Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 47 besök senaste veckan (44297 totalt) |
Den översta limträbalken behöver du ju, va de andra två längsgående skulle göra för nytta vet jag inte??
Du behöver ju ha tvärgående som "håller ihop" taket, ska visa hur jag tänker . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Dem behövs för att taksparrarna inte är dimensionerade för det takspannet med snölast. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Erik. Jaa, jag hade nog trott man lägger till en bredare regel bredvid takstolen.
Är takstolen byggd i tex i 45x145 , att man lägger dit en 45x220 bredvid. Men det kanske blir bättre så _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nackdelen med den metoden är fetare köldbrygga, men visst kan man göra så också
Har man nockbalk så blir kraften från snölasten att den vill pressa ihop ytterväggarna _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Knotan det där har jag också funderat på. Om man behöver en horisontell balk (A-stolpe) för att hålla ihop takstolarna så att inte väggarna drar utåt. Men har man 3 limträbalkar längs med taket kanske det räcker. Hmm.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Med limträ I nock trycks väggarna inåt istället 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jo så blir det ju förståss förutsatt att man har tillräcklig lodrät stadga under nockbalkens ändar. Och nockbalken är tillräcklig. Det måste gå åt en rätt rejäl limträbalk högst upp?? Gissar runt 350-450x120 eller nått??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det känns smidigare med bara en nockbalk i mitten och sen stärka upp befintliga reglar med typ 220x45. Garaget är ju inte så djupt så att väggarna ska börja tryckas inåt låter inte troligt (dessutom har du ingen extrem takvinkel).
Om jag tänker rätt blir det väl då, tak, luftspalt,220 isolering, 45x45 regel + isolering (för att bryta köldbrygga) och sen gles och gips? Du får ett slätt tak som går enkelt att gipsa. Räcker 220+45 isolering?, har dålig känsla för sånt. Med tre "nockbalkar" måste man väl bära av mer ovan garageportar? Dimension på nockbalk har jag ingen koll på, vi hade 115x630 för att bära av 5m garageportar (inte helt jämförbart pga större byggnad). _________________ Nils Didner |
||||
Jag funderade lite på detta du säger med fetare köldbrygga, jag har mitt egna garage-tak byggt exakt enligt denna bild. Vilket jag antagit är ett normslt förfarande) Mellan isoleringen och tak-spont-luckorna är det luftspalt på 35mm(mer högre upp närmare mitten av taket, plus även vanliga ventiler i utrymmet uppe vid nock) Å detta med köldbryggan är det då då att man menar att trä-regeln/takstolen är sämmre än isoleringen runtomkring på att stänga in värmen/bättre på att leda ned kylan ifrån luftspalten ned till garaget, ??? Bygger man då tex med plåtreglar så borde det vara värre än trä (även om de är tunnare) och säg att man skulle använda tex vkr eller I/H stålbalk=ännu värre?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ungefär såhär ser det ut runt om garaget så det får väl klassas som torrt och fint:
Bilder på hur väggarna och golvet ser ut på insidan nu. Tänker att man borde kunna sätta dit vindpapp, 95 mm isolering, fuktspärr, 45 mm regler med 45 mm isolering och sedan väggskivor. Takutsprånget: Och på baksidan sitter ett fönster i mitten på gaveln. Det hamnar i vägen om man sätter en vertikal limträbalk mot nock. Men egentligen vore det skönt att slippa höja taket på förrådet eftersom det redan är isolerat och där behövs inte högre tak. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Jag har ingen isolering i golvet i min verkstad. Istället för o fixa plattan skulle jag tilläggsisolera resten. Borde gå o räkna på vad man vinner mest kw på per investerad krona.
Hade problem med fukt o värme i början. Sen klättra jag upp i stegen o skulle byta en lampa. O till min förvåning det var svinvarmt i taket. Så köpte två st takfläktar o montera så dem startar på belysningen. Efter det torrt o fint. Brukar ha typ 15grader varmt på vintern. På sommarn gör plattan det svalt istället. Investeringen o gjuta om golvet, kan du elda många år med en värmepump. Är du rädd för att plattan inte pallar en billyft så sätt en 10mm stålplåt under tornen som du både limmar och drar med kemankare. Bestäm vart lyften ska st och sedan växlar du av dem berörda takstolarna med en ram av stålbalkar och sedan lägger du dit extra horisontella brädor vid främre o bakre takstolen. Sedan bygger du en låda som bilen får gå upp i. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Bra input. Jag lutar åt konstruktion med limträbalkar i taket så att ytan blir mer effektiv för förvaring. Men jag funderar fortfarande på om jag bara ska lyfta innertaket på halv ytan eller inte. Alternativet är att lyfta hela innertaket och sedan bygga nytt loft för förvaring. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Gjorde en beräkning på limträbalkarna här:
https://www.byggbeskrivningar.se/dim Räknade då bara på att göra detta ovanför garagedelen (dvs ca 620 cm långt) Det mynnade ut i väldigt rejäla limträbalkar! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det där ser väl görbart ut.
Man lär få sala på reglarna lite för att få tillräcklig tjocklek, jag hade kört 120+ 45 i väggarna minst. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Vill ju inte minska golvytan i onödan Men det kanske lönar sig i inomhusklimat och på elräkningen på några år. Vad tror du om att i det här fallet fästa vindpappa på insidan om befintliga reglar? Borde inte vara några problem mer än att det blir lite krångligare. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Exakt så, jag hade kört vindduk eller asfaboard. Den lilla ytan du förlorar är försumbar _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kanske ot här men vad tror du erik om man tar två 20ft containers å ställer bredvid varandra kanske svetsar ihop med en fetare balk upptill för att få lite extra bredd samt lägger takstolar och plåttak högst upp ?
Skulle vilja ha ett dubbelgarage utan värme men som är torrt på landet . _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||
Det funkar nog, men köp ett rejält tält istället? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 47 besök senaste veckan (44297 totalt) |