ju alla de här sakerna endå värre. 100-150km/h är 1.25x energin mot 0-100, och 4s är 1.17x 3.4s. Energin som krävs för att accelerera till en vis hastighet är proportionell till hastigheten i kvadrat. _________________ Markus Ålind |
||||||
Vilket betyder att man behöver kraftig snabb laddare vid banan så man kan ladda fullt hela tiden och sedan får nöja sig med att köra kanske 7 varv åt gången.
Så när STCC går över helt till enbart el-bilar så kanske det byggs ut med några snabb laddare på alla banor, lär dock nog bli problem om 30 bilar ska ladda samtidigt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
19/9-2020
Redan på lördag FM så fick en del mecka. Lotusens nya bromsar gjorde bara en smal bromsrand på skivan så kollades efter fel, men behövdes bara bromsas in mera för att få ett jämnt slitage: Lupon som fått en 1.8 turbo motor och bara körts med på gatan fick nu uppleva hårdare körning och då blev turbon så varm så att ljud dämpnings mattan på torpeden började smälta/brinna, så den fick tas bort helt. Värre var det med Clion där ena motorfästet gick av. Men med lite kontakter på ön så kunde den svetsas ihop och förstärkas med ett fyrkants rör i mitten så han fick den körbar igen på eftermiddagen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 421, 422, 423 ... 503, 504, 505 >> 30 besök idag (2512491 totalt) |