Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 35 besök senaste veckan (60807 totalt) |
Hehehe hört liknande förr ;p Men nejdå, sprut så man kan tygla effekten på samtliga växlar och lite annat fix, samt lite körtid så ska det nog gå relativt snabbt. Sen är det klart att det gått ännu snabbare med Seqlåda tex och med rwd _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Hehe tygla effekten är ju precis det man inte vill göra, plågsamt att se hur mycket den spinner ut ur svängarna ju
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Haha skulle inte tro alla med mycket mos ger på max effekt på alla växlar oavsett AWD/RWD _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
STCC körde ju 1.19 tid med framhjulsdrift i år på Mantorp.
Så koppla dit MaxxEcu och programmera antispinn samt låt bli att smörja in däcken med olja Så kan det nog bli lättare att kapa tid om sprutet reglerar effekten mot hur mycket det spinner. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hahah nej men man vill det _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja, de har dock några ggr dyrare chassie, haha Men farsan Rolf körde ju 1.24.8 nu sist och säger det går förbättra mycket, och det skiljer mest mellan hans och min är att han litar mycket mer på bilen och bromsar extremt mycket senare, på övriga ställen är min snabbare, fart/acc så gäller bara få sätestid och nöta, samt med Maxxecu sprut så kan det nog komma ner rätt bra _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Jo men å andra sidan har dem (nog) ett hårdare reglemente som styr vad de får å inte får göra. Så det handlar nog mindre om hur dyra komponenter det sitter, och mer om hur väldans många timmar de har på justering av chassie, och detsamma du är inne på med Rolfs bil, ju mer timmar desto mer känsla får man för bilen, man får bilen att bete sig som man vill osv. Tro mig när jag säger att jag vet hur besvärligt det är att få livet och verkligheten att anpassa sig till räserbilen,. Men jag tror att ett par-tre dagar i rad på tex mantorps egna träningsdagar med ett par hjälpsamma vänner , justera, köra testa och nöta bilen många pass, skulle kapa en hel del sekunder, nya däck och service/finjustering på stötdämpare så är du nog ganska lätt där nere under 1.25 bara bilen blir driftsäker/tillförlitlig nog för att kunna nöta de där välbehövliga passen. Att utveckla en rekordsnabb bil på enbart tävlingsdagar är svårt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Du kommer hitta flera sekunder på att bara bromsa rätt. Så ut och kör så mycket du bara kan.
Jag har högre hastighet än dig på flera ställen innan inbromsning och har nog max halva din effekt. Så ställ ner effekten lite och få känslan för bromspunkter. Så kan du montera dragslicks och ladda på full effekt sen |
||||
Absolut, och få med farten ut på rakorna. Gör extremt mycket, körde grafer och jämförde just detta mellan 2st relativt lika varv gjorde 2sek om jag kunde hålla ner hjulspinn så jag kunde få med farten ut. Så blir bra att dels hålla ner effekten på lägre växlar sedan bromsa senare. Edit. Såg Z4an. Men vad har du för farter ? 190kmh + på depårakan med typ 330hp är ju bra Men ja, är ju inte bara där som det sitter direkt. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Givetvis, med dyrare chassie så räknade jag inte bara med inköp utan utvecklingstid osv Absolut, enda som gäller nu är mer körtid, vilket jag har svårt att få till av att driva eget, familj och barn och sedan att alla banor så långt bort. Men får göra så gott av de dagar man får som möjligt. Har ju pga detta tagit så lång tid beta av alla småfel med nya bygget, "kastade" ju bort 2år+ med att hitta bromsproblemet innan jag fick tips att testa byta till Alcon bromscylindrar. Hade ju de andra typ OBP cylindrar först, men hade aldrig bra broms och ibland efter en lång raksträcka kunde pedalen åka rakt i golvet, nu fungerar ju allt men tar lite tid att komma över _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Dags för uppdatering här
Tyvärr hann jag inte med att jobba något med bilen under 2020 så den har stått helt orörd tills för några veckor sedan då jag rev ur och sålde gamla panelen, styrsystem osv och beställde Maxxecu. Så nu senaste veckan har jag fått in och klart nya styrsystemet Maxxecu Race med de flesta variabler som så även flexifuel och givetvis wheelspeed så man kan få till laddtryck individuellt per växel. Det i kombination med att Saabklubben nu öppnat upp så racebilar är välkomna på klubbträffar gör att jag kommer få mycket mer körtid med bilen och inte då enbart under racehelger vilket jag verkligen behöver!! Nu är all online och redo, så ska maskinen uhr och renoveras upp lite så allt är nytt och fräsch med lager och ringar, den har ändå gått orörd/oöppnad sedan våren 2017 _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ville återkomma till just detta igen, jag fick ju lite raceångest och anmälde min familjekombi till TA.nu sist på Gelleråsen, samt Saabklubbens körning där för nån helg sedan, flyttade bara över racebromsarna och lite smått men med låg effekt och ganska kassa linglongdäck och det var väldigt nyttigt att få köra hårt, bromsa senare och senare och bara få nöta, var länge sedan man bara fick sitta nöta varv och inte testa ut massor olika saker i nybyggd överextreme bil. Så kommer köra lite på den linjen, hålla ner effekt på första växlarna iaf förutom 5-6an och bara nöta in sig i bilen och bromspunkter så tror jag det kommer gå riktigt bra _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Nu så är hela panelen färdig med under kilot i totalvikt samt allt övrigt med elsystem osv, bara motorn kvar.
Bra taggad,,,, sommar snart _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Nya motorn påväg ihop.
Toppdeckad, honad av Nilsen Performance och redo att monteras ihop, ARP skruv till Ram och Topp, övrigt original T5 prylar. Blocket kommer nu bli ca 8kg lättare än förra, sen nya elsystemet och panelen är ~10kg+ lättare. Dags börja leverera bra tider nu nästa år. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ser fint ut! Bara en liten tanke ang panelen.
Den ser ut att sitta väldigt långt ifrån ratten? Når du allt när du sitter fastspänd? _________________ Christoffer "Totte" Pettersson BMW E91 330i -09 Nissan S13 Silvia PS13 -92 Volvo 940 EVO grupp H -97 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 35 besök senaste veckan (60807 totalt) |