Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 48 besök senaste veckan (27041 totalt) |
Det som låg mig närmast var nog gotländska USA-bilsmekaniker och östgötska hemmasvetsare, jag kan tyvärr inte skylla alla mina äventyr på inkompetenta ingenjörer Edit: för att i alla fall närma mig topic igen: vad finns det för lösningar för manuell låda på en 928? Originallådorna är väl inte jättevanliga, hur stor är skillnaden gentemot 944 och 968? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Skillnaden mot 944/68 är obeskrivlig. 44/68 har en audilåda med växellådan bakom diffen medans 28an har en Porsche låda med växellådan framför diffen.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
928an, automaten, har en Mercedeslåda, med en diff (Porsche?) påbultat bakom.
En Corvcette C5/C6 låda/diff borde gå att mickla dit om man kan få till splince-kopplingen mellan röret och lådan samt en koppling. Andra manuella Mercalådor kanske funkar också?? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag skall kolla upp bilen i helhet, men för att sätta lite perspektiv så är mycket av det som är gjort väldigt rätt.
Utan att ha någon som helst kunskap om vad som försiggått så känns det lite som någon som haft en hög ambition och fått slut på tid/ork i slutet. Ägaren innan mig har haft mycket nöje av bilen och den hsr fungerat klanderfritt för honom. Jag hade ju stolsbyte på listan oavsett, de som satt i var rätt välanvända och solblekta, men i och med fästena så flyttade jag upp den punkten hela vägen upp. Nu blir det insvetsade 2mm-profiler med 3mm som mothåll, riktiga skenor o.s.v. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Vad ser jag - haru skaffat ett åk! Här får man inte vara borta från forumet märker jag!
Grattis Johan! Skall bli kul att få titta närmre på denne düsk! Härligt motvalls med 3-petat glidande på banorna 2021! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tackar! Ja vad fasen, det är ju massa kul folk som kör kul-turer och konbana och allt vad det är och som envisas med att först dra med mig, och sen vara trevliga på kuppen. Man dras ju ner i träsket Till skillnad från andras ändamålsenliga snyggbilar med puts och studs är detta en huligan med gott om ärr eller en låghalt föredettingboxare med lite astma. Skall jag dra parallellen till filmen Snatch så är era andras bilar stiliga hårdingar som "Tony" (Vinnie Jones), "Turkish" (Jason Statham) och "Mickey" (Brad Pitt).. 927'an är mer "Brick Top" tolkat av Alan Ford. Det är ju plastrutor, och kommer aldrig vara någon stereo i den, men annars hade det känts rätt bra att döna ut lite AC/DC med kromad armbåge medan man tränar kickdownen på ett flygfält i närområdet. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Du är ju väldigt positiv själv och mottaglig för den typen av yttre påverkan, kan bara bli bra det här _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ett sent grattis! Precis som du skriver håller jag med, en udda typ den där 928an, och din blir ju kanon när det redan är rensat!.
Jag är väldigt avis på er och era turer/tävlingar. Finns inte samma här på den här sidan landet. 🙄 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Bara för att adressera detta direkt. Jag har absolut kikat lite, och det är ingen helt solklar grej att göra det. Denna är dessutom införskaffad för att få köra och ge kreativ energi till Shriken, att dra igång ett lådbyte känns väldigt långt borta faktiskt.. men om, så tror jag att en corvettelåda känns minst långt bort. Björn, du får väl tjoa om du har vägarna förbi den här rätta sidan av landet, det kan nog om inte annat gå att få till något garagehäng tänker jag. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Klart du ska ha automat! Jag gillar gamla hederliga automater med momentomvandlare, sugen på att konvertera min manuella 924 till automat.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Nej, lova mig nu att inte börja med massa lådbyten etc. Kör kör kör! Det är min melodi. Har automat i novan och kört så i flera år. Nu har jag fixat den bilen så att det iallafall inte är automaten som gör att det inte går fortare.
Tänkt Hög medelfart istället! Och inga konstiga växlingar, och fippel med kopplingsfot etc. Börjar den bråka med konstiga kickdowns och gå sönder etc... ja då möjligen... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Men exakt, det skulle vara om jag råkar ut för en rejäl portion haveri som det ens skulle kunna vara aktuellt. Jag lovar dig härmed att den inte kommer råka ut för lådbyte om det inte är absolut nödvändigt, och även då skulle det kunna bli en ersättningsautomat. (de lite senare är ju 4-stegade t.ex.) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Helt rimlig inställning, jag kan också tänka mig att Porsches/Mercedes lådor är något mer hållbara än den enda automatlåda jag har erfarenhet av, som troligtvis är tillverkad i någon form av brieost. Jag var mest nyfiken på vilka lösningar som kan finnas om man skulle vilja ge sig på det; 928 är för mig ett kunskapsmässigt svart hål. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
aaahhh, flannellskjo... jag menar skotskrutig inredning sitter fint _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Finns många att välja på.
https://martonmills.com/product-cate Funderar på att handla härifrån. Johan verkar händing med nål och tråd, kanske vill göra lite jobb åt mig? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det finns de som monterat växellåda från Corvette C5 i 928 men det ingår tydligen lite kapande i plåt, jag har inte sett det själv men det finns vad jag vet inga färdiga kit att köpa utan det blir eget smide för att fixa.
En annan grej som är lite speciellt med 928 är att det skiljer på manuella och automater i karossen, annan plåt där grejer som pedaler och jox ska monteras. Det är nog den mest olämpliga bilen som finns att bygga om då det inte bara är att flytta över grejer från en annan bils drivlina. En sak du kan göra med automaten är att juster hur mycket vakum den får, rycker du vakumet helt så blir det maximalt hårda växlingar. Iaf är det så på S4 och GTS. På de fyrväxlade lådorna startade man på tvåan om man lägger i D men startar på ettans växel om man lägger i 2 manuellt. _________________ Anders Hansson |
||||
Klanlös tartan för mig
Jag har letat tyg ett tag och råkade mest ramla över en stuv med detta av en slump. Det är lite mer lila ton än på bilden (mobilkamera o.s.v.) men då bilen är lite rå och tom kan jag knappast göra annat än förbättringar inuti... Och varför då inte köra med lite edgigare än bara svart vinyl. Jag skrev tidigare om massa knäppa inköp, det var ju till detta då. Har skurit upp egna dynor efter sparcons förlaga och skall se om jag kan få till någorlunda matchande i passagerarstolen också. Det är som sagt längesen, men sömnad är tydligen som att cykla lite, det gick fort att hitta tillbaka. Jag är väl rätt hyfsad på det men att ta på mig sömnadsjobb triggar perfektionisten och den interna kravställningen lite väl hårt tror jag, vi får se hur det blir innan det ens är värt att fråga _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 48 besök senaste veckan (27041 totalt) |