Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Klapprande bromsbelägg?
4 besök senaste veckan (1426 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Kan bromsbelägg klappra så till den milda grad att man tror att nånting håller på att lossna på bilen?
När jag lägger foten på bromspedalen på Opeln smäller det till rätt ordentligt oavsett hastighet och om jag direkt efteråt backar och bromsar till smäller det igen.
Från förarplatsen låter det som om det "kommer från hjulen" och en kamrat som stod bredvid menade att det måste vara oken eller beläggen som smäller.
Jag har även ett klapprande ljud när jag kör över brunnslock och liknande.

Ljudet har tillkommit på sistone och det enda jag gjort med bilen är att jag har bytt belägg och vätska. Ljudet kom dock inte samtidigt som bytet av beläggen.

Jag tycker man borde känna i ratten om det är nåt annat som är löst. Man känner ju hur många lager färg det är på övergångsställena man passerar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Det är ett ganska vanligt fenomen på vissa bilar där klossen är något för liten för hållaren.

Jag har bla sett på vissa bilar (nissan Primera bakbromsar) att dom orginal har en skrikplåt som går helavägen runt "kanten" på belägget (det som diktar emot ok hållaren) för att få bort denna typ av ljud.

Ett annat fenomen brukar vara att när man monterat nya belägg så hamnar oket så "långt ut" i glidhylsorna att detta framkallar ett klapper vid hård inbromsning straxt innan bilen stannar.

Men jag vågar satsa en +meny på gyllene måsen att det är senario nr 1.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Jag har samma fenomen på min SAAB pga av att jag inte monterade delen som fjädrar ut bromsbeläggen mot oken.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Jag fick ett väldigt klapprande en gång då jag bytt belägg fram. Det försvann så fort jag lade foten på mittpedalen. Det var den tre-vingade fjädern på baksidan av belägget som trycks in i kolven som inte var tillräckligt utspännd så belägget satt inte fast.

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag har studerat det lite närmre och kunnat konstatera att det inre belägget går att vicka i höjdledd med fingrarna och antar att det är orsaken till oljudet. Bara att leva med alltså...

Så här ser konstruktionen ut:

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Skruva banåkabil
Klapprande bromsbelägg?
4 besök senaste veckan (1426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande