Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Mycket imponerande! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jäkligt kul att se hur du gjorde breddningen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vet inte om man kan kalla det bonnsmide men coolt är det tveklöst med att bygga egna fälgar . I rejsas barndom skrevs det mycket om att plåtfälgar oftast är lättare än motsvarande lättmetall. Ser ut som det stämmer med ditt försök

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Heeelt fantastiskt!
Det måste gått åt en och annan sömnlös timme för att klura ut detta.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Snyggt! Riktigt, riktigt snyggt!
Kontrasten mellan fälgcentrum i stål och en påbultad fälgbana i alu är skitfrän thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Snyggt jobbat med kapfräsen thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tack för era kommentarer, roligt!
Måste tillägga att jag såklart letat fälgar som en tok innan jag började med detta utan hitta något som skulle kunna passa. Antingen var det helt fel et eller fel bultmönster (utan vettig möjlighet att borra om) Jättespacer vill jag inte åka med heller. Hittade några gjutna jänkefälgar men då låg vikten på över 20kg st ! Eller såklart går ju beställa customtillverkat, men drar iväg i pris.
Nu vet jag att denna bilen är helt out of date vad gäller scrubtänk etc. Men dessa split går ju att bygga om den dan jag bygger om bilen eller åker annan bil, bara göra nytt centrum.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Björn Davidsson skrev:


Här är första fälgen ihopmonterad, med lackat centrum,





Detta är så sjukt smart!

Som Johan skrev i sin tråd om 927'an, du är välkommen på besök i garaget där vi huserar. Från din sommarstuga är det bara en halvtimme bort. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332




_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vilket hantverk

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Mycket smart! Väldigt snyggt jobbat!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Olleinsulander
Enköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Björn Davidsson skrev:
Olleinsulander skrev:
Björn Davidsson skrev:

Vilket år som helst uppdaterar jag till snabbkopplingsnipplar, så man kan leda vätskan via slang direkt till uppsamlingskärl..🙄


Vad tänkte du använda för snabbkopplingar i så fall? Tryckluftshonor?

En riktig höjdartråd med snygga meck! Detaljer kring fälgbygget skulle uppskattas


Tack! Ang kopplingar var jag inne på sådana kranar först (bla båtmotorerna har dem.. men tänkte sedan på typ tryckluftshanar, inte honor. Det finns Hanar med invändig ventil, har dem på jobbet.

Fälgarna.
Jo, en gång i tiden


Tack för svar!
Supersnyggt fälgjobb!

_________________
Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Olleinsulander skrev:
Supersnyggt !


Tack!


Marcus Gustafsson skrev:


Dum fråga kanske, men jag funderade på hur glasfiber/trä-plattan skulle fungera när det tar emot som på bilden ovan. Trät har till största delen slipats ner, men med glasfiber/trä-platta är det inte större risk att glasfibret fläks upp och att det lossnar större delar?


Och det lär klia i ansiktet efter racet på dem som legat bakom och kört!
Man få ha en slitända av trä!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Status såhär sista dagarna i november :
Bilen har fått komma upp på ordentliga bockar, men inte gjort så mycket mer



Fixade dock två dzuz fjädrar som lossnat, har inga bilder på det dock..😁😬. Hade tänkt börja skruva bort växellådan men det tog verkligen emot att börja skruva under.. 😖 får hämta kraft några dagar..tömde iallafall ur det sista kylvattnet ur kylare och expansionskärl..

På tal om det, vad tror ni om att uppdatera kärlet?



😎😁
Det är tätt o funkar fortfarande. ..
Cocacola kanske bättre? Hårdare plast..?


Har dock rensat lite bland grejor och sålt lite däck o fälgar. Skönt att bli av med och få lite plats.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Pontiac på pallbockar... aj aj, akta dig så den inte växer fast

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Expansionskärlet är perfekt, rör det inte

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Fick en lucka ikväll efter 4 veckors vabb, förkylningar samt båda barn passat på att ha plågsamma vattkoppor..

Fick ner lådan på 25minuter, nytt rekord! Byggde om domkraften till växellådslyft. Förlängde plattan med ett stålrör och drog ihop med spännskruvarna till fräsbordet och la på korgen från höga växellådslyften, perfekt! 😁



Öppnade lådan:




Svårt att få i trean med trasig synkring som ligger ivägen..🙄
I övrigt såg allt helt ut, inget annat trasigt så långt..

Lite skrot, nu bara ta isär, rengöra och bestämma fortsatt väg framåt...


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Ser ut som ett "enkelt" fel ändå, något mer som är skadat?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Björn Davidsson skrev:

Fick ner lådan på 25minuter, nytt rekord! Byggde om domkraften till växellådslyft. Förlängde plattan med ett stålrör och drog ihop med spännskruvarna till fräsbordet och la på korgen från höga växellådslyften, perfekt! 😁




Stiligt! thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



finurligt med växellådslyften!

Håller några tummar för att det inte var mer skador efter synkringens färd mot botten.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Rivit isär lådan idag.



Fick tillverka en tång till de irriterande låsringarna, går att köpa men 500 spänn?! Nä kan själv..




Otroligt nog är det enda trasiga 3ans synkring, samt att de små fjädrande "keys" ( vet ej svenska namnet) har spruckit alla 3 samt att sliderringen och sliderhjulet fått spö. De går att fixa med lite bryne. Keys har jag.




Både axel och 3ans drev ser jättefina ut. Otroligt efter så mycket spö denna låda fått.




Dock har jag ingen ny synkring. Köpte en låda med grejor till dessa lådor med blandat oem, race, trasigt etc. Fanns nya ringar men de är alla modifierade med avfilade varannan tand.





Nån som har koll om det funkar med en sådan avfilad eller behöver jag modda sliderringen oxå för att det skall lira? Fanns sådana med i lådan:

Varannan tand borta mot 3ans drev




Här var en eftermarknads dogring för 3an, dock rejält sliten så nog inget att använda


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande