Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hybrid/HANS med trepunktsbälte?
528 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ett Simpson Hybrid Pro som jag köpte när jag skaffade den galna Crosskarten ( ) som hade sexpunktsbälte. I M2'an har jag bara vanligt trepunktsbälte och då funkar den inte.

Men jag tycker jag sett någonstans att någon av modellerna som finns ska funka med trepunktsbälte? Eller minns jag fel?

Självklart är mer säkerhet alltid bra men hur viktigt är det med HANS i en modern bil med krockkuddar precis överallt som man dessutom inte tävlar door to door med, dvs risknivån för en ordentlig avåkning är relativt små. Inte obefintliga förstås. Men små.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det är hybrid S (eller dess föregångare) du tänker på
https://simpson-europe.com/sv/hybrid/hybrid-s.html

I en bil med alla krockkuddarna intakta och 3ptbälte har du ju redan annat än axelremmarna som ska ta upp kraften, så kraften på nacken borde bli mindre.
Men hjälm med hakskydd skulle jag sikta på ändå (tänk på att avsaknad av 6pt gör att hjälmvikten spelar mindre roll, av samma anledning).
Men det skadar ju inte att hjälpa nacken om man kan, det testas ju inte så mycket på klotning i 150+ (örk).
Nu kommer nån med industrierfarenhet säkert med simuleringsresultat.

Funderar du på Kinnekulle i regn?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är hybrid S (eller dess föregångare) du tänker på
https://simpson-europe.com/sv/hybrid/hybrid-s.html

I en bil med alla krockkuddarna intakta och 3ptbälte har du ju redan annat än axelremmarna som ska ta upp kraften, så kraften på nacken borde bli mindre.
Men hjälm med hakskydd skulle jag sikta på ändå (tänk på att avsaknad av 6pt gör att hjälmvikten spelar mindre roll, av samma anledning).
Men det skadar ju inte att hjälpa nacken om man kan, det testas ju inte så mycket på klotning i 150+ (örk).
Nu kommer nån med industrierfarenhet säkert med simuleringsresultat.

Funderar du på Kinnekulle i regn?


Jag kommer aldrig köra över 50kmh mot bron på Kullen om det regnar så det är inget problem för mig personligen. Saker KAN ju hända varsomhelst men riskerna ligger mer i att hamna ute i en grusfålla eller worst case stanna mot ett räcke med inte alltför tokmycket krockvåld.

Varför tycker du att det inte borde vara en öppen hjälm? Jag åker ju en del med andra, antingen som passagerare eller förare, och med en öppen hjälm så hörs det vad man säger

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:

Varför tycker du att det inte borde vara en öppen hjälm? Jag åker ju en del med andra, antingen som passagerare eller förare, och med en öppen hjälm så hörs det vad man säger
Tandproteser är dyra.

Och jag värderar den aspekten högre än problemet att ta av hjälmen utan att röra nacken (med kroppen fixerad på plats i stolen).
Det går att extrahera en fixerad person med hjälmen på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du tänker på att man får något löst föremål i plytet? Pangad vindruta eller nåt annat? För man lär ju inte dunsa i något annat än krockkudden när man flyger framåt? (förutom vid multiple impact iof)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Du tänker på att man får något löst föremål i plytet? Pangad vindruta eller nåt annat? För man lär ju inte dunsa i något annat än krockkudden när man flyger framåt? (förutom vid multiple impact iof)
Kudden är inte en dunkudde och du har ju händer och annat. Kudden hjälper dig att överleva, men du kan ju hjälpa till att minska skador i ansiktet.

Visir kan dessutom minska risk för saker i ögonen (glas behöver inte gå att få ut).

Det blir rätt dystert om man samlar ihop erfarenheter och anekdoter från 15 år.
Men det går ju att hitta en mellanväg där risker minskas utan att det kostar alltför mycket.
Men att kommunicera igenom balaclava och integralhjälm är ju bara att glömma.
Men du har väl anledning till ha Blåtands headset i hjälmen numera?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja ögonen vill man gärna ha kvar. Att krockkudden är en smocka är jag helt med på men den måste ju funka även om man har glasögon (misstänker man har fina märken i fejjan ett tag...)

Vad för typ av elände har du sett som skulle kunna ske i en gatbil med krockkuddar. Bra att veta lite vad som kan hända.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Vad för typ av elände har du sett som skulle kunna ske i en gatbil med krockkuddar. Bra att veta lite vad som kan hända.
Bara sett ett fall med krockkudde och lätt smäll i räcke i kombination med Peltor G6.
Resultatet blev en blodig näsa, men tänderna klarade sig.

Den med glas i ögat var flygturen på Kinnekulle där alla rutorna rök. Där var det 3pt och sportratt vill jag minnas, men Kudden bromsar ju inte glas.
Det är väl splitterfilm (tonad? ) på insidan av härdade rutorna som kan hjälpa sånt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänker att skärmen på den gamla Peltorhjälmen knappast är så bra när man möter en krockkudde

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Jag har fått en airbag (från en Ferrari!) i ansiktet efter en avåkning på Mantorp , hade ej hjälm på mig men märkte inte av några skador eller smärta i ansiktet. Däremot så hade jag ett rejält märke efter trepunktsbältet över bröstet.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Jag bytte från Simpson Hybrid Sport till Hybrid S nu när jag börja köra bana med Meganen som har trepunktsbälte. Dyr men verkar ju som dom har monopol på hans testad för trepunkt så bara att hosta upp

Safety first

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
Allmänt banåkaforum
Hybrid/HANS med trepunktsbälte?
528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande