Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
locost ny framvagn
3 besök senaste veckan (737 totalt)
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag skissar på en ny framvagn till en Locost med smal/liten frontarea . Men jag har ingen kunskap om framvagnsgeometrier så jag har plottat in måtten från min skiss in i "VSusp" se nedan länk.
Min fråga till Er som har mer kunskap i ämnet , är resultatet OKEJ till en bil som kör 50/50 på bana/gata Locost #1[/url]

_________________
Göran Nilsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skall titta och fundera lite, återkommer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack 👍🏻

_________________
Göran Nilsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1: Bra utgångsläge. Ser inget som jag känner är åt he......
2: Vad är låst? (vad går inte att ändra på)
3: Jag skulle vilja sänka undre bärarmen i spinden och karrosen.
Men 2: gäller först.
4: Skrubbradien känns hög, men ingen kattaståf.
Låg skrubbradie lätt att andra, tex spacer.
Hög skrubb brukar vara jä... att få stil på.
5: Camber kompensationen är inte så stor.
Hmm inte 100 om det är ett problem eller ej.
6: Vad har du tittat på, tänkt på, när du skade geometrin?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack igen för att har tittat på mina siffror.

1. Bra att det inte var någon katastrof
2. Spindeln är inte låst, de nuvarande dimensioner kommer från Cortina/Sierra. Kan byta till Willwood spindlar. Det är de två spindlarna som jag har ritning på.
3. Vill helst inte ändra så mycket i ramen.
4. Är medveten att scrubradien inte är optimal , kan bli lite bättre med Willwood spindlar men jag har inte fått ritning på Willwoods spindelnav ännu. ET40 på fälgarna
5. Camberkompensation - vad betyder det och vad vill man sträva mot och hur gör man det ?
6. Jag har titta på westfeld, super7, kloner av dem. mfl. Men som som sagt så vill jag skapa en spetsig nos/front som prio1 det får då konsekvenser för bärarmarnas längd och infästningspunkter i ramen.
7. Vad bör man sträva efter när det gäller Roll Center ? mm?

_________________
Göran Nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Duvan skrev:
Tack igen för att har tittat på mina siffror.


2. Spindeln är inte låst, de nuvarande dimensioner kommer från Cortina/Sierra. Kan byta till Willwood spindlar. Det är de två spindlarna som jag har ritning på.


Jag kanske missuppfattar, men Cortina MkIII-V/Taunus 1971-82 och Sierra har rätt olika geometri, vilken har du ritat för? ET40 och styrradie på 56 mm låter inte riktigt som någon av dem (Taunus borde ge mer styrradie, Sierra mindre enligt mitt minne). Bra att veta tänker jag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
2. Spindeln är inte låst, de nuvarande dimensioner kommer från Cortina/Sierra. Kan byta till Willwood spindlar. Det är de två spindlarna som jag har ritning på.
[/quote]

Jag kanske missuppfattar, men Cortina MkIII-V/Taunus 1971-82 och Sierra har rätt olika geometri, vilken har du ritat för? ET40 och styrradie på 56 mm låter inte riktigt som någon av dem (Taunus borde ge mer styrradie, Sierra mindre enligt mitt minne). Bra att veta tänker jag.

Gustaf[/quote]


Det är Sierra spindel enligt www.Hispec. ritning. Enlig de ritningarna så är spindlgeometrin lika men naven på Cortina/Sierra är olika där Sierra navet ger 18mm mindre styrradie.
Man måste vara lite försiktig att dra några slutsatser på några få mm hit eller dit då ritningarna från HiSpec inte är något att jubla över.
Däremot så finns det mycket bra ritningar på Willwoods spindlar men då saknas ritning på nav. 😐

_________________
Göran Nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Aha, nu fattar jag, tror jag. Som jag uppfattar det så erbjuder de en spindel med Cortina/Taunus geometri där man kan välja Cortina/Taunus eller Sierra nav. Men geometrin i grunden är Cortina/Taunus, valet av nav påverkar skrubb.

Köper du begagnade Sierra-spindlar så tror jag du får annan geometri än den du ritat på, bra att veta kanske. Men köper du HiSpecs spindlar blir det ju som du ritat.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
therealpinto skrev:
Aha, nu fattar jag, tror jag. Som jag uppfattar det så erbjuder de en spindel med Cortina/Taunus geometri där man kan välja Cortina/Taunus eller Sierra nav. Men geometrin i grunden är Cortina/Taunus, valet av nav påverkar skrubb.

Köper du begagnade Sierra-spindlar så tror jag du får annan geometri än den du ritat på, bra att veta kanske. Men köper du HiSpecs spindlar blir det ju som du ritat.

Gustaf


Helt rätt uppfattat !
Ska komma ihåg att om jag skaffar beg spindlar från Sierra så skall jag mäta dem.

_________________
Göran Nilsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

2: Ok. Jag skulle säga. Lås spindel är steg 1
3: OK.
4: Skrubbradiens värde ligger i spinden.
5: När bilen kränger så ändras cambern. Nu kan man kompensera det genom geometrin.
Du har nu ca ca 0,1grd komp per grad krängning. Mao bilen kränger 1grd så ändras cambern 0,9grd.
Testa kapa över bärarmen, säg 100mm.
Titta vad som händer med camber.
Kapa övre bärarm 200mm, kolla vad som händer.
6: Ok, vad har de bilar för förhållande mellan längderna på över och undre bärarm?
7: Ca ca ca där du är. Med lite funderade kan man bygga in juster av rc.
Vill bara nämna att rc höjd är en föränklad form om vad som händer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
fuling skrev:
2: Ok. Jag skulle säga. Lås spindel är steg 1
3: OK.
4: Skrubbradiens värde ligger i spinden.
5: När bilen kränger så ändras cambern. Nu kan man kompensera det genom geometrin.
Du har nu ca ca 0,1grd komp per grad krängning. Mao bilen kränger 1grd så ändras cambern 0,9grd.
Testa kapa över bärarmen, säg 100mm.
Titta vad som händer med camber.
Kapa övre bärarm 200mm, kolla vad som händer.
6: Ok, vad har de bilar för förhållande mellan längderna på över och undre bärarm?
7: Ca ca ca där du är. Med lite funderade kan man bygga in juster av rc.
Vill bara nämna att rc höjd är en föränklad form om vad som händer.


5. Okej, jag tolkar det som att övre bärarmen påverkar mest. Jag skall testa lite med olika bärarmslängder som du föreslog.
6. Från 532/462 till 495/366mm övre respektive undre bärarmslängder.
7. Okej

_________________
Göran Nilsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

5: Övre genom nedre bärarm ca ca ca 0,65. Inte heligt
Sen är det inte bara längderna utan också vinkelskilnden mellan övre och undre bärarm.

6: ok 462/532->0,87 och 366/495->0,74

7: rc höjden går att dribbla till

8: När du även är i konstruktions fasen titta även på styrningen.
Kuggstångens plasering och mått för att minimera guppstyrningen.
Och Ackerman

9: Även coilover plaseringen i chassi och på bärarmen. Få vättig utväxling mellan hjul och fjäderrörelse(MR)

10: Tänk även på caster

11: Hur mycket fjädrings väg på bilen?

ps
Steg 1 är spindelen. Val av den.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
fuling skrev:
5: Övre genom nedre bärarm ca ca ca 0,65. Inte heligt
Sen är det inte bara längderna utan också vinkelskilnden mellan övre och undre bärarm.

6: ok 462/532->0,87 och 366/495->0,74

7: rc höjden går att dribbla till

8: När du även är i konstruktions fasen titta även på styrningen.
Kuggstångens plasering och mått för att minimera guppstyrningen.
Och Ackerman

9: Även coilover plaseringen i chassi och på bärarmen. Få vättig utväxling mellan hjul och fjäderrörelse(MR)

10: Tänk även på caster

11: Hur mycket fjädrings väg på bilen?

ps
Steg 1 är spindelen. Val av den.



5: Mycket bra Info om ca 0,65 mellan övre och undre bärarm
6: ok
7: verkar vara ok som den är nu om jag förstod dej rätt.
8: Jag planerar att lägga styrväxlen framför spindlarna och jag har lite kunskap om ackerman och bumpsteer. Men en grundläggande kunskap saknar jag och det är om styrväxlens längd, hur lång ?
9: Jag skall börja rita på coilover placeringen, både fram och bak kommer det bli med pushrods. Bak kommer coilover ligga tvärs bilens längdaxel, fram får jag se vad som passar bäst tvärs eller längsmed.
10: caster 5 grader
11: fjädringsväg - planerar för 80mm in och något mindre ut, mätt på naven.
12: ok, jag förstå.


TACK thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Göran Nilsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

7: Japp. rc ca ca 30mm. Lite mer behöver inte vara fel.
8.1: Kuggstånges cc-mått innre leder styr mycket gemometrin på över och undre bärarms infästingar i chassit.
8.2 Ackerman, lösa styrarmar i spedelen är att föredra.
8:3 Guppstringen beror på cc-mått kuggstång och läget på kuggstången i höjdled.
Iof höjden kan man även fixa på höjden på yttre styrleden.
9: Nyfiken, varför pushrods? Platsbrist?
10: Som tumme pekfinger regel caster=0,75*spindelvinken (KPI vid 0 camber)
11: Förmodligen mer än tillräcklig
12: Hur går det med spindlarena?

ps
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Ackerman"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
locost ny framvagn
3 besök senaste veckan (737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande